-
المقاله
1 - Design Approach of Bolts and Sandwiching Steel Plates in Hybrid-Sandwiching Systems Based on FEMJournal of Structural Engineering and Geotechnics , العدد 30 , السنة 13 , بهار 1402Conventional reduced beam sections (RBS) maintain their capacity with up to 4% drift angle, after which local buckling at the reduced section significantly reduces their resistance. The use of hybrid-sandwiched reduced beam sections (HS-RBS) in the reduced section of co أکثرConventional reduced beam sections (RBS) maintain their capacity with up to 4% drift angle, after which local buckling at the reduced section significantly reduces their resistance. The use of hybrid-sandwiched reduced beam sections (HS-RBS) in the reduced section of conventional RBS beams previously proposed by the authors can increase the energy absorption capacity, allowing the beam to reach 7% drift without losing capacity. The experimental results indicate that placing the HS-RBS in the reduced section of the RBS beam does not disrupt its main role in forming a plastic joint in the reduced section. HS-RBS is comprised of grout, nuts and bolts, and the sandwiching plates. In this system, the bolts and the sandwiching plate enclose the grout and the bolts are placed in the grout on two sides of the beam web in the reduced section to increase the grout's capacity to resist the tensile stresses arising from the web buckling. The sandwiching plate is located in the reduced section on two sides of the flange to enclose the grout and increase the buckling resistance of the flange. This study employed finite element modeling (FEM) to analyse beam bolts with different diameters for different sections of the HS-RBS to obtain the best diameter for each bolt. Moreover, sandwiching plates with different thicknesses were examined to find the best thickness. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تحلیل پیشرفته قابهای مهاربند هممحور فولادی با رویکرد انرژیآنالیز سازه - زلزله , العدد 5 , السنة 20 , زمستان 1402تحلیل پیشرفته به روشی اطلاق میشود که در آن مقاومت و پایداری سیستم و اعضای سازه به صورت یکپارچه تعیین شده و لزومی به بررسی جداگانه ظرفیت اعضای سازه نیست. این روش، ابزار مناسبی برای ارزیابی رفتار واقعی سازهها است و درک طراحان سازه از ویژگیهای موثر بر رفتار سازه را افز أکثرتحلیل پیشرفته به روشی اطلاق میشود که در آن مقاومت و پایداری سیستم و اعضای سازه به صورت یکپارچه تعیین شده و لزومی به بررسی جداگانه ظرفیت اعضای سازه نیست. این روش، ابزار مناسبی برای ارزیابی رفتار واقعی سازهها است و درک طراحان سازه از ویژگیهای موثر بر رفتار سازه را افزایش میدهد. بدون شک یکی از پرکاربردترین سیستمهای سازهای در صنعت ساختمان قابهای مهاربند همگرای فولادی (CBFs) است. فروریزش این نوع قابها اغلب با تشکیل طبقه نرم در یک یا چند طبقه و کمانش بیش از حد مهاربندها اتفاق میافتد. این پژوهش با استفاده از تحلیل غیرالاستیک مرتبه دوم یک درک مستقیم از مکانیسم فروریزش قابهای مهاربند همگرای فولادی 6 و 18 طبقه تحت اثر تحریکهای لرزهاصلی پسلرزه ارایه میکند. در این مقاله مکانیسم فروریزش سازه به عنوان مرحلهای که در آن انرژی لرزهای تحمیلی مستهلک نشده و در ادامه منجر به انرژی جنبشی کنترل نشده میشود، مورد ارزیابی قرار گرفته است. تمرکز این تحقیق بر نحوه توزیع و نقش مقادیر مختلف انرژی در المانهای سازه و تفاوت مکانیسمهای استهلاک انرژی در همه نقاط سازه است. در این تحقیق، مکانیسم فروریزش سازه برای 32 زوج ترکیب مختلف لرزهاصلی – پسلرزه در قالب فرآیند تحلیل دینامیکی فزاینده (IDAs) به تدریج مقیاس و شناسایی شده است. توزیع انرژیهای ورودی و میرایی در طبقات مختلف نشان دهنده نقش طبقات فوقانی در کاهش انرژی تحمیلی است. علاوه بر این، شباهت نمودارهای تغییر مکان جانبی باقیمانده و انرژیهای تحمیلی طبقه در ارتفاع به معنی سازگاری پاسخ تغییر مکان جانبی سازه با مدی است که دارای بیشترین سهم در میرایی انرژی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تحلیل پیشرفته قابهای مهاربند هممحور فولادی با رویکرد انرژیآنالیز سازه - زلزله , العدد 1 , السنة 20 , بهار 1402تحلیل پیشرفته به روشی اطلاق می شود که در آن مقاومت و پایداری سیستم و اعضای سازه به صورت یکپارچه تعیین شده و لزومی به بررسی جداگانه ظرفیت اعضای سازه نیست. این روش، ابزار مناسبی برای ارزیابی رفتار واقعی سازه ها است و درک طراحان سازه از ویژگی های موثر بر رفتار سازه را اف أکثرتحلیل پیشرفته به روشی اطلاق می شود که در آن مقاومت و پایداری سیستم و اعضای سازه به صورت یکپارچه تعیین شده و لزومی به بررسی جداگانه ظرفیت اعضای سازه نیست. این روش، ابزار مناسبی برای ارزیابی رفتار واقعی سازه ها است و درک طراحان سازه از ویژگی های موثر بر رفتار سازه را افزایش می دهد. بدون شک یکی از پرکاربردترین سیستمهای سازهای در صنعت ساختمان قاب های مهاربند همگرای فولادی (CBFs) است. فروریزش این نوع قاب ها اغلب با تشکیل طبقه نرم در یک یا چند طبقه و کمانش بیش از حد مهاربندها اتفاق می افتد. این پژوهش با استفاده از تحلیل غیرالاستیک مرتبه دوم یک درک مستقیم از مکانیسم فروریزش قاب های مهاربند همگرای فولادی 6 و 18 طبقه تحت اثر تحریک های لرزه اصلی - پس لرزه ارایه می کند. در این مقاله مکانیسم فروریزش سازه به عنوان مرحله ای که در آن انرژی لرزهای تحمیلی مستهلک نشده و در ادامه منجر به انرژی جنبشی کنترل نشده میشود، مورد ارزیابی قرار گرفته است. تمرکز این تحقیق بر نحوه توزیع و نقش مقادیر مختلف انرژی در المان های سازه و تفاوت مکانیسمهای استهلاک انرژی در همه نقاط سازه است. در این تحقیق، مکانیسم فروریزش سازه برای 32 زوج ترکیب مختلف لرزه اصلی - پس لرزه در قالب فرآیند تحلیل دینامیکی فزاینده (IDAs) به تدریج مقیاس و شناسایی شده است. توزیع انرژی های ورودی و میرایی در طبقات مختلف نشان دهنده نقش طبقات فوقانی در کاهش انرژی تحمیلی است. علاوه بر این، شباهت نمودارهای تغییر مکان جانبی باقی مانده و انرژی های تحمیلی طبقه در ارتفاع به معنی سازگاری پاسخ تغییر مکان جانبی سازه با مدی است که دارای بیشترین سهم در میرایی انرژی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی عددی کمانش محلی مقطع کاهشیافته (RBS) در تیرهای فولادیآنالیز سازه - زلزله , العدد 2 , السنة 21 , تابستان 1403استفاده از سیستمهای قاب خمشی فولادی در بین طراحان بسیار رواج دارد، اما یک نقطه ضعف اصلی در این سیستمها، محل تشکیل مفصل پلاستیک در ناحیه اتصال تیر به ستون میباشد. از این رو ایده استفاده از تیرها با مقطع کاهشیافته پیشنهاد مناسبی برای دور ک أکثر
استفاده از سیستمهای قاب خمشی فولادی در بین طراحان بسیار رواج دارد، اما یک نقطه ضعف اصلی در این سیستمها، محل تشکیل مفصل پلاستیک در ناحیه اتصال تیر به ستون میباشد. از این رو ایده استفاده از تیرها با مقطع کاهشیافته پیشنهاد مناسبی برای دور کردن محل تشکیل مفصل پلاستیک از ناحیه اتصال تیر به ستون به ناحیه کاهشیافته تیر میباشد. با استفاده از تیرهای فولادی با مقطع کاهشیافته، یک فیوز شکلپذیر در تیر ایجاد میشود که مانع از انتقال تنشها و کرنشهای غیرارتجاعی به محل اتصال تیر به ستون (در ناحیه جوش) میشود. یکی از مشکلات اصلی در تیرهای فولادی با مقطع کاهشیافته، ایجاد کمانشهای موضعی در ناحیه کاهشیافته تیر میباشد. به تبع این کمانشهای موضعی در بال و جان تیر در ناحیه کاهش یافته، مقاومت این تیرها نسبت به تیرهای معمولی کاهش پیدا میکند. در این مقاله تحلیل اجزای محدود برای تیرهای فولادی با مقاطع مختلف انجام گرفته است تا مشخص گردد در تیرهای فولادی با مقاطع کاهشیافته مختلف درچه میزان دریفت، دچار کمانش موضعی میشوند. کمانشهای محلی در ناحیه کاهشیافته تیرهای فولادی معمولا در مقاطع با ابعاد کوچک در دریفت 3% ایجاد میشود. اما برای مقاطع با ابعاد بزرگتر این کمانشها در دریفتهای پایینتری ایجاد میشود. این کمانشها ابتدا از ناحیه بال تیرهای کاهشیافته مقطع، آغاز و به جان تیر کشیده میشود.
تفاصيل المقالة