فهرس المقالات یدالله حمیدی


  • المقاله

    1 - رابطه جو سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های منتخب دولتی خصوصی و خیریه شهرستان های همدان و یزد در سال 1392
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 8 , السنة 3 , تابستان 1390
    مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمار أکثر
    مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمارستان‌ یکی از چالشهای اساسی نظام سلامت هر کشور میباشد. هدف پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و پاسخگوئی در بیمارستانهای همدان و یزد بود.روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی و از نوع تحلیلی است که در سال 1392 در شهرهای همدان و یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران بیمارستانهای منتخب بود. داده ها به وسیله 2 پرسشنامه جوسازمانی ساسمن و دیپ و پاسخگوئی WHO جمع آوری گردید. پرسشنامه جو سازمانی را کارمندان و پاسخگویی را بیماران تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در بیمارستانهای همدان بین جو سازمانی و پاسخگویی رابطه معنادار نیست(p=0.315)، اما در بیمارستان های یزد جو سازمانی رابطه معنادار با پاسخگویی دارد(p=0.019) و در کل رابطه جو سازمانی و پاسخگویی معنادار نیست(p=0.449). نتیجه گیری: نتایج نشان داد جو سازمانی بیمارستانهای مورد بررسی در سطح متوسط بوده و تفاوت معناداری بین بیمارستانها وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستانهای خصوصی بهتر از دولتی و خیریه بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین به اهمیت امکانات و نیروی انسانی بخش دولتی و کمک به بیمارستانهای خیریه جهت ارتقای پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت تر را می طلبد.کلیدواژه ها: جو سازمانی،پاسخگویی،بیمارستان،مالکیت بیمارستان تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی کارایی فنی مراکز خدمات جامع سلامت شهری همدان با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) در سال 1398
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 39 , السنة 12 , بهار 1400
    مقدمه: مراکز بهداشت درمانی شهری یکی از مهم ترین مراکز ارائه دهنده خدمات اولیه سلامت هستند که با توجه به گستردگی مراکز و تعداد خدمات، بخش قابل ملاحظه ای از منابع نظام سلامت جامعه به این مراکز اختصاص می‌یابد.بنابراین تعیین و پایش مستمر کارایی این مراکز می‌تواند نقش بسزایی أکثر
    مقدمه: مراکز بهداشت درمانی شهری یکی از مهم ترین مراکز ارائه دهنده خدمات اولیه سلامت هستند که با توجه به گستردگی مراکز و تعداد خدمات، بخش قابل ملاحظه ای از منابع نظام سلامت جامعه به این مراکز اختصاص می‌یابد.بنابراین تعیین و پایش مستمر کارایی این مراکز می‌تواند نقش بسزایی در بهبود کارایی منابع سلامت و جلوگیری از هدررفتن منابع داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی کارایی فنی مراکز خدمات جامع سلامت شهری همدان در سال 1398بوده است روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به بررسی کارایی 19 مرکز خدمات جامع سلامت شهری همدان با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) پرداخته است. نهاده‌های مدل شامل تعداد پزشک و تعداد کارکنان ماما، بهیار و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها ،ستانده‌ها نیز شامل تعداد معاینه توسط پزشک، خدمات مامایی، واکسیناسیون و تزریقات و پانسمان می‌باشد.در این پژوهش از نرمافزار Deap2.1 استفاده شده است. یافته‌ها: در سال 1398 میانگین کارایی فنی مراکز خدمات جامع سلامت مورد مطالعه 0.751، میانگین کارایی مدیریتی 0.85 و میانگین کارایی مقیاس به میزان0.88به دست آمد. از کل مراکز خدمات جامع سلامت مورد مطالعه، 6 مرکز دارای کارایی فنی 1و 13 مرکز دارای کارایی فنی کمتر از 1 می‌باشد. نتیجه‌گیری: در مراکزی که دارای کارایی کمتر از 1 می‌باشند مقادیر اولیه و بهینه باهم متفاوت و مازاد نهاده وجود داشت. از اینرو پیشنهاد می‌شود مراکز مذکور، در حد امکان مقادیر مازاد نهاده‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند به حداکثر کارایی دست پیدا کنند. تفاصيل المقالة