فهرس المقالات اختر جمالی


  • المقاله

    1 - شناسایی مولفه ها و ارائه مدل کاهش فرسودگی شغلی کارکنان(مورد مطالعه:سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401
    هدف پژوهش حاضرشناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و ارائه مدلی جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی أکثر
    هدف پژوهش حاضرشناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و ارائه مدلی جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه ارائه کاهش فرسودگی شغلی کارکنان بود. برای تعیین نمونه های این پژوهش از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند از 20 خبره استفاده شد. جامعۀ آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 2085 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و محاسبه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 325 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 56 گویه ای می باشد. روایی ابزار کمی از طریق روایی سازه ای به تایید رسید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0.89 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد، مهمترین مولفه های فرسودگی شغلی در میان کارکنان تصمیم گیری و کنترل و نظارت، فناوری اطلاعات، نظام مالی و بودجه، نظام پاداش، سیستم تحقیق و توسعه، فضا، تجهیزات و امکانات، ویژگی فردی کارکنان، ویژگی فردی مدیران، فرهنگ سازمانی، امنیت شغلی، حمایت مدیریت، سیاسی، قانونی، دولتی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. در مجموع شناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و کاهش آن موجب افزایش بهره وری منابع انسانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه مدلی جهت ارتقاء کیفیت زندگی معلمان (موردمطالعه: معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان)
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1400
    این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اش أکثر
    این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اشباع نظری و با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب ‌شده‌اند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌ها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم‌افزار Maxqda18 صورت گرفته است. برای بررسی روایی و پایایی کیفی، از روش بررسی توسط اعضاء، سه سویه نگری منابع، بررسی همکار، بازنگری ناظران و پایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده 11 مقوله اصلی، 36 مقوله فرعی و 253 زیرمقوله می‌باشد که در قالب مدل پارادایمی حول پدیده‌ی محوری (کیفیت زندگی)، شامل شرایط علّى (تأمین نیازها)، عوامل زمینه‌ای (عوامل فردی/ عوامل خانوادگی/ عوامل سازمانی-شغلی)، شرایط مداخله‌گر (عوامل برون سازمان)، راهبردها (اقدامات فردی و خانوادگی/ تمرکززدایی در آموزش‌وپرورش/ اقدامات سازمانی و مدیریتی) و پیامدها در سطح (فردی و خانوادگی/ شغلی-سازمانی) قرار گرفته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شناسایی موانع توسعۀ مدارس طبیعت
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1399
    پژوهش حاضر با هدف احصاء و استخراج تهدیدها و شناسایی نقاط ضعف مرتبط با توسعۀ مدارس طبیعت در ایران انجام شد. پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی انجام شده است و داده‌های حاصل از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی تجزیه‌وتحلیل شد. در این تکنیک، داده‌های أکثر
    پژوهش حاضر با هدف احصاء و استخراج تهدیدها و شناسایی نقاط ضعف مرتبط با توسعۀ مدارس طبیعت در ایران انجام شد. پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی انجام شده است و داده‌های حاصل از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی تجزیه‌وتحلیل شد. در این تکنیک، داده‌های خام بر اساس استنباط صورت گرفته، معنا سازی و مقوله‌بندی شد. این مطالعه با مشارکت 15 صاحب‌نظر از میان مدیران، تسهیلگران مدارس طبیعت و مطلعین و متخصصین موضوعی انجام شد. مشارکت‌کنندگان نیز به روش نمونه‌گیری هدفمند، از میان متخصصان مدارس طبیعت استان‌های تهران، خراسان رضوی و یزد انتخاب و تا رسیدن به نقطه اشباع نظری داده‌ها انجام شد. یافته‌های پژوهش در 5 گروه اساسی اعم از موانع ناشی از نظام سیاست‌گذاری، عدم به رسمیت شناختن تجربۀ طبیعت در کودکی، موانع و محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی، گسیختگی و نابسامانی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، منابع و امکانات مالی محدود طبقه‌بندی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل سطح بندی جانشین پروری مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت استعداد سبز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    مدیریت سبز , العدد 9 , السنة 3 , زمستان 1402
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سطح بندی جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت استعداد سبز بود که به ‌صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. در گام اول عوامل موثر بر جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت است أکثر
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سطح بندی جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت استعداد سبز بود که به ‌صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. در گام اول عوامل موثر بر جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت استعداد سبز بر اساس مصاحبه با 13 نفر از خبرگان به روش تحلیل محتوا، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 66 شاخص در قالب 11 مولفه (عوامل سازمانی استعداد محور، جذب استعداد، توسعه استعداد، حفظ استعداد، کشف استعداد، ارزیابی استعداد، جذب و استخدام شایسته محور، آموزش شایسته محور، ارزیابی عملکرد شایسته محور، جبران خدمات شایسته محور، شایستگی‌های محوری) بود. سپس در گام دوم مولفه‌های شناسایی شده به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری سطح‌بندی و با تحلیل میک‌مک خوشه‌بندی شدند که برای تحلیل آن از نرم‌افزار اکسل استفاده شد. نتایج سطح بندی نشان داد مولفه‌ها در 7 سطح قرار دارند و نتایج میک مک نشان داد مولفه‌های (آموزش شایسته محور، ارزیابی عملکرد شایسته محور، جبران خدمات شایسته محور، شایستگی‌های محوری) در خوشه وابسته، مولفه جذب و استخدام شایسته محور در خوشه خودمختار و مولفه‌های(عوامل سازمانی استعداد محور، جذب استعداد، توسعه استعداد،حفظ استعداد، کشف استعداد، ارزیابی استعداد) در خوشه مستقل قرار گرفته‌اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مدلی برای نهادینه‌سازی مدیریت نوآوری در میان اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی مورد مطالعه: دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقای نوآوری آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام‌شده است و ازنظر نوع داده‌ها کمی و کیفی و ازنظر ماهیت متغیرها، توصیفی پیمایشی بوده است. در بخش کیفی با 38 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در آموزش عالی وا أکثر
    این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقای نوآوری آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام‌شده است و ازنظر نوع داده‌ها کمی و کیفی و ازنظر ماهیت متغیرها، توصیفی پیمایشی بوده است. در بخش کیفی با 38 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در آموزش عالی واحد علوم تحقیقات تهران مصاحبه شد. در بخش کمی، یک نمونه 250 نفری اعضای هیات علمی به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با تخصیص متناسب از جامعه آماری انتخاب شدند. طبق آمار رسمی دانشگاه علوم تحقیقات تهران 1000 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 بوده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته همراه با مصاحبه استفاده‌شده است. روایی صوری پرسشنامه‌ها از طریق اجرای آزمایشی، مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی بررسی و تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (89/0) محاسبه شد. برای تحلیل داده‌های مربوط به تعیین ابعاد و مؤلفه‌های نوآوری آموزشی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شد. برای ارائه مدل نهایی تحقیق از مدل یابی اندازه‌گیری و برازش مدل در تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار AMOS استفاده‌شده است. یافته اصلی پژوهش، نشان می‌دهد برای ارتقای نوآوری آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی چهار بعد مدیریت و رهبری با بار عاملی 96/0، استراتژی سازمانی با بار عاملی 90/0، سرمایه‌گذاری در نوآوری با بار عاملی 89/0 و فرهنگ‌سازی با بار عاملی 87/0 موردتوجه قرار گرفت. تفاصيل المقالة