فهرس المقالات مسعود هاشمی


  • المقاله

    1 - نقش وب نوشت‏ها در نظام‏های آموزشی مدرن
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1390
    نهادهای آموزشی کشورهای در حال توسعه، نیازمند ارائه ی استراتژی هایی نوین و مؤثر برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری هستند. هدف این نهادهای آموزشی، آمادگی کامل مدرسین، دانش آموزان و تربیت و آموزش مؤثر آنها جهت حضور در کلاس های آینده است. کلاس های امروز برخلاف کلاس های سنتی أکثر
    نهادهای آموزشی کشورهای در حال توسعه، نیازمند ارائه ی استراتژی هایی نوین و مؤثر برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری هستند. هدف این نهادهای آموزشی، آمادگی کامل مدرسین، دانش آموزان و تربیت و آموزش مؤثر آنها جهت حضور در کلاس های آینده است. کلاس های امروز برخلاف کلاس های سنتی گذشته به دستگاه هایی همچون اورهد[1]، دیتا پروژکتور[2] و دستگاه هایی که امکان پخش صوتی و تصویری مطالب را دارند مجهز شده و یا خواهد شد. واژه هایی همچون بانکداری الکترونیکی[3]، دولت الکترونیکی[4]، کتاب های الکترونیکی[5]، پست الکترونیکی[6]، اتاق های بگو مگو[7]،یادگیری الکترونیکی[8]، دانشگاه های مجازی[9]، یادگیری از راه دور[10]، مجلات الکترونیکی[11] و کتابخانه های الکترونیکی[12] همه جا به گوش می رسد. امروز ابزارهای یادگیری الکترونیکی عبارتند از: مرورگرهای اینترنتی[13]، وب نوشت ها، ویکی ها[14]، پست الکترونیکی، ابزارهای دنیای مجازی[15]، یادگیری با موبایل[16]، پادکاست ها[17] و غیره... . در این میان وب نوشت ها به عنوان یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین ابزارهای یادگیری الکترونیکی در حال شکل دادن محیط آموزشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انسان امروز است. تکنولوژی وب نوشت ها روز به روز کاربر پسندتر و محبوب تر می شود که علت آن سهولت در ایجاد و اداره ی وب نوشت ها است. از دیگر مزایای وب نوشت ترکیب آن با ابزارهای چندرسانه ای[18] است که این خود به جذابیت های آن می افزاید. وب نوشت علاوه بر آنکه به عنوان دفترچه ی خاطرات افراد به حساب می آیند، می توانند در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همچنین در اجتماعی کردن افراد جامعه، آموزش و تربیت افراد هم نقش به سزایی داشته باشد. بسیاری از وب نویسان، مدرسین، نویسندگان و مؤلفین و حتی دانش آموزان از وب نوشت ها برای تبادل دانش و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود و حتی تریبونی آزاد برای اظهارنظرات و عقاید شخصی خود استفاده می کنند. امروزه در کلاس های درسی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، استفاده ی گسترده از وب نوشت ها به یک ضرورت بدل شده است. در محیط های آموزشی وب نوشت ها نه تنها برای آموزش به دانش آموزان به کار گرفته می شوند بلکه ابزاری برای مطلع نگهداشتن والدین از اتفاقاتی که در کلاس درس و کل مدرسه روی می دهد، به کار می رود. والدین می توانند از طریق وب نوشت ها از مسایل درسی و حتی حضور و غیاب دانش آموزان خود مطلع شوند. در این مقاله به اهمیت و کاربردهای مختلف وبلاگ ها به عنوان یک ابزار آموزشی در نظام های آموزشی مدرن خواهیم پرداخت. Multimedia تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Emotional Feelings of Iranian Novice and Experienced EFL Teachers Toward Colleagues, Educational Staff, Professional Networks and Student's Progress
    Journal of Language and Translation , العدد 2 , السنة 14 , بهار 2024
    The purpose of this article was to study the emotional feelings of Iranian novice and experienced EFL teachers. A group of 63 experienced and novice language teachers (33 men and 19 women) were selected by a purposeful sampling from the statistical population (77 people أکثر
    The purpose of this article was to study the emotional feelings of Iranian novice and experienced EFL teachers. A group of 63 experienced and novice language teachers (33 men and 19 women) were selected by a purposeful sampling from the statistical population (77 people). The Persian version of the TES questionnaire was used to measure the emotional feelings of the participants toward their professional lives. About 80% of the novice teachers reported having the first stage of emotional feeling: fantasy. They described various fantasies about their students, the parents, and the school staff and the pleasant or unpleasant environments they think they will have in their future classrooms. This stage (unrealistic positivism) seemed quite pleasing to them since students and their parents respected them for their hard work, and no one wanted to misbehave. Moreover, 79% of novice teachers reported experiencing the "survival" stage, in which they fought for their professional identity and a sense of worth among students and colleagues, and 92 % reported a sense of failure when their students failed their classes. تفاصيل المقالة