فهرس المقالات علی اصغر ماشین چی


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده در دوره متوسطه دوم
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1399
    هدف کلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده در دوره متوسطه دوم بود. روشپژوهش،ازنوعتحقیقاتکیفیوازنظرهدف، اکتشافیاست. راهبردمورداستفاده،نظریۀداده بنیاداستوبرایارائۀمدلنهایی،ازساختارمدلپارادیمیاشتراوس وکوربیناستفادهشدهاست. دراینراستابا استفادهازرویکرده أکثر
    هدف کلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده در دوره متوسطه دوم بود. روشپژوهش،ازنوعتحقیقاتکیفیوازنظرهدف، اکتشافیاست. راهبردمورداستفاده،نظریۀداده بنیاداستوبرایارائۀمدلنهایی،ازساختارمدلپارادیمیاشتراوس وکوربیناستفادهشدهاست. دراینراستابا استفادهازرویکردهدفمندوبه کارگیریمعیاراشباعنظری،مصاحبه هایی نیمهساختاریافتهبا20نفرازاساتیدگروه علوم تربیتیو اقتصاد دانشگاه های آزاد اسلامی و سرگروه های آموزشی دروس مطالعات اجتماعی استان فارس با حداقل مدرک فوق لیسانس انجامشد. برای به دست آوردن روایی داده ها از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بررسی همکار و برای تعیین پایایی، از روش های توافق بین دوکدگذار و بازآزمون استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله، کدگذاریباز،محوریوانتخابیبه مفاهیم مجزا تفکیک و مفاهیم در 56 مقوله اصلی براساس مدل تایلر در قالب چهار عنصر اهداف(14مقوله)، محتوا(14مقوله)، راهبرهای یاددهی یادگیری(14مقوله) و ارزشیابی(14مقوله) طبقه بندی شدند که در نتیجه ارتباط بین مقولات اصلی و سه بعد (دانش، نگرش و مهارت) مشخص شد و با ترکیب این عناصر و ابعاد، مدل مفهومی برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده شکل گرفت. الگوی تهیه شده می تواند در تربیت مدیریت اقتصاد دانش آموزان نقش به سزایی داشته باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - The Educational Model of Social Constructivism and Its Impact on Academic Achievement and Critical Thinking
    Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 3 , بهار 2020
    Constructivism is one of the theories derived from the post-modernist philosophical-social movement of the twentieth century. The principles of constructivism are based on awareness of learning, and its main message is that knowledge is not passed on to learners, but to أکثر
    Constructivism is one of the theories derived from the post-modernist philosophical-social movement of the twentieth century. The principles of constructivism are based on awareness of learning, and its main message is that knowledge is not passed on to learners, but to learners themselves. This research has designed an educational model based on the theory of social constructivism. All theories of constructivism insist that the attainment of knowledge and understanding is a continuous process that is strongly influenced by the learner's prior knowledge. The social constructivist approach emphasizes the social context of learning and the fact that knowledge is constructed as a factor. Dealing with others provides opportunities for students to evaluate and correct their understanding as they are exposed to the thinking of others and play a role in creating shared perceptions. Thus, experiences in the social context provide an important mechanism for the development of students' thinking. To achieve the research goal, inductive content analysis method has been used. In this study, purposeful sampling method was used. The criteria for selecting an article to analyze qualitative content were well-known authors, published in a reputable journal, the relevance of the content of the article, and the novelty of the year the article was published. The number of final selection papers for qualitative content analysis by inductive method was 36 articles and content analysis unit. Based on the content analysis of the articles, three categories of teacher role, learning role and knowledge role were obtained. تفاصيل المقالة