در چند دهة اخیر، زندگی انسان ها، شدیداً تحت تأثیر ارتباطات نوین، قرار گرفته است؛ این واقعیت نه تنها زندگی اجتماعی انسان را متأثر ساخته، بلکه به خصوصی ترین ابعاد زندگی او رسوخ نموده است. در این میان شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان بخشی از این رسانهها و ارتباطات نوین، ام أکثر
در چند دهة اخیر، زندگی انسان ها، شدیداً تحت تأثیر ارتباطات نوین، قرار گرفته است؛ این واقعیت نه تنها زندگی اجتماعی انسان را متأثر ساخته، بلکه به خصوصی ترین ابعاد زندگی او رسوخ نموده است. در این میان شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان بخشی از این رسانهها و ارتباطات نوین، امکانی را فراهم آوردهاند که کاربران به واسطه آنها از یک سو علاقه مندیها، افکار و فعالیتهای خودشان را با دیگران به اشتراک میگذارند، از دیگر سو این شبکهها بر روی درک و دریافت افراد از وضعیت زندگی خود در همه زمینهها اعم از فرهنگی و ارزشی تاثیر میگذارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در کیفیت زندگی کاربران 20 تا 29 ساله شبکههای اجتماعی مجازی در شهر تهران در سال 1395 است، این پژوهش از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی، یک بررسی مقطعی است. روش پژوهش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش، و ابزار جمع آوری داده پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار SPSS Sample Power معادل 700 نفر برآورد شده است. نتایج توصیفی بیانگر این است که 80/9 درصد از کاربران میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را پایین بیان کردهاند که میانگین آن (2 ساعت) برآورد شده است و میانگین کیفیت زندگی 7/98 درصد کاربران متوسط و بالاتر از متوسط بوده است. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در کیفیت زندگی کاربران تهرانی (sig=0/977) و سرمایه اجتماعی (sig=0/257) رد شد، اما فرضیه نقش سرمایه اجتماعی در کیفیت زندگی کاربران (sig=0/000) تایید شد. در کل متغیرهای مستقل میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه اجتماعی به میزان 19 درصد توانایی تبیین تغییرات کیفیت زندگی را دارا هستند.
تفاصيل المقالة
هویت ملی در زمره موضوعاتی به شمار میآید که در تئوریها و دیدگاههای گوناگون جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی به دلیل قرابت و تداخل معنایی و مفهومی با پدیدههای فراگیر نظیر بازنمایی، آگاهی، عضویت و تعلق جمعی، انسجام اجتماعی، نمادگرایی و معنا به عنوان تعیین کننده جهت گیریها أکثر
هویت ملی در زمره موضوعاتی به شمار میآید که در تئوریها و دیدگاههای گوناگون جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی به دلیل قرابت و تداخل معنایی و مفهومی با پدیدههای فراگیر نظیر بازنمایی، آگاهی، عضویت و تعلق جمعی، انسجام اجتماعی، نمادگرایی و معنا به عنوان تعیین کننده جهت گیریهای شناختی، عاطفی و عملی افراد مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و به شیوههای متفاوتی مفهوم سازی شده است. به همین جهت، اشتغال نظری و عملی به هویت، به مشخصه اساسی آثار نظری و تجربی در دوران معاصر درآمده است. پژوهش حاضر که با هدف رابطه ابعاد سرمایه فرهنگی و هویت ملی در بین جوانان 18 تا 29 سال شهر کرمانشاه است، از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. روش این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش، و ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه است. همچنین حجم نمونه در این پژوهش 626 نفر از جوانان 18 تا 29 سال شهر کرمانشاه است. در جهت دسترسی به هدف اصلی پژوهش به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی چون سرمایه فرهنگی عینیت یافته، نهادینه شده و تجسم یافته به عنوان متغیرهای مستقل و رابطه آن با هویت ملی به عنوان متغیر وابسته پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت، مستقیم و معنادار بین متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش است. بدین صورت که هر چه میزان سرمایه فرهنگی عینیت یافته (23/0)، سرمایه فرهنگی تجسم یافته (18/0)،سرمایه فرهنگی نهادینه شده (16/0) ومیزان کل سرمایه فرهنگی (19/0) در بین جوانان بیشتر باشدگرایش به هویت ملی بیشتر میگردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications