فهرس المقالات رضا سورانی


  • المقاله

    1 - شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 19 , زمستان 1402
    این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخص‌های الگوی مدیریت د أکثر
    این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخص‌های الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. روایی بخش کیفی از نوع روایی سازه ای و همگرا بود و مورد تایید واقع شد. تحلیل داده‌های کیفی در این مطالعه با روش تحلیل داده بنیاد و با سه مرحله کدگذاری انجام شد. برای تحلیل محتوای کیفی از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شده است. از ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز ﮐﺪهای ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اوﻟﯿﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪند. یافته ها نشان داد پارادایم‌های حاصل از تحلیل کیفی داده بنیاد عبارتند از: شاخص‌‌های مقوله‌های زمینه‌ای: شاخص‌های تشویق و ترغیب به نوآوری، تلاش جهت ارتقاء مهارت‌ها، ارتقاء مسئولیت‌پذیری معلمان، آموزش واقع‌گرایانه، آموزش اکتشافی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش تفکر انتقادی. تفاصيل المقالة