فهرس المقالات Vahid Baradaran


  • المقاله

    1 - عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری پروژه‌های BOT احداث پل‌های عابر پیاده برون‌شهری در راستای توسعه شهری، با روش FDM-BWM
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1403
    مقدمه و هدف پژوهش: پروژه‌های BOT احداث پل‌های عابر پیاده برون‌شهری، به عنوان یکی از روش‌های مناسب برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در شهرها، اهمیت بسیاری دارند. با توجه به تأثیر قیمت‌گذاری در عملکرد اقتصادی و مالی این پروژه‌ها، شناخت و تحلیل عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری این أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: پروژه‌های BOT احداث پل‌های عابر پیاده برون‌شهری، به عنوان یکی از روش‌های مناسب برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در شهرها، اهمیت بسیاری دارند. با توجه به تأثیر قیمت‌گذاری در عملکرد اقتصادی و مالی این پروژه‌ها، شناخت و تحلیل عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری این پروژه‌ها امری حیاتی است. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری پروژه‌های BOT احداث پل‌های عابر پیاده برون‌شهری است.روش پژوهش: رویکرد پژوهش، کمی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل مدیران و متخصصین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و اساتید دانشگاهی متخصص در این حوزه می‌باشند. از روش دلفی فازی به منظور شناسایی عوامل استفاده شده و از روش BWM به منظور اولویت بندی آنها استفاده گردیده است.یافته‌ها: با بررسی ادبیات 40 عامل از مطالعات پیشین استخراج گردید و بر اساس نتایج تحلیل دلفی فازی، پس از سه دور نظرخواهی از خبرگان، 31 عامل موثر بر قیمت‌گذاری پروژه‌های عمرانی احداث پل عابر برون‌شهری شناسایی و در پنج گروه دسته‌بندی گردید، سپس با روش BWM به صورت کلی و گروهی رتبه‌بندی گردیده‌اند.نتیجه‌گیری: رتبه‌بندی کلی نشان داد که مهم‌‎ترین عوامل عبارتند از: هزینه‌های ساخت پل عابر پیاده، هزینه نگهداری و بهره‌برداری، و هزینه‌های تجهیزات و پرسنل. رتبه‌بندی گروه‌ها نیز نشان داد که عوامل اصلی به ترتیب عوامل مربوط به هزینه‌ها، تنظیم قرارداد، پروژه، دولت، و بخش خصوصی رتبه‌بندی گردیده است. این نتایج می‌توانند به تصمیم‌گیران در این حوزه کمک کنند تا در روند قیمت‌گذاری پروژه‌های مشابه، بهترین تصمیمات را بگیرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - An Evolutionary Algorithm Based on a Hybrid Multi-Attribute Decision Making Method for the Multi-Mode Multi-Skilled Resource-constrained Project Scheduling Problem
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 26 , السنة 12 , پاییز 2019
    This paper addresses the multi-mode multi-skilled resource-constrained project scheduling problem. Activities of real world projects often require more than one skill to be accomplished. Besides, in many real-world situations, the resources are multi-skilled workforces. أکثر
    This paper addresses the multi-mode multi-skilled resource-constrained project scheduling problem. Activities of real world projects often require more than one skill to be accomplished. Besides, in many real-world situations, the resources are multi-skilled workforces. In presence of multi-skilled resources, it is required to determine the combination of workforces assigned to each activity. Hence, in this paper, a mixed-integer formulation called the MMSRCPSP is proposed to minimize the completion time of project. Since the MMSRCPSP is strongly NP-hard, a new genetic algorithm is developed to find optimal or near-optimal solutions in a reasonable computation time. The proposed genetic algorithm (PGA) employs two new strategies to explore the solution space in order to find diverse and high-quality individuals. Furthermore, the PGA uses a hybrid multi-attribute decision making (MADM) approach consisting of the Shannon’s entropy method and the VIKOR method to select the candidate individuals for reproduction. The effectiveness of the PGA is evaluated by conducting numerical experiments on several test instances. The outputs of the proposed algorithm is compared to the results obtained by the classical genetic algorithm, harmony search algorithm, and Neurogenetic algorithm. The results show the superiority of the PGA over the other three methods. To test the efficiency of the PGA in finding optimal solutions, the make-span of small size benchmark problems are compared to the optimal solutions obtained by the GAMS software. The outputs show that the proposed genetic algorithm has obtained optimal solutions for 70% of test problems. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تحلیل موانع توسعه بهره‌وری در اداره کل واگن‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران براساس تحلیل شاخص‌های بهره‌وری و ارائه راهکارهای مؤثر بر ارتقای آن
    مدیریت بهره‌وری , العدد 41 , السنة 11 , تابستان 1396
    آنچه زمینه بقای سازمان ها را فراهم می آورد، توجه به جنبه‌های مختلف بهره‌وری شامل رعایت اصول و شیوه های صحیح انجام کارها (کارایی) و انجام کارهای صحیح (اثربخشی) است که سازمان ها در محیط رقابتی ملزم به تمرکز برآن و اجرای آن ها می باشند. شاید نتوان برای رسیدن به بهره وری می أکثر
    آنچه زمینه بقای سازمان ها را فراهم می آورد، توجه به جنبه‌های مختلف بهره‌وری شامل رعایت اصول و شیوه های صحیح انجام کارها (کارایی) و انجام کارهای صحیح (اثربخشی) است که سازمان ها در محیط رقابتی ملزم به تمرکز برآن و اجرای آن ها می باشند. شاید نتوان برای رسیدن به بهره وری میزان و سقف مشخصی را در نظر گرفت. اما آنچه اهمیت دارد، رسیدن به نقطه بهینگی در انجام امور و وظایف سازمانی است. سؤال اساسی پژوهش این است که مهم ترین راهکارهای ارتقای بهره وری در اداره کل واگن های راه آهن جمهوری اسلامی ایران چیست؟ برای رسیدن به پاسخ مطلوب، شاخص های بهره وری نیروی انسانی، سرمایه، انرژی و کل عوامل تعریف، اندازه‌گیری و تحلیل و مشخص شدکه مقادیر این شاخص ها در سال 1393 نسبت به سال 1384 افزایش یافته است. این پژوهش برای شناسایی موانع توسعه بهره وری، از ابزار پرسش نامه، استفاده شده است. نتایج آن نشان می دهد که عوامل فقدان فضای مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی و عدم توسعه آن، کمبود منابع مالی و اعتباری جهت اجرای پروژه ها، مبهم بودن اهداف و برنامه های بلندمدت، مستهلک و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات تعمیرات و پایین بودن کیفیت کاری آن ها و وجود قوانین و مقررات محدودکننده، به ترتیب مهمترین موانع توسعه بهره وری در اداره کل واگن های راه آهن به شمار می روند. سپس برای رفع این موانع و رسیدن به بهره وری بالاتر، راهکارهایی ارائه شده است. تفاصيل المقالة