فهرس المقالات ابراهیم جدی الوارعلیا


  • المقاله

    1 - ارزیابی چارچوب عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان مدرسه های دولتی آذربایجان غربی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1395
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان در مدارس دولتی استان آذربایجان غربی است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مرد و زن در سطح استان آذربایجان غربی به تعداد 19707 بودند. حجم نمونه با استفاده از جدو أکثر
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان در مدارس دولتی استان آذربایجان غربی است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مرد و زن در سطح استان آذربایجان غربی به تعداد 19707 بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان با توجه به جامعه آماری، 377 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در نظر گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از 9 پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. ضریب کلی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 75/0 بدست آمد. داده های بدست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که بین تمامی عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان به جزء تمرکز سازمانی رابطه وجود دارد. همچینین نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که از بین عوامل موثر بر تعهد حرفه ای مولفه های رشد حرفه ای، رضایت شغلی و همانند سازی در پیش بینی تعهد حرفه ای در معلمان مورد مطالعه معنادار هستند و تا حدود 377/0 در صد می توان از روی این مولفه ها تعهد حرفه ای را پیش بینی کرد. طبق نتایج تحقیق کلیه ابعاد، مؤلفه های چارچوب ارائه شده دارای اهمیت می باشد و چارچوب اخیر می تواند به عنوان ابزاری جهت ارزیابی تعهد حرفه ای معلمان قرار گیرد. نتایج پژوهشهایی از این قبیل می تواند به عنوان ابزارهایی جهت کمک به برنامه ریزان آموزشی کشور، در ارتقا تعهد حرفه ای معلمان واقع گردد. تفاصيل المقالة