-
المقاله
1 - بررسی انتشار نیتروژن اکسید در یک دیگ بخار بازیافت گرمایی با دینامیک سیالات محاسباتیپژوهش های کاربردی در شیمی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1402در این پژوهش، انتشار نیتروژن اکسید (NO) در یک دیگ بخار بازیافت گرمایی (HRSG) با دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) بررسی شد. مقایسه بین مقادیر اندازهگیری شده در دیگ بخار HRSG با دادههای بهدست آمده از مدلسازی، تطابق خوبی بین این مقادیر را نشان داد. این تطابق بیانگر آن بود أکثردر این پژوهش، انتشار نیتروژن اکسید (NO) در یک دیگ بخار بازیافت گرمایی (HRSG) با دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) بررسی شد. مقایسه بین مقادیر اندازهگیری شده در دیگ بخار HRSG با دادههای بهدست آمده از مدلسازی، تطابق خوبی بین این مقادیر را نشان داد. این تطابق بیانگر آن بود که مدلهای مورداستفاده در سوختن و تولید NO برای پیشبینی ویژگیهای جریان، سوختن و انتشار NO در دیگ بخار مناسب هستند. نتایج مدلسازی نشان داد که تولید NO بهطور کامل به جریان سیال، توزیع دما و غلظت اکسیژن حساس است. همچنین، اثر نسبت اکیوالان در دبی ثابت هوا بر دمای شعله و تولید NO بررسی شد. نتایج نشان داد که با افزایش نسبت اکیوالان در شرایط کم سوخت، دمای شعله در دیگ بخار افزایشیافته و مقدار بیشتری NO تولید شد. با این حال در شرایط پرسوخت، افزایش نسبت اکیوالان در دبی ثابت هوا، سبب کاهش دمای شعله و تولید NO شد. بیشترین مقدار دمای شعله و NO تولیدی در شرایط استوکیومتری مشاهده شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Production of activated carbon nanofibers from the recycling of worn tire tiresApplied Nano materials and Smart Polymers , العدد 1 , السنة 1 , بهار 2024Tire recycling or tire recycling is a process in which car tires are no longer worn out or are no longer suitable for use because of a rupture or unrepairable failure. These tires are among the most significant waste that is very problematic. This problem is due to the أکثرTire recycling or tire recycling is a process in which car tires are no longer worn out or are no longer suitable for use because of a rupture or unrepairable failure. These tires are among the most significant waste that is very problematic. This problem is due to the persistence and persistence of tires and their high volume of production. It is estimated that 259 million tires are discarded each year. In this research, the Preparation stages of production of activated carbon nanofibers produced from the recycling of worn tire rubber with different percentages of different solvents of potassium hydroxide, ethanol, and toluene were studied and tested. To achieve a solution for worn tire tires, a certain amount of scraped rubber fragments was dissolved in potassium hydroxide, ethanol, and toluene solvents, and electrospinning solutions were determined and prepared and to produce nanofiber layers, Electrospinning operations are performed. By scanning electron microscopy images, the mean diameter of nanofibers obtained in potassium hydroxide solvent was the lowest, and scanning electron microscopy images confirmed the absence of willow in the produced nanofibers. The efficiency of carbon production was determined as 37.2%. To confirm the formation of activated carbon, FTIR spectra were used, which confirmed the presence of spike related to the aromatic ring formation of activated carbon nanofibers after activation. تفاصيل المقالة