چکیده هدف پژوهش اثربخشی آموزش کاهش وزن مبتنی بر خانواده بر داغ ننگ چاقی و سلامت عمومی زنان دارای اضافه بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان دارای اضافه وزن و چاق با 2 أکثر
چکیده هدف پژوهش اثربخشی آموزش کاهش وزن مبتنی بر خانواده بر داغ ننگ چاقی و سلامت عمومی زنان دارای اضافه بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان دارای اضافه وزن و چاق با 25<BMI<35 و فاصله سنی بین 25 تا 45 سال مراجعه کننده به خانه های سلامت شهرداری منطقه 18 شهر تهران در سال 1397 بود که تحت هیچ مداخله کاهش وزنی قرار نداشته اند و از بین آن ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شدند و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 15 نفر) جایگزین شدند. سپس پرسشنامه های حرمت بدنی مندلسون و وایت (2001) و سلامت عمومی گلدبرگ (1972) توسط هر دو گروه تکمیل شد. پسازآن برنامه آموزش کاهش وزن مبتنی بر الگوی خانواده بر روی گروه آزمایش اجرا شد. سپس پس آزمون اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش کاهش وزن مبتنی بر الگوی خانواده محور موجب افزایش حرمت بدنی و سلامت عمومی و زیرمقیاس های آنها می شود (001/0P=). بنابراین با توجه به نتایج می توان گفت آموزش روش های کاهش وزن اگر با مشارکت و درگیر کردن خانواده همراه باشد می تواند هم در کاهش وزن و سلامت تأثیر بهتری داشته باشد و هم موجب افزایش احساس رضایت نسبت به خود شود.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل علی تحول روانی- معنوی جامعه دانشجویی باتوجه به بحران های انسان معاصر است. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای قم در سال تحصیلی 1395-1396 بود. جامعه آماری أکثر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل علی تحول روانی- معنوی جامعه دانشجویی باتوجه به بحران های انسان معاصر است. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای قم در سال تحصیلی 1395-1396 بود. جامعه آماری 13353 نفـر و حجـم نمونه با استفاده از جـدول کرجسی و مورگـان تعـداد 320 نفـر برآورد شد. روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و تمامی شرکتکنندگان با سه آزمون تحول روانی – معنوی جان یزرگی (1391)، اضطراب وجودی لـورنس و کاترینـا گـود ( 1974) و بحران وجودی احمدی و دستغیب (1373) مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین تحول روانی - معنوی و اضطراب وجودی رابطه معکوس (47/0-r=) ، بین اضطراب وجودی و بحران وجودی همبستگی مثبت معنادار در حد متوسط (64/0-r=) وجود دارد. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که اضطراب وجودی از طریق سطح تحول روانی- معنوی می تواند تأثیر غیرمستقیم بر بحران وجودی داشته باشد. بنابراین، می توان افزایش سطح تحول روانی – معنوی یک عامل کلیدی در کاهش اضطراب وجودی و بحران وجودی و درنتیجه ارتقای سلامت روان به حساب آورد.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
22
,
پاییز
1400
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن بر پایداری هیجانی، خودمهارگری، و شاخص تودۀ بدنی زنان فزونوزن بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعۀ آماری کلیۀ زنان چاق و دارای اضافه وزن مراجعه کنند أکثر
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن بر پایداری هیجانی، خودمهارگری، و شاخص تودۀ بدنی زنان فزونوزن بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعۀ آماری کلیۀ زنان چاق و دارای اضافه وزن مراجعه کننده به کلینیک مشاوره و روانشناسی در منطقۀ 3 تهران در سال 1398 بود و از بین آن ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. سپس پرسشنامۀ شانزده عاملی شخصیت کتل (1973) توسط هر دو گروه تکمیل شد و اندازهگیری قد و وزن از هر دو گروه به عمل آمد. پس از آن برنامۀ درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن به صورت 13 جلسه 90 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش و سپس پس آزمون اجرا شد. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 و روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن موجب افزایش پایداری هیجانی و خودمهارگری و کاهش شاخص تودۀ بدنی می شود (001/0P<)؛ بنابراین می توان گفت آموزش روش های کاهش وزن اگر با عنصر معنویت همراه باشد، می تواند هم در کاهش وزن و هم بر تنظیم هیجانات تأثیر داشته باشد.
تفاصيل المقالة
در این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه دین داری و معنویت کودکان مورد بررسی قرار داده شده است.نسخه اصلی این پرسشنامه شامل 37 سؤال است که دو عامل مؤثر بر معنویت کودکان (مقابله مبتنی بر ایمان و فعالیت ها/حمایت اجتماعیِ مذهبی) را اندازه می گیرد. جامعه آماری پژوهش، أکثر
در این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه دین داری و معنویت کودکان مورد بررسی قرار داده شده است.نسخه اصلی این پرسشنامه شامل 37 سؤال است که دو عامل مؤثر بر معنویت کودکان (مقابله مبتنی بر ایمان و فعالیت ها/حمایت اجتماعیِ مذهبی) را اندازه می گیرد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان پسر ابتدایی در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که تعداد آن ها 2200 نفر بود. آزمودنی های پژوهش 325 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. یافته های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس دو مؤلفه آشکار می شود که تعداد این مؤلفه های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته های مؤلفین پرسشنامه همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications