ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد2,السنة
8
,
تابستان
1397
چکیدههدف: هدف از تحقیق حاضر، هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت کافمن روی دانشجویان بود که به صورت نمونه گیری تصادفی، اجرا گردیدو از تعداد کل دانشجویان، 360 نفربه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.روش: ابزار پژوهش آزمون خلاقیت عابدی بود که روایی و پایایی آن مورد أکثر
چکیدههدف: هدف از تحقیق حاضر، هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت کافمن روی دانشجویان بود که به صورت نمونه گیری تصادفی، اجرا گردیدو از تعداد کل دانشجویان، 360 نفربه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.روش: ابزار پژوهش آزمون خلاقیت عابدی بود که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت واین آزمون به عنوان شاخص روایی همگرا برای آزمون خلاقیت کافمن استفاده شد.یافته های پژوهش نشان میدهد که ضریب پایایی آلفای کرونباخ در خرده مقیاس های وضعیت کارهای روزانه78/0، پژوهشی 87/0، عملکردی88/0، مکانیکی/علمی 87/0 و هنری 85/0 و آلفای کل 93/0 به دست آمد. ضریب همبستگی بین خرده آزمون های خلاقیت کافمن و خلاقیت عابدی 52/0 (p=0/01) به دست آمد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که مقیاس دامنه ها خلاقیت کافمن در جامعه دانشجویان ایرانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و محققان از آن میتوانند به عنوان ابزاری معتبر در اندازهگیری خلاقیت استفاده نمایند.واژگان کلیدی: روانسنجی، مقیاس، خلاقیت، کافمن
تفاصيل المقالة
مسئولیتپذیری از ویژگیهای اصیل انسانی است که رشد و تکامل فرد و جامعه انسانی و همچنین حفاظت از طبیعت در گرو آن است. بدین صورت که از طریق مسئولیتپذیری رابطه انسان با خود، همنوعان و طبیعت متعادل میگردد. هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس مسئولیتپذیری در شهروندان تهرا أکثر
مسئولیتپذیری از ویژگیهای اصیل انسانی است که رشد و تکامل فرد و جامعه انسانی و همچنین حفاظت از طبیعت در گرو آن است. بدین صورت که از طریق مسئولیتپذیری رابطه انسان با خود، همنوعان و طبیعت متعادل میگردد. هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس مسئولیتپذیری در شهروندان تهران است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل شهروندان منطقه 14 تهران بود. از این تعداد 240 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از توزیع پرسشنامه، از روایی محتوایی، روایی عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده گردید. نتایج تحلیل اکتشافی، مسئولیتپذیری را در پنج مولفه احساس ارزشمندی، خودکنترلی، واقعگرایی، احساس تعهد و خودکارآمدی نامگذاری کرد. همچنین در تحلیل تاییدی میزان شاخصهای برازش به نسبت مطلوب بود. برای محاسبه پایایی مقیاس مسئولیتپذیری از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که 91/0، برای عامل اول 61/0، عامل دوم 67/0، عامل سوم 52/0، عامل چهارم 82/0 و عامل پنجم 75/0 برآورد شد. بر این اساس، مقیاس محقق ساخته مسئولیتپذیری از پایایی بالایی برخوردار است.
تفاصيل المقالة
زمینه: فراشناخت به معنای تفکر درباره تفکر و آگاهی از شناخت، فرایندهای شناختی و هر آنچه به آن مربوط است، خوانده میشود. معرفی و ارائه ابزار مناسب برای ارزیابی این متغیر و نشان دادن نقش حیاتی آن در زمینههای مختلف تحصیلی ضروری است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای رو أکثر
زمینه: فراشناخت به معنای تفکر درباره تفکر و آگاهی از شناخت، فرایندهای شناختی و هر آنچه به آن مربوط است، خوانده میشود. معرفی و ارائه ابزار مناسب برای ارزیابی این متغیر و نشان دادن نقش حیاتی آن در زمینههای مختلف تحصیلی ضروری است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی پرسشنامه فراشناخت الشوت- موهر، وان دالن- کاپتجینز و میجر (٢٠٠٤)، شامل پایایی ترتیبی، روایی و تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس، به منظورآماده سازی جهت کاربرد در پژوهشهای تربیتی انجام شده است. روش: حجم نمونه این پژوهش 300 دانشجو (214دختر و 86 پسر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده از دانشگاه تربیت معلم تهران انتخاب شدند و با مقیاس فراشناخت مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی فراشناختی، سه عامل (دانش شناختی، تنظیم شناختی و تجربه شناختی) را برای مقیاس فراشناخت مطابق با نتایج پژوهش الشوت- موهر، وان دالن- کاپتجینز و میجر (٢٠٠٤) شناسایی کرد. پایایی مقیاس فراشناخت بر اساس نتایج دو بار اجرای اولیه آزمون در نمونه 30 نفری و در مرحله دوم بر 300 نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران، همسانی درونی بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ درمورد گروه نمونه و همچنین تتای ترتیبی در صورت حذف سوال محاسبه و تأیید شد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر میتواند در پژوهشهای مربوط به فراشناخت بهکار رود.
تفاصيل المقالة
انتخاب همسر چه برای مرد و چه برای زن یک مرحله جدید و سرنوشت ساز است، بنابراین در این مورد نباید سطحی عمل نمود بلکه دقت و توجه عمیق و مشورت و بررسیهای دقیق لازم است. هدف این پژوهش اعتباریابی پرسشنامه دوازده مولفهای ساموئل گلدینگ به منظور اندازه گیری ریسکپذیری د أکثر
انتخاب همسر چه برای مرد و چه برای زن یک مرحله جدید و سرنوشت ساز است، بنابراین در این مورد نباید سطحی عمل نمود بلکه دقت و توجه عمیق و مشورت و بررسیهای دقیق لازم است. هدف این پژوهش اعتباریابی پرسشنامه دوازده مولفهای ساموئل گلدینگ به منظور اندازه گیری ریسکپذیری در ازدواج بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زوجین شهر تهران،300 نفر(150 زن و150مرد) بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری دردسترس که به کلینیک رجوع کرده کردند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه دوازده مولفهای ساموئل گلدینگ به منظور اندازه گیری ریسکپذیری در ازدواج. اعتبار پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (با روش مولفههای اصلی و چرخش واریماکس) و تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی دوازده مولفه آسیبهای قبل ازدواج (93/0=α)، بیثباتی الگوی ازدواج (83/0=α)، ازدواج فرار از سیستم اصلی (82/0=α)، تفاوت اصلی زوجین(85/0=α)، آسیبهای احتمالی مراسم ازدواج (80/0=α)، عوامل وابستهساز به خانواده اصلی(77/0=α)، وجود عناصر مشکلساز در ازدواج (77/0=α)، تجربه ناایمنیهای قبل ازدواج (71/0=α)، ازدواج عامل التیامبخش ازدواج (73/0=α)، وجود اعضای دردسرساز در ازدواج (52/0=α)، محل اسکان و مسایل آن در ازدواج (58/0=α) و وجود تفاوتهای فردی (46/0=α) را نشان داد. همچنین تحلیل عاملی تأییدی مدل دوازده عاملی را مورد تأیید قرار داد. آلفای کرونباخ کل 96/0 به دست آمد. نتایج نشان داد پرسشنامه حاضر برای ارزیابی ریسکپذیری در ازدواج کیفیت روان سنجی دارد و میتواند در مطالعات و موقعیتهای مختلف استفاده شود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications