فهرس المقالات فاطمه زارع


  • المقاله

    1 - الگوی ساختاری رابطه آسیب های دوران کودکی و صمیمیت جنسی با نقش میانجی شفقت به خود در زنان متاهل
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی شفقت به خود در ارتباط بین آسیب هوای دوران کوودک ی وصمیمیت جنسی در زنان متاهل انجام شد. مطالعه حاضر، توصویفی همبسوتگی و از نوو ع مودل سوازی -معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان متاهل شهر تهران و شهرستان ساری بوود کوهاز أکثر
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی شفقت به خود در ارتباط بین آسیب هوای دوران کوودک ی وصمیمیت جنسی در زنان متاهل انجام شد. مطالعه حاضر، توصویفی همبسوتگی و از نوو ع مودل سوازی -معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان متاهل شهر تهران و شهرستان ساری بوود کوهاز بین آنها، 196 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شوامل فورمکوتاه پرسشنامۀ ترومای دوران کودکی، مقیاس شفقت خود و پرسشنامه صمیمیت جنسو ی بوود. بورایتحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری بوا بهوره گیوری از نورمافزار AMOS و SPSS نسوخه 22 اسوتفاده شود . نتوا یج پوژوهش نشوان داد کوه صوم یمیت جنسو ی بواآسیب های دوران کودکی ) 44 / 0 ( دارای رابطه منفی و با شفقت بوه خوود - ( 25 / 0( دارای رابطوه مثبوتمعنادار در سطح 01 / 0 است. همچنین شوفقت بوه خوود در رابطوه بوین آسویب هوای دوران کوودکی وصمیمیت جنسی در زنان متاهل دارای نقش میانجی بود ) 001 / 0 ≥ P(. بور ایون اسواس در رابطوه بوینآسیب های دوران کودکی و صمیمیت جنسی در زنان متاهل، شفقت به خود دارای نقش میوانجی بوود.بنابراین در زنان متاهل، آسیب های دوران کودکی از طریق اثر بر شفقت به خوود موی توانود بوه کواهشصمیمیت جنسی منجر شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش واسطه‌ای یادگیری خودتنظیمی در رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان
    آموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    تعلل‌ورزی تحصیلی یکی از مشکلات قابل مشاهده و مشکل‌ساز در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای خودتنظیمی یادگیری در رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه أکثر
    تعلل‌ورزی تحصیلی یکی از مشکلات قابل مشاهده و مشکل‌ساز در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای خودتنظیمی یادگیری در رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر ارومیه در سال تحصیلی 1397 بود که از این میان 212 دانشجو انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی (1995)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی (2003) و مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی (1984) بود. نتایج پژوهش نشان داد که تعلل‌ورزی تحصیلی با یادگیری خودتنظیمی و نیازهای اساسی روان‌شناختی رابطه منفی و معنی دار دارد (05/0>p). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که یادگیری خودتنظیمی در رابطه بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و تعلل‌ورزی تحصیلی نقش میانجی دارد (05/0>p). به این معنا که در دانشجویان، نیازهای اساسی روان‌شناختی با تأثیر بر یادگیری خودتنظیمی می‌تواند موجب کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی شوند. بر این اساس، در حوزه آموزش لازم است تا مداخلات مورد استفاده برای کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان در راستای ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و یادگیری خودتنظیمی سازماندهی شوند. تفاصيل المقالة