ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد4,السنة
9
,
پاییز
1398
زمینه: عصر کنونی عصر نوآوری، ابداع و تغییر است و عصری است که حرکت فراتر از زمان را میطلبد. حرکت به سمت نوآوری و تحول مستلزم داشتن خلاقیت و ریسکپذیری است که این خود نیازمند وجود شرایط، امکانات، الزامات و محیط مناسب است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش حمایت خانواده أکثر
زمینه: عصر کنونی عصر نوآوری، ابداع و تغییر است و عصری است که حرکت فراتر از زمان را میطلبد. حرکت به سمت نوآوری و تحول مستلزم داشتن خلاقیت و ریسکپذیری است که این خود نیازمند وجود شرایط، امکانات، الزامات و محیط مناسب است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجیگری امید انجام گرفته است. روش: پژوهش حاظر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند به تعداد 3064 نفر که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول مورگان تعداد 340 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر حمایت خانواده و دانشگاه از پرسشنامه شربورن و استوارت (1991)، خلاقیت و ریسکپذیری از پرسشنامه روحیه کارآفرینی وطنخواه و رضاییمقدم (1394) و امید از پرسشنامه امید اسنایدر (1991) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیه-وتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمونهای همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیشبینی کننده خلاقیت (بتا=73/0)و با توجه به سطح معنی داری پیشبینی کننده ریسکپذیری نمیباشد. همچنین حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیشبینی کننده امید (بتا=307/0) میباشد. امید پیشبینی کننده خلاقیت (بتا= 212/0) و ریسکپذیری (بتا= 400/0) است. یافتهها نشان داد که امید نقش میانجی بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت و ریسکپذیری ایفا نمیکند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، حمایت خانواده و دانشگاه در سطح حمایت اطلاعاتی با خلاقیت رابطه مستقیم و معنیدار و در سطح حمایت هیجانی، رابطه معکوس و معنیدار با خلاقیت دارد. حمایت خانواده و دانشگاه با ریسکپذیری رابطه معنیداری ندارد. همچنین نتایج حاکی از رابطه مستقیم و معنیدار بین حمایت خانواده و دانشگاه و امید است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی دررابطه حمایت اجتماعی ادراکشده و روحیه کارآفرینی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8304 نفر که با استفاده از أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی دررابطه حمایت اجتماعی ادراکشده و روحیه کارآفرینی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8304 نفر که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 380 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر حمایت اجتماعی ادراکشده از پرسشنامه زیمت و همکاران (1988)، توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه اسپریتزر و میشرا (1995) و روحیه کارآفرینی از پرسشنامه وطنخواه و رضاییمقدم (1394) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در خصوص الگوی معادلات ساختاری هنگامی که متغیر حمایت اجتماعی ادراکشده، متغیر پیشبین در نظر گرفته شد و روحیه کارآفرینی متغیر ملاک بودند از برازش خوبی برخوردار بود و روابط بین مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراکشده و روحیه کارآفرینی در سطح 0/05 معنادار بود. یافتهها در مورد متغیر میانجی نشان داد که توانمندسازی روانشناختی نقش میانجی ایفا میکند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications