فهرس المقالات رضا صابری


  • المقاله

    1 - رابطه افسردگی و پرخاشگری مادران با فزون کنشی و پرخاشگری فرزندان دختر دانش آموز
    مطالعات اسلامی ایرانی خانواده , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401
    هدف: خانواده به عنوان مهم ترین عنصر جامعه شناخته شده است و در بین اعضای خانواده بیشترین تأثیر را مادر بر روی کودک دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه افسردگی و پرخاشگری مادران با فزون کنشی و پرخاشگری فرزندان دختر دانش آموز مقطع ابتدایی شهر سیرجان انجام شد. رو أکثر
    هدف: خانواده به عنوان مهم ترین عنصر جامعه شناخته شده است و در بین اعضای خانواده بیشترین تأثیر را مادر بر روی کودک دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه افسردگی و پرخاشگری مادران با فزون کنشی و پرخاشگری فرزندان دختر دانش آموز مقطع ابتدایی شهر سیرجان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری تمام دختران مدارس ابتدایی دولتی شهرستان سیرجان و مادران آنها بود. نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای از این مدارس به تعداد 150 دانش آموز به همراه مادران آنها انتخاب شد. داده ها به وسیله پرسشنامه افسردگی بک (1961)، پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون (1975)، تست فزون کنشی کودکان-مقیاس سنجش کانرز (1999)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) به دست آمد و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین افسردگی مادران با میزان فزون کنشی دانش آموزان (471/ r=) و با پرخاشگری (408/ r=) رابطه معنادار وجود دارد (P<0/01). همچنین بین پرخاشگری مادران با میزان فزون کنشی دانش آموزان (694/ r=) و با پرخاشگری (507/ r=) دانش آموزان ابتدایی مدارس دولتی دخترانه شهر سیرجان رابطه معناداروجود دارد (P<0/01). نتیجه گیری: شرایط خاص یک کودک با اختلال فزون کنشی با سلامت روانی مادران ارتباط معناداری دارد و شرایط روانی مادران نیز می تواند بر حالات روانی فرزندان اثرگذار باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و ترس از ارزیابی منفی زنان در معرض طلاق
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402
    چکیدههدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و ترس از ارزیابیمنفی زنان در معرض طلاق بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون پس آزمون با - گروهکنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه زنان در معرض طلاق شهر کرمان در سال 1401 بودند.30 نفر أکثر
    چکیدههدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و ترس از ارزیابیمنفی زنان در معرض طلاق بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون پس آزمون با - گروهکنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه زنان در معرض طلاق شهر کرمان در سال 1401 بودند.30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروهآزمایش ) 15 نفر( و کنترل ) 15 نفر( جایگزین شدند. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب ولزو پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند مورد استفاده قرارگرفت. برای تحلیل داده هایپژوهش از آمار توصیفی )میانگین، انحراف استاندارد( و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد،درمان مبتنی بر تعهد بر اضطراب و ترس از ارزیابی منفی زنان در معرض طلاق در سطح معناداری01 / 0 P< موثر است. با توجه به اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد بر اضطراب و ترس از ارزیابی منفیزنان، به نظر میرسد که بتوان از این درمان برای کاهش مشکلات روانشناختی زنان در معرض طلاقاستفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درگیری تحصیلی و ناسازگاری رفتاری دانش آموزان دارای اضطراب امتحان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درگیری تحصیلی و ناسازگاری رفتاری دانش آموزان دارای اضطراب امتحان انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه‌ نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه هفتم أکثر
    چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درگیری تحصیلی و ناسازگاری رفتاری دانش آموزان دارای اضطراب امتحان انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه‌ نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه هفتم پسر ناحیه 2 مشغول به تحصیل شهر کرمان سال تحصیلی 1399- 1398 به تعداد 1500 نفر تشکیل داد. 30 نفر از دانش آموزانی که نمرات اضطراب امتحان‌شان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه‌ آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابتدا پرسشنامه‌های پرسشنامه سازگاری رفتاری سینها و سینگ و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 2 ماه (8 جلسه) در مورد گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل هیچ گونه درمانی دریافت نکردند و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. مقایسه‌ گروه آزمایش با گروه کنترل نشان داد که درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به طور معنی داری موجب کاهش درگیری تحصیلی و ناسازگاری رفتاری در دانش آموزان دارای اضطراب امتحان می شود (01/0≥p). با توجه به اثربخشی این بسته‌ آموزشی پیشنهاد می شود در جهت بهبود درگیری تحصیلی و کاهش ناسازگاری رفتاری دانش آموزان دارای اضطراب امتحان استفاده گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - اثربخشی مداخله رایانه یار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری پایه پنجم
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 19 , بهار 1403
    چکیده مقدمه: دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری دارای مشکلات شناختی می‌باشند که جهت کاهش آن نیاز به مداخلات آموزشی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رایانه‌یار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. أکثر
    چکیده مقدمه: دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری دارای مشکلات شناختی می‌باشند که جهت کاهش آن نیاز به مداخلات آموزشی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله رایانه‌یار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه پنجم دارای اختلال ریاضی شهرستان کرمان که در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه-ای چند مرحله‌ای 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه آزمون ماتریس‌های پیش رونده ریون (1938)، آزمون ریاضی کی‌مت (1985)، مقیاس اضطراب ریاضی (2009)، آزمون حافظه فعال back-N (1985) و آزمون عملکرد ریاضی پایه پنجم (1398) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مداخله رایانه‌یار حافظه فعال بر اضطراب ریاضی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم در سطح 01/0P< تاثیر معنادار دارد. نتیجه‌گیری: نتیجه می‌شود که آموزش مداخله رایانه‌یار حافظه فعال موجب کاهش اضطراب ریاضی، افزایش حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مدل جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , العدد 6 , السنة 2 , تابستان 1401
    چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر بوشهر در سال 1398 بودند. تعداد 383 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی به ع أکثر
    چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر بوشهر در سال 1398 بودند. تعداد 383 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده‌ها، ازآزمون ضریب همبستگی و معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS نسخه 23 و Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد بین مدت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی(262/0r: )، میزان سرمایه اجتماعی (135/0r:)، وضعیت اشتغال (326/0r:)، انگیزه و هدف کاربران شبکه‌های اجتماعی (128/0r:)، سن پاسخگویان (141/0r:)، سطح تحصیلات پاسخگویان (431/0r:) با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.واژگان کلیدی: بوشهر، سرمایه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شهروندان، مسئولیت اجتماعی.واژگان کلیدی: بوشهر، سرمایه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شهروندان، مسئولیت اجتماعی. تفاصيل المقالة