فهرس المقالات سید بهشید حسینی


  • المقاله

    1 - مطالعات تطبیقی آکوستیک کتابخانه با بررسی نوفه و تراز فشار صدا در سالن دختران و پسران (نمونه موردی کتابخانه مرکزی تبریز)
    مطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز-زمستان 1402
    در فضاهایی مانند کتابخانه که مرزهای کالبدی کم رنگ تر می شود، حریم های غیر دیداری هویدا می شوند. جایگاه صدا در معماری گذشته مورد اهمیت بوده است و با ایجاد عناصر معماری در فضاها صدا کنترل و آسایش صوتی ایجاد می گردید، بطوریکه در حال حاضر به علمی نوین تبدیل شده است. مساله ت أکثر
    در فضاهایی مانند کتابخانه که مرزهای کالبدی کم رنگ تر می شود، حریم های غیر دیداری هویدا می شوند. جایگاه صدا در معماری گذشته مورد اهمیت بوده است و با ایجاد عناصر معماری در فضاها صدا کنترل و آسایش صوتی ایجاد می گردید، بطوریکه در حال حاضر به علمی نوین تبدیل شده است. مساله توزیع مناسب صدا در کتابخانه ها منجرشد این پژوهش مطالعات تطبیقی بین صدا و معماری‌در قرائت خانه های کتابخانه را مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش دریافت آسایش صوتی و کاهش انعکاس های مضر صدا در این فضاها جهت ایجاد حریم خصوصی گفتاراست. برای دستیابی به این هدف ارتباط بین انتقال و توزیع صدا با بررسی هندسه سالنها و مصالح مصرفی مورد تحلیل قرار گرفته است، هدف نهایی پژوهش بررسی تاثیرجنسیت صدای دختران و پسران در سالنها می باشد. این تحقیق به روش تجربی، با اندازه گیری شدت صدا در قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه مرکزی تبریز به وسیله دستگاه صوت سنج ۲۲۶۰B&K و ریکوردر H8 انجام شده است. نمودارهای حاصله از دستگاه صوت سنج در نرم افزار اکسل مستخرج شده و نمودارهای ریکوردر در نرم افزار متلب مورد تحلیل قرار گرفت، سرانجام با نمودار استاندارد NC مقایسه شد. نتایج کلی پژوهش نشان داد که تفاوت جنسیتی صدا در فضاها نیاز به تمهیدات خاص دارد به ویژه قرائت خانه های دختران با توجه به طیف فرکانسهای وسیع استفاده از الیاف و پوسته ها در سطوح را ضروری‌می‌کند. باتقویت شاخصه های معماری در حوزه صدا، امکان تدوین اصولی در طراحی معماری کتابخانه ها و آکوستیک توامان ممکن می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارتقاء حس مکان در کتابخانه مرکزی شهر تبریز با بررسی متغیرهای آکوستیک در معماری
    مطالعات فضا و مکان , العدد 5 , السنة 2 , پاییز 1402
    آسایش صوتی از بحثهایی است که در کتابخانه دارای اهمیت دوچندان است. در این پژوهش قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه تبریز بررسی و مقایسه شده است. جهت ارتقاء حس دلبستگی به مکان در کتابخانه ها، اهمیت وضرورت دستیابی به توزیع مناسب صدا افزایش می یابد.هدف پژوهش، رسیدن به آ أکثر
    آسایش صوتی از بحثهایی است که در کتابخانه دارای اهمیت دوچندان است. در این پژوهش قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه تبریز بررسی و مقایسه شده است. جهت ارتقاء حس دلبستگی به مکان در کتابخانه ها، اهمیت وضرورت دستیابی به توزیع مناسب صدا افزایش می یابد.هدف پژوهش، رسیدن به آسایش صوتی و حس تعلق به مکان برای ‌کاربران ‌در کتابخانه ‌و ‌مطلوب ‌بودن ‌محیط است. از مطالعات اخیر در زمینه کتابخانه متغیرهای وابسته معماری و مستقل آکوستیک (هندسی، ذهنی، عینی، تناسبات) تفکیک شده است. روش تحقیق توصیفی و از طریق بررسی همبستگی متغیرهای مذکور است و با توزیع پرسشنامه و تحلیل داده ها در نرم آفزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش میانگین نظرات کاربران در بعد هندسی دختران087/3 و پسران 579/3 ، در بعد ذهنی دختران 093/4 و پسران998/3، در بعد عینی دختران828/3 و پسران 733/3 و در بعد تناسبات دختران938/3 و پسران 804/3 را نشان می دهد و بیانگر این است که: بعد ذهنی دارای بالاترین اثر است و میزان دلبستگی دختران بیشترین مقدار را دارد.بنابراین تأکید می شود که جهت ارتقاء حس مکان در طراحی فضاهای مطالعاتی و آموزشی به استفاده از سطوح دارای الیاف و پوسته‌ها و در بخش‌هایی استفاده از کاواک و حفره توجه بیشتری شود. نوآوری پژوهش در این است که اذعان دارد طیف فرکانس‌های وسیع و بالاتر که از حنجره دختران تولید می‌شود، استفاده از الیاف و پوسته‌ها در سطوح فضاهای مختص دختران را ضروری تر می کند، تا با ایجاد آسایش صوتی حس دلبستگی به مکان نیز افزایش پیدا ‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش حرکت در ارتقاء ادراکی مساجد، مبتنی‌بر آرای معرفتی ملاصدرا (مورد پژوهی: مسجد حکیم)
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    اساس مباحث معرفتی ملاصدرا، بر پایه نظریه حرکت‌‌جوهری استوار است، که در آن زمینه تکامل نفس از مرتبه حس به عقل، فراهم می‌شود. با تکیه‌بر این نظریه ارتقاء ادراک در مساجد، مستلزم حضور و حرکت فعال مخاطب در فضاهای معماری است. در این حضور مراتبی مختلفی از حرکت بر فرد مترتب می‌ أکثر
    اساس مباحث معرفتی ملاصدرا، بر پایه نظریه حرکت‌‌جوهری استوار است، که در آن زمینه تکامل نفس از مرتبه حس به عقل، فراهم می‌شود. با تکیه‌بر این نظریه ارتقاء ادراک در مساجد، مستلزم حضور و حرکت فعال مخاطب در فضاهای معماری است. در این حضور مراتبی مختلفی از حرکت بر فرد مترتب می‌شود، که ادراک وی را با توجه ظرفیت وجودیش از سطح مادی به معنوی ارتقاء می‌دهد. با عنایت به اهمیت این موضوع، هدف این پژوهش شناسایی اقسام حرکتی در فضاهای معماری، و واکاوی نحوه ارتقاء ادراک در مساجد است. حال پرسش کلیدی این است که: حرکت در فضاهای مساجد، چگونه زمینه ارتقاء ادراک را فر‌اهم می‌کند؟ و در مراتب مختلف حرکتی در مساجد، کدام یک از مراتب ادراکی بر فرد مترتب می‌شود؟ پژوهش کیفی حاضر بین ‌رشته‌ای با رویکرد تحلیلی_تفسیری و مورد پژوهی است. در ادبیات پژوهشی، به ‌واسطه‌ تحلیل متون فلسفی و با تکیه بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، مراتب‌ ادراکی و اقسام حرکتی تبیین شده، و در فضای مساجد مورد واکاوی قرار گرفته‌ است؛ نهایتاً با دیدی تفسیری و از طریق مورد پژوهی، جایگاه حرکت در مراتب ‌ادراکی مسجد حکیم و ده مسجد دیگر، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که، با عنایت به نظریه حرکت‌جوهری، با حرکت ناظر در فضاهای مساجد از جمله مسجد حکیم اصفهان، در گذر زمان، مراتبی از حرکت بر فرد مترتب می‌شود، که در ابتدا متعلق به امور مادی و صوری است؛ اما در مراتب بالای حرکتی و تکامل جوهر نفس آدمی، ادراکات به لایه‌ی باطنی تعلق می‌گیرد تفاصيل المقالة