-
المقاله
1 - موانع کاربست یافتههای پژوهشهای تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1394هدف از انجام این پژوهش بررسی موانع کاربست یافته های پژوهش های تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان آموزش و پرورش منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 93-92 بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی جمع آوری اطلاعات از جمله پژوهش های توصیفی- پیمایشی انج أکثرهدف از انجام این پژوهش بررسی موانع کاربست یافته های پژوهش های تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان آموزش و پرورش منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 93-92 بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی جمع آوری اطلاعات از جمله پژوهش های توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان و معلمان منطقه 15 تهران به تعداد 2197 نفر بود. نمونه آماری پژوهش (بر اساس جدول مورگان) 356 نفر که شامل 36 نفر مدیر، 80 نفر معاون و 240 نفر معلم (218 زن و 138 مرد) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای سنجش عدم کاربست یافته های پژوهشی از پرسشنامه 40 گویه ای محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ در قسمت مربوط به دبیران 92/0 و در قسمت مربوط به مدیران و معاونان 86/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد که در این میان از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردید. عمده ترین نتایج حاکی از آن است که مولفه های تحقیق به ترتیب اقتصادی/مالی، فرهنگی/اجتماعی، ارتباطی/اطلاع رسانی، ساختاری/مدیریتی و انگیزشی/انسانی در عدم کاربست یافته های پژوهشی نقش دارند که در این میان عامل اقتصادی/مالی مهمترین نقش را در عدم کاربست یافته های پژوهشی داراست و عامل انگیزشی/انسانی آخرین (پنجمین) نقش را دارا می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تحلیلی بر برنامه درسی پوچ در محتوای آموزشیپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1396طراحی برنامه درسی یکی از بخشهای اصلی فرآیند تدریس و یادگیری در آموزشوپرورش به شمار میرود. برنامه درسی شامل برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوق برنامه است. درواقع، برنامه درسی پوچ به بخشهای حذف شده و نادیده گرفته شده از یک برنامه درسی اشاره دارد. در این پژوهش تلاش شد أکثرطراحی برنامه درسی یکی از بخشهای اصلی فرآیند تدریس و یادگیری در آموزشوپرورش به شمار میرود. برنامه درسی شامل برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوق برنامه است. درواقع، برنامه درسی پوچ به بخشهای حذف شده و نادیده گرفته شده از یک برنامه درسی اشاره دارد. در این پژوهش تلاش شد تا از طریق مطالعه کتابخانهای و مرور کتابها، مقالات و اسناد مرتبط تحلیلی بر برنامه درسی پوچ انجام گیرد و عواملی که موجب پوچ شدن برنامه درسی در طول یک دورة تحصیلی میشوند شناسایی شوند. برنامه درسی پوچ در سه سطح رخ میدهد: بخشی از محتوای کتابهای درسی توسط سیاستگذاران، نویسندگان کتـابهای درسی یا سیاستمداران، به دلیل عـدم تناسب آن با نیـازهای دانشآموزان و جـامعه حذف و یا اضافه میشوند. بخشهایی از محتوای برنامه درسی در مدرسه توسط مسئولان و معلمان مورد کمتوجهی یا حتی بیتوجهی قرار میگیرند. درنهایت، بخشهایی از محتوای برنامه درسی به واسطة دانشآموزان که با زندگی واقعی آنها مرتبط نباشد، مورد توجه قـرار نمیگیرند و جالب اینکه در این سطح هیچگونه یادگیری هم رخ نمیدهد. هدف اصلی این پژوهش این است که به ارائة دیدگاههای نظری در مورد سه سطح برنامه درسی پوچ مبتنی بر نظام حاکم بر جامعه، مدرسه و دانشآموز بپردازد. درنهایت راهکارهایی را پیشنهاد میکنیم تا مانع پوچ شدن محتوا در برنامهریزی و یا اجرای برنامه درسی شویم. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - The Relationship between Teachers’ Academic Optimism Culture and Student Achievement in Junior High Schools in TehranJournal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 1 , بهار 2019The purpose of this research is to examine the relationship between teachers' academic optimism and student achievement at Junior High Schools in Tehran in School Year of 2017-2018. The research was performed through the descriptive method (correlation). Statistical pop أکثرThe purpose of this research is to examine the relationship between teachers' academic optimism and student achievement at Junior High Schools in Tehran in School Year of 2017-2018. The research was performed through the descriptive method (correlation). Statistical population of the research consisted of all Junior High school teachers in Tehran, about 2610 teachers. According to Morgan's Table, the sample size for the study consisted of 335 teachers (150=Females and 185=Males) who were selected by simple random sampling. Data gathering tools for measuring academic optimism was a standard questionnaire (Hoy, 2010) with a reliability coefficient of 0.86 and to measure student achievement structures were the average score of the students that had in class. Data were analyzed using descriptive statistics of mean, standard deviation, and Spearman correlation coefficients and regression analysis. The results showed that all three components of the condition of the culture of academic optimism (self-efficacy, academic emphasis, and trust) were rated as relatively unfavorable views of teachers (low). The condition of the academic optimism of teachers with an associate degree, bachelors and master is alike and low. There were no significant differences among male and female teachers. Another result showed that there was a significant relationship between teachers' academic optimism and student achievement. There was a significant positive relationship between each of the components of the culture of Hoy’s Theory (sense of self-efficacy, teacher’s trust, and academic emphasis of Teachers of English) and student achievement تفاصيل المقالة