فهرس المقالات مهدی خانجانی


  • المقاله

    1 - رابطه سرمایه روانشناختی و مدیریت هیجانهای شغلی با توجه به نقش میانجی سرسختی روانشناختی در کارکنان بیمارستانهای شهرستان خرم آباد
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 23 , زمستان 1401
    هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و مدیریت هیجانهای شغلی با توجه به نقش میانجی سرسختی روانشناختی در کارکنان بیمارستانهای شهرستان خرم آباد بود. طرح پژوهش، رابطه ای از نوع الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارکنان بیمارستان های شهرستا أکثر
    هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و مدیریت هیجانهای شغلی با توجه به نقش میانجی سرسختی روانشناختی در کارکنان بیمارستانهای شهرستان خرم آباد بود. طرح پژوهش، رابطه ای از نوع الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارکنان بیمارستان های شهرستان خرم آباد در سال 1398 بودند که به صورت تمام وقت مشغول به کار بودند، که از بین آنها در نهایت تعداد 224 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های مدیریت هیجانات شغلی(Diefendorff et al. , 2005)، سرمایه روانشناختی (Luthans et al. , 2007) و سرسختی روانشناختی (Kobasa et al. , 1982) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل پیش بینی مدیریت هیجان های شغلی بر اساس سرمایه روانشناختی و نقش میانجی سرسختی روانشناختی از برازش قابل قبولی برخوردار است. یافته ها نشان داد که سرمایه روانشناختی به طور منفی با اقدام سطحی و به طور مثبت با اقدام عمیق رابطه دارد. همچنین یافته ها نشان داد که سرسختی روانشناختی در رابطه سرمایه روانشناختی با اقدام سطحی و اقدام عمیق نقش میانجی داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1398
    شواهد روزافزونی وجود دارد که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مشکلاتی در تنظیم هیجانی دارند که ممکن است نقشی کلیدی در رشد و حفظ این اختلال داشته باشد. عده‌ای معتقدند کنترل واکنش‌های هیجانی افراد مبتلا، ممکن است مولفه ضروری در رشد افکار وسواسی باشد. هدف این پژوهش، أکثر
    شواهد روزافزونی وجود دارد که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مشکلاتی در تنظیم هیجانی دارند که ممکن است نقشی کلیدی در رشد و حفظ این اختلال داشته باشد. عده‌ای معتقدند کنترل واکنش‌های هیجانی افراد مبتلا، ممکن است مولفه ضروری در رشد افکار وسواسی باشد. هدف این پژوهش، تدوین برنامه آموزشی ارتقا کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس‌آزمون و گروه کنترل30 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی به صورت نمونه‌ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزشی در طی 11جلسه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. گروهها در ابتدا، انتها و دو ماه بعد از اتمام پژوهش، از نظر تنظیم هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزشی موجب بهبود تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی می‌شود. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر نشان داد که‌این تاثیر در دوره پیگیری دو ماهه ماندگار بوده است.این پژوهش از لزوم کنترل واکنش‌های هیجانی (برای نمونه راهبردهای ضعیف تنظیم هیجانی) در افراد مبتلا به اختلال وسواس خمایت می‌کند. تفاصيل المقالة