فهرس المقالات شجاع عربان


  • المقاله

    1 - تبیین ابعاد و مولفه های مدل بهره‌وری مدیران آموزش و پرورش استان لرستان؛ یک رویکرد آمیخته
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1392
    پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و مولفه های مدل بهره‌وری مدیران آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحه کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله‌ کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش است أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و مولفه های مدل بهره‌وری مدیران آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحه کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله‌ کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمّی، از جدول کرجسی- مورگان تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که اعتبار آن توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم افزارهای Spss26 و معادلات ساختاری lisrel استفاده شد. نتایج بخش کیفی با پانل دلفی نشان داد هفت مؤلفه‌ عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل توانمندسازی، عوامل مقبولیت، عوامل نوآوری و عوامل سازمانی و 62 شاخص برای بهره‌وری مدیران شناسایی شد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد بارعاملی عوامل انگیزشی 84/0، عوامل مدیریتی 79/0، عوامل محیطی 80/0، عوامل توانمندسازی 72/0، عوامل مقبولیت 83/0، عوامل نوآوری 69/0 و عوامل سازمانی 85/0 هستند. همچنین تمام شاخص‌های برآورد مدل اندازه‌گیری نشان از برازش مناسب مدل بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین ابعاد و مؤلفه‌های مدل بهره‌وری مدیران آموزش‌وپرورش استان لرستان
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401
    پژوهش حاضر باهدف تبیین ابعاد و مؤلفه‌های مدل بهره‌وری مدیران آموزش‌وپرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله‌ کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان أکثر
    پژوهش حاضر باهدف تبیین ابعاد و مؤلفه‌های مدل بهره‌وری مدیران آموزش‌وپرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله‌ کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمّی، از جدول کرجسی- مورگان تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به‌عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که اعتبار آن توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزارهای Spss26 و معادلات ساختاری lisrel استفاده شد. نتایج بخش کیفی با پانل دلفی نشان داد هفت مؤلفه‌ عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل توانمندسازی، عوامل مقبولیت، عوامل نوآوری و عوامل سازمانی و 62 شاخص برای بهره‌وری مدیران شناسایی شد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد بارعاملی عوامل انگیزشی 84/0، عوامل مدیریتی 79/0، عوامل محیطی 80/0، عوامل توانمندسازی 72/0، عوامل مقبولیت 83/0، عوامل نوآوری 69/0 و عوامل سازمانی 85/0 هستند. همچنین تمام شاخص‌های برآورد مدل اندازه‌گیری نشان از برازش مناسب مدل بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شناسایی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی سازمان آموزش‌وپرورش استان لرستان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1400
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی سازمان آموزش‌وپرورش استان لرستان می باشد. روش پژوهش به صورت آمیخته (کیفی_کمی) است. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی متشکل از 16 خبره بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی أکثر
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی سازمان آموزش‌وپرورش استان لرستان می باشد. روش پژوهش به صورت آمیخته (کیفی_کمی) است. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی متشکل از 16 خبره بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز متشکل از مدیران مدارس دوره ابتدایی سازمان آموزش‌وپرورش استان لرستان در سال تحصیلی 98_99 به تعداد 2366 نفر بودند که براساس جدول مورگان تعداد 330 نفر تعیین و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی به صورت مصاحبه‌های عمیق نیمه استاندارد و در بخش کمی نیز به صورت پرسشنامه محقق ساخته براساس یافته‌های کیفی بود. پایایی ابزار با آزمون آلفای کرونباخ حاصل شد. برای تحلیل داده‌های کیفی از کدگذاری سه‌گانه باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرم‌افزارهای Spss22 و Lisrel استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند 3 بُعد و 9 مؤلفه اصلی برای اخلاق حرفه‌ای مدیران وجود دارد که عبارت اند از (1) بُعد شخصی (ویژگی‌های فردی، حرفه‌ای و ویژگی‌های هیجانی)، (2) بُعد درون‌سازمانی (مدیریت و رهبری، راهبردهای اخلاق، توانمندی‌های حرفه‌ای و عوامل وظیفه‌ای) و (3) بُعد برون‌سازمانی (عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی). نتایج معادلات ساختاری نیز نشان دادند از میان ابعاد سه‌گانه اخلاق حرفه‌ای، بُعد درون‌سازمانی با ضریب مسیر 87/0 بیشترین و عوامل وظیفه‌ای (87/0)، ویژگی‌های شغلی (85/0) و عوامل فرهنگی (82/0) به ترتیب بیشترین اثر را بر الگوی اخلاق حرفه‌ای داشتند. الگوی پیشنهادی حاضر می‌تواند به‌عنوان راهنمایی برای اولویت‌بندی و اهمیت دادن به ابعاد و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای مدیران مورد توجه برنامه‌ریزان مدیریت آموزشی در سطوح کلان و خرد قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی عوامل مؤثر بر بهره‌وری مدیران آموزش‌وپرورش استان لرستان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدل بهره‌وری مدیران آموزش‌وپرورش استان لرستان صورت گرفته است. روش تحقیق به صورت تلفیقی (کیفی_کمی) و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعۀ آماری در مرحلۀ کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحلۀ کمی شامل کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدل بهره‌وری مدیران آموزش‌وپرورش استان لرستان صورت گرفته است. روش تحقیق به صورت تلفیقی (کیفی_کمی) و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعۀ آماری در مرحلۀ کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحلۀ کمی شامل کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونۀ کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمی از جدول کرجسی_مورگان، تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به عنوان نمونۀ آماری تعیین و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محقق ساخته‌ای بود که اعتبار آن توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 82/0 به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزارهای Spss26 و معادلات ساختاری lisrel استفاده شد. نتایج بخش کیفی با پانل دلفی نشان داد که 7 مؤلفۀ عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل توانمندسازی، عوامل مقبولیت، عوامل نوآوری و عوامل سازمانی و 62 شاخص برای بهره‌وری مدیران شناسایی شد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد که بار عاملی عوامل انگیزشی 84/0، عوامل مدیریتی 79/0، عوامل محیطی 80/0، عوامل توانمندسازی 72/0، عوامل مقبولیت 83/0، عوامل نوآوری 69/0 و عوامل سازمانی 85/0 هستند. همچنین تمام شاخص‌های برآورد مدل اندازه‌گیری نشان از برازش مناسب مدل بودند. تفاصيل المقالة