فهرس المقالات حسین میرزایی


  • المقاله

    1 - تحلیل فازی بسترهای اجتماعی توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی ایران
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1398
    در این پژوهش سعی بر آن است که با استخراج مسیر علی عطفی و ترکیبی، سازوکارها و بسترهای اجتماعی تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی دست یابیم. روش تحقیق حاضر مبتنی بر روش تطبیقی - کیفی است و مجموعه داده‌های 31 استان کشور با استفاده از رهیافت منطق فازی مورد تحلیل قرار أکثر
    در این پژوهش سعی بر آن است که با استخراج مسیر علی عطفی و ترکیبی، سازوکارها و بسترهای اجتماعی تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی دست یابیم. روش تحقیق حاضر مبتنی بر روش تطبیقی - کیفی است و مجموعه داده‌های 31 استان کشور با استفاده از رهیافت منطق فازی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج شرایط لازم و کافی منفرد نشان داد که شرط عادت‌واره اقتصادی (اخلاق اعتبار)، عادت‌واره اقتصادی (سنت گرایی تحمیلی کم)، عادت‌واره اقتصادی (قناعت پیشگی کم)، کنش اقتصادی بازاندیشانه (کار)، کنش اقتصادی بازاندیشانه ('گسترش روابط ابزاری) و کنش اقتصادی بازاندیشانه (محاسبه) هر یک به تنهایی شرط لازم و عادت‌واره اقتصادی (عقلانیت اقتصادی) شرط کافی بروز نتیجه (توسعه کشاورزی) است. در علیت‌های عطفی و ترکیبی، چهار مسیر متعدد علی، براساس معیارهای کفایت نظری و تجربی (ضریب پوشش و سازگاری) دارای اهمیت نظری و تجربی لازم بود و در میان ترکیب‌های علی مهم که شاخص سازگاری و پوشش مناسبی دارند، شرط عادت‌واره اقتصادی (اخلاق اعتبار) مشترک است و به‌عنوان شرط لازم نهایی معرفی می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - خود شکوفایی و رضامندی شغلی
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1390
    معلمان و دبیران مدارس در نظام تعلیم و پرورش و داشتن نسلی فرهیخته نقش اساسی دارند. البته رضامندی شغلی معلمان تأثیری غیرقابل انکار بر وظایف آموزشی وتربیتی آن ها دارد و رضایت ازشغل نیز متاثر از عوامل گوناگونی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران ناحیه 5 آموزش و پرورش تب أکثر
    معلمان و دبیران مدارس در نظام تعلیم و پرورش و داشتن نسلی فرهیخته نقش اساسی دارند. البته رضامندی شغلی معلمان تأثیری غیرقابل انکار بر وظایف آموزشی وتربیتی آن ها دارد و رضایت ازشغل نیز متاثر از عوامل گوناگونی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران ناحیه 5 آموزش و پرورش تبریز (1390) و حجم نمونه 183 نفر می‌باشد. با درنظر داشتن ترکیبی ازنظریه های مزلو، بروفی، مک‌کللند و ... و پیشینه تجربی تحقیق متغیرهای مستقل تحقیق استخراج و رابطه آن ها با متغیر وابسته مورد آزمون قرارگرفت. اهداف کلی تحقیق شناخت میزان رضایت شغلی دبیران دبیرستان های ناحیه5 آموزش و پرورش شهرتبریز وشناسایی مهم ترین عوامل مؤثر بر میزان رضایت شغلی دبیران این ناحیه است. نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی دبیران مورد مطالعه در حد مطلوبی (میانگین 4/25 از 35) بوده و در بین متغیرهای مورد مطالعه به ترتیب متغیرهای خودشکوفایی (69/0)، محیط فیزیکی کار (33/0)، رابطه با همکاران (22/0)، ماهیت شغل (21/0) و حقوق و مزایا (17/0) با متغیر وابسته رابطه معنا‌داری داشته‌اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با اعتماد اجتماعی دبیران آموزش و پرورش شهرستان سلماس سال تحصیلی 94-1393
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1394
    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با اعتماد اجتماعی دبیران، در مقاطع تحصیلی دوره اول و دوم متوسطه شهرستان سلماس در سال تحصیلی 94 – 1393 می باشد . روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری کلیه دبیران آموزش و پرورش شهرستان سلماس انتخاب شده است. جامعه آماری 2 أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با اعتماد اجتماعی دبیران، در مقاطع تحصیلی دوره اول و دوم متوسطه شهرستان سلماس در سال تحصیلی 94 – 1393 می باشد . روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری کلیه دبیران آموزش و پرورش شهرستان سلماس انتخاب شده است. جامعه آماری 250 نفری با استفاده از فرمول کوکران تحقیق شامل 147 زن و 103 مرد از بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان سلماس که به روش تصادفی خوشه ای (محلات سلماس ، مغانجوق و سیلاب ) انتخاب شده اند ، می باشد. اعتبار ابزار اندازه گیری از نوع صوری و پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ در برنامه SPSS محاسبه شد. اطلاعات نهایی در سطح توصیفی با فراوانی، درصد و نمودار و بعد استنباطی با آزمون های تحلیل واریانس، پیرسون و آزمون Tتحلیل شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای مستقل ( دین د اری ، احساس امنیت ، دگرخواهی، رضایت شغلی، پایگاه اجتماعی و سنت گرایی) با میزان اعتماد اجتماعی دبیران رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد و بین متغیرهای زمینه ای (تحصیلات، رشته تدریس ، محل تدریس و جنسیت) با اعتماد اجتماعی رابطه معکوس وجود دارد. تفاصيل المقالة