فهرس المقالات رحمان نورعلی زاده


  • المقاله

    1 - بررسی ساختار عاملی مقیاس استدلال منطقی آنا تامسون
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1393
    استدلال منطقی فرایندی است که در آن ذهن بین چند قضیه یا حکم، ارتباطی دقیق و منظم برقرار می­سازد تا از پیوند آنها نتیجه حاصل شود. به این ترتیب نسبتی مبهم به نسبتی یقینی و صریح تبدیل می­شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ساختار عاملی مقیاس استدلال منطقی برای دانشج أکثر
    استدلال منطقی فرایندی است که در آن ذهن بین چند قضیه یا حکم، ارتباطی دقیق و منظم برقرار می­سازد تا از پیوند آنها نتیجه حاصل شود. به این ترتیب نسبتی مبهم به نسبتی یقینی و صریح تبدیل می­شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ساختار عاملی مقیاس استدلال منطقی برای دانشجویان متناسب با استدلال منطقی در فرهنگ ایرانی است. این آزمون در سال 2005  توسط آنا تامسون جهت تعیین اندازه و میزان استدلال منطقی ساخته شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی و مشاوره تایید و سپس با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس روی یک نمونه 200نفری از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان اجرا گردید که پس از    جمع­آوری سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی محتوایی و روایی سازه، تحلیل عاملی و برای پایایی از روش همسانی درونی و شاخص ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل استدلال منطقی اعداد و استدلال منطقی قضاوت کردن استخراج شد. همچنین نتایج ضریب آزمون به روش آلفای کرونباخ برای مولفه­ها به­ترتیب برای استدلال منطقی قضاوت کردن 83/0 و استدلال اعداد 87/0 می­باشد. بنابراین نتایج      نشان­دهنده­ی روایی و پایایی بالای آزمون می­باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - آماده‌سازی و تحلیل عاملی آزمون ایرانی قدرت اراده
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 5 , پاییز 1393
    هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی اراده بر مبنای فرهنگ ایرانی- اسلامی است که به روش پژوهش توصیفی و به شیوه­ی تحلیل محتوا تهیه شده است. اعتبار محتوا و سازه­های این پرسشنامه، توسط جمعی از اساتید علوم اسلامی و روانشناسی تایید شده است. روایی و پایای أکثر
    هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی اراده بر مبنای فرهنگ ایرانی- اسلامی است که به روش پژوهش توصیفی و به شیوه­ی تحلیل محتوا تهیه شده است. اعتبار محتوا و سازه­های این پرسشنامه، توسط جمعی از اساتید علوم اسلامی و روانشناسی تایید شده است. روایی و پایایی سوالات پرسشنامه توسط 400 نفر از دانشجویان دانشگاه­های تهران، علوم پزشکی تهران و دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران تایید گردیده که با روش نمونه­گیری تصادفی با شیوه­ی خوشه­ای انتخاب شده­اند. ساختار پرسشنامه به روش تحلیل عاملی، با روش مولفه­های اصلی و چرخش واریمکس مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از     به­دست آمدن 6 عامل انگیزشی، عبادی، شناختی، فراشناختی، هیجانی و رفتاری می­باشد. روایی مقیاس کل با دو شاخص بارتلت و KMOبررسی و مقدار شاخص برابر 910/0 با ضریب معناداری 0001/0 به­دست آمده است که نشان از مناسب بودن روایی تحلیل عاملی می­باشد. جهت ارزیابی مجدد روایی، ضریب همبستگی پارامتریک پیرسون بین این پرسشنامه با پرسشنامه­ی خودکارآمدی شرر بررسی و مقدار 321/0 با ضریب معناداری 044/0 و ضریب همبستگی غیرپارامتریک بین آن دو، مقدار 437/0 با ضریب معناداری 005/0 محاسبه گردید که نشان از معناداری روایی بین این دو پرسشنامه می­باشد. پایایی مقیاس کل پرسشنامه با آلفای کرانباخ 933/0 به­دست آمد. جهت ارزیابی مجدد پایایی از روش بازآزمایی در دو مرحله با فاصله­ی زمانی دو هفته، ضریب همبستگی پارامتریک پیرسون، 572/0 با ضریب معناداری 0001/0 و ضریب همبستگی غیرپارامتریک اسپیرمن، 443/0 با ضریب معناداری 004/0 به­دست آمد که نشان از همبستگی مثبت و معنادار و پایایی این پرسشنامه می­باشد. بر این اساس پرسشنامه­ی ارزیابی اراده با 37 سوال تایید شده، از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و واجد شرایط لازم جهت پژوهش­های روانشناختی و  فعالیت­های تشخیصی و کلینیکی می­باشد. تفاصيل المقالة