هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت منابع و خدمات کتابخانههای شهرتهران ازدیدگاه کاربران نابینا وکم بینا است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – توصیفی است. از بین کتابخانههای شهر تهران، 4 کتابخانه، با توجه به جدول مورگان تعداد 201 نفر به روش نمونه گیری طبقهای تصا أکثر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت منابع و خدمات کتابخانههای شهرتهران ازدیدگاه کاربران نابینا وکم بینا است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – توصیفی است. از بین کتابخانههای شهر تهران، 4 کتابخانه، با توجه به جدول مورگان تعداد 201 نفر به روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. جامعه پژوهش کاربران نابینا و کم بینای کتابخانههای شهر تهران است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 82 /0 تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از هر دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن و T تک متغیری، همچنین فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین حاصله از میزان رضایت کاربران از خدمات امانت و رزرو (14/7 = X-) در مقایسه با میانگین فرضی (6 = X-) در حدود 14/1 واحد بیشتر بوده است. همچنین کاربران از منابع موجود در کتابخانهها و میزان امکانات و تجهیزات، میزان همکاری نیروی انسانی شاغل در کتابخانهها و نیز از خدمات امانت و رزرو کتابخانههای شهر تهران بیش از حد متوسط رضایت دارند. کاربران میزان اطلاع رسانی کتابخانهها را در حد متوسط و اما میزان رعایت اصول استاندارد سازی ساختمان کتابخانهها را کمتر از حد متوسط دانستهاند. همچنین معتقدند مهمترین عامل عدم دسترسیشان به اطلاعات کتابخانه، مسافت زیاد تا کتابخانه است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، رضایت کاربران نابینا و کمبینا از کتابخانهها به صورت معناداری بیش از حد متوسط بوده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت، وضعیت منابع و خدمات کتابخانههای شهر تهران از دیدگاه کاربران نابینا و کمبینا بیش از حد متوسط و در حد مطلوب میباشد.
تفاصيل المقالة
هدف: پژوهشحاضربه تعیین اضطراب کتابخانه ای و بررسی راههای کاهش آن در انواع جنسیت و مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال میپردازد.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای بررسی اضطراب کتابخانه ای از پرسش ن أکثر
هدف: پژوهشحاضربه تعیین اضطراب کتابخانه ای و بررسی راههای کاهش آن در انواع جنسیت و مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال میپردازد.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای بررسی اضطراب کتابخانه ای از پرسش نامه باستیک استفاده شده و جهت بررسی متغیرهای پژوهش از آزمون لونبرای برابری همگونی واریانسها، آزمون T برای مقایسه میانگین دو متغیر مستقل، آزمون ANOVA برای برابری میانگین یک متغیر در چند گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفته است.پس از نمونه گیری به روش تصادفی ساده،ازبین 4589 نفرورودی سال اول تعداد 354 نفر دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند.
یافتههای پژوهش: یافتهها درزمینه بررسی تفاوتهای جنسیتی نشان داد که اضطراب کتابخانهای خانمها از آقایان بیشترو به ترتیب 996/2 و8416/2درصد است ولی از نظر سنی و سطوح آشنایی با رایانه اضطراب آنها تقریبا یکسان است. مقطع تحصیلی نیز تاثیری بر اضطراب ندارد ولی در سیستم کتابخانهی قفسه بسته به نسبت قفسه باز که به ترتیب9892/2 و 8580/2درصد است و نظام مخزن کارتی به نسبت رایانه ای که به ترتیب 0049/3 و8814/2درصد است اضطراب بیشتری وجود دارد. بیشترین میانگین اضطراب دردانشکده فنی مهندسی و دانشکده شیمی و کمترین اضطراب دردانشکده علوم انسانی و علوم و فنون دریایی است. عضویت در کتابخانه قبل و بعد از ورود به دانشگاه تاثیری بر اضطراب کتابخانهای ندارد.
نتایج پژوهش: بر اساس یافتهها و با در نظر گرفتن نمره اضطراب کتابخانهای که در این پژوهش تعریف شده است، اضطراب کتابخانهای دانشجویان ورودی نیم سال اول 89ـ90در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سطح متوسط قرار میگیرد.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف امکانات موجود و ملزومات مورد نیاز در ارائه خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-تحلیلی انجام شده است و جامعه آماری این پژوه أکثر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف امکانات موجود و ملزومات مورد نیاز در ارائه خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-تحلیلی انجام شده است و جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا(س) بوده است. حجم نمونه از طریق جدول مورگان 327 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به دست آمد. جهت گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته با طیف لیکرت طراحی شده، که پایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 تأیید شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های آمار استنباطی شامل آزمون کروسکال و الیس و کای اسکوئر و با استفاده از نرم افزار آماری اسپیاساس انجام گرفته است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین شاخصهای مورد بررسی، ارائه خدمات مرجع الکترونیکی، چاپی و وضعیت نیروی انسانی به ترتیب 65/82 ، 46/76 و 38/67 درصد است. پاسخگویی به سؤالات مرجع از طریق پایگاههای الکترونیکی 3/92 درصد، درک و تشخیص نیاز مراجعه کننده 9/88 درصد، آموزش شیوه بهرهگیری دسترسی به اطلاعات الکترونیکی7/85 درصد، از مهمترین شاخصها هستند. در پاسخ به فرضیات پژوهش، یافتهها حاکی از آن هستند که بیش از 70 درصد از دانشجویان اهمیت 22 از 26 شاخص را زیاد و بسیار زیاد میدانند، یعنی اکثر شاخص های مذکور در پژوهش از دیدگاهآنها قابل تأیید است.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر اذعان کرد بین نحوه ارائه خدمات مرجع چاپی، خدمات مرجع الکترونیکی و تسهیلات و امکانات رابطه معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications