فهرس المقالات علی افراشته


  • المقاله

    1 - رابطه آموزش های ضمن خدمت با کارآیی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان شهریار
    تعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 4 , السنة 5 , پاییز 1395
    هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت با کارآیی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان شهریار بوده است. روش: پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر نوع داده های جمع آوری شده کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع علی همبستگی می باشد. جامعه آماری در پژوهش أکثر
    هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت با کارآیی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان شهریار بوده است. روش: پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر نوع داده های جمع آوری شده کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع علی همبستگی می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر تمامی معلمان زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان شهریار. این تعداد مشتمل است بر 2437 نفر. نمونه ها نیز مشتمل است بر تعداد 372 نفر از معلمان زن و مرد جامعه مذکور که با فرمول کوکران به دست آمده است. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای بوده است. به منظور بررسی کارآیی معلمان از پرسشنامه ای که توسط کاشانی (1390) تهیه و اعتباریابی شده، استفاده شد. این پرسشنامه کارآیی معلمان را در قالب سه مولفه مدیریت کلاس، ایجاد ارتباط عاطفی با دانش آموزان و ارزشیابی از دانش آموزان می باشد. یافته ها: داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و همچنین شاخص های موجود در آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در پژوهش حاضر علاوه بر توصیف داده، از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون مقایسه دو گروهی u مان ویتنی استفاده شد. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها ارتباط معناداری بین کارایی معلمان و شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت در تمامی ابعاد وجود دارد و افزایش شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت با افزایش کارایی معلمان همراه است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - آسیب‌های روانی ـ اجتماعی ناشی از به‌کارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1395
    هدف پژوهش حاضر، بررسی آسیب‌های روانی- اجتماعی ناشی از به‌کارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می‌باشد که تعداد آنها أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی آسیب‌های روانی- اجتماعی ناشی از به‌کارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می‌باشد که تعداد آنها برابر 18825 است. نمونه آماری شامل 398 دانشجو بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل یک پرسش‎نامه محقق ساخته با 50 گویه بوده است. داده‌‌‌ها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن، خی‌دو و تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافته‌ها، رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و تلفن ‌همراه با تعاملات اجتماعی منفی و معنادار می‌باشد. رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و تلفن ‌همراه و وابستگی روانی مثبت و معنادار می‌باشد. رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و افت‌تحصیلی معنادار نمی‌باشد. رابطه بین میزان استفاده از تلفن ‌همراه و افت‌تحصیلی معنادار می‌باشد. بیشترین نوع استفاده دانشجویان زن از اینترنت و تلفن ‌همراه در موارد سرگرمی بوده است. هم‌چنین، دانشجویان زن نسبت به دانشجویان مرد از تلفن ‌همراه بیشتر به منظور سرگرمی و تفریح استفاده می‌کردند. بیشترین نوع استفاده دانشجویان مجرد از اینترنت و تلفن ‌همراه در موارد سرگرمی بوده است. هم‌چنین، دانشجویان مجرد نسبت به دانشجویان متأهل از تلفن‌همراه بیشتر به منظور سرگرمی و تفریح استفاده می‌نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تشخیص عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در بین استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1394
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکد أکثر
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکده‌های مختلف در سال 1393 می‌باشند. از بین افراد جامعه، 169 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان به آموزش الکترونیکی از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر استادان و متخصصان تأیید و ضریب آلفای کرونباخ آن 79/0 محاسبه گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافته‌ها، سه عامل به ترتیب: حمایت و پشتیبانی مدیران، عوامل محیطی؛ زیرساخت‌ها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی؛ و محتوای آموزش الکترونیکی با بیشترین بار عاملی در حدود 70% از عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر هستند و هم‌چنین، شاخص‌های اینترنت پرسرعت، وجود امکانات سخت‌افزاری، رعایت استانداردها، حمایت و پشتیبانی مدیران از مهم‌ترین شاخص‌ها در جهت گرایش استادان دانشگاه مذکور به آموزش الکترونیکی می‌باشند. با توجه به بالا بودن درصد واریانس عامل اول، اولویت اول برای گرایش استادان به آموزش الکترونیکی، حمایت مدیران می‌باشد و اولویت دوم، عوامل محیطی، زیرساخت‌ها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی می‌باشد. تفاصيل المقالة