علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی)
,
العدد4,السنة
19
,
پاییز
1402
آلودگی های هوای شهر خوشرودپی یکی از معضلات این شهر است. بحث آلودگی ناشی از شهرکهای صنعتی رجه ، موضوع بسیار مهمی در مطالعات زیست محیطی شهر بابل است که تاثیر بسزایی در اکوسیستم منطقهای که شهرکهای صنعتی در آنجا احداث میشوند، دارند. هدف این پژوهش تاثیر آلودگی ناشی از کا أکثر
آلودگی های هوای شهر خوشرودپی یکی از معضلات این شهر است. بحث آلودگی ناشی از شهرکهای صنعتی رجه ، موضوع بسیار مهمی در مطالعات زیست محیطی شهر بابل است که تاثیر بسزایی در اکوسیستم منطقهای که شهرکهای صنعتی در آنجا احداث میشوند، دارند. هدف این پژوهش تاثیر آلودگی ناشی از کارخانجات شهرک صنعتی رجه بابل بر هوای شهر خشرودپی بررسی میشود، روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. داده های مربوط به آلودگی هوای شهرک صنعتی رجه و شهر خشرودپی از طریق بانک اطلاعاتی سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران تهیه و سپس با محاسبه ضریب همبستگی رابطهی بین میزان آلایندگی هر یک از گازهای آلاینده هوا ناشی از فعالیت های صنعتی شهرک صنعتی رجه بر آلودگی هوای شهر خشرودپی ارزیابی شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که میان تغییرات پارامتر آلاینده مونو اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ریزگردهای با اندازه ۱۰ میکرون، دی اکسید نیتروژن و ازن در شهرک صنعتی رجه بر میزان آلودگی هوای شهر خشرودپی ارتباط معنادار و مستقیم وجود دارد (001/0 P<). با توجه به نتایج پژوهش حاضر لزوم توجه بیشتر مسئولین و ارگانهای ذیربط را در قبال طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر بابل و کنترل توسعه و افزایش صنایع آلاینده در این شهر را میطلبد و به عنوان هشداری جدی در این زمینه میباشد.
تفاصيل المقالة
علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی)
,
العدد5,السنة
18
,
زمستان
1401
شواهد نشان میدهد مدیریت شهری در ایران عمدتاً با تکیه بر الگوهای قدیمی همچون طرح های جامع و تفصیلی بوده و کمتر بر الگوهای نوین همچون شهر خلاق تأکید شده است. با این رویکرد مناطق 1 و 6 از کلانشهر مشهد به عنوان مطالعه موردی پژوهش حاضر انتخاب شد. این پژوهش در راستای پاسخ به أکثر
شواهد نشان میدهد مدیریت شهری در ایران عمدتاً با تکیه بر الگوهای قدیمی همچون طرح های جامع و تفصیلی بوده و کمتر بر الگوهای نوین همچون شهر خلاق تأکید شده است. با این رویکرد مناطق 1 و 6 از کلانشهر مشهد به عنوان مطالعه موردی پژوهش حاضر انتخاب شد. این پژوهش در راستای پاسخ به این سؤال انجام شد که کدامیک از شاخص های شهر خلاق هنگ کنگ در مناطق 1 و 6 کلانشهر مشهد در جهت توسعه خلاقیت شهری اهمیت بیشتری دارند. روش پژوهش، براساس هدف از نوع کاربردی و براساس ماهیت پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. بر اساس این روش، در مرحله اول مبانی نظری و ادبیات تحقیق و همچنین پیشینه پژوهش در دو بخش داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت. در مرحله دوم، پرسشنامه پژوهش براساس شاخصهای خلاقیت هنگ کنگ طراحی و در ادامه این پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش توزیع و اطلاعات گردآوری شده در نرم افزار SPSS ساماندهی شد. در مرحله سوم با استفاده یافتههای توصیفی پژوهش تشریح گردید. نهایتاً در مرحله چهارم با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، یافته های پژوهش تحلیل شد. نتایج بررسی و مقایسه نمرات میانگین شاخص هاص اصلی در مناطق مورد نشان داد که در زمینه سه شاخص سرمایه فرهنگی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری، منطقه یک نسبت به منطقه شش وضعیت بهتری دارد. از سوی دیگر از لحاظ شاخص سرمایه اجتماعی، منطقه شش با نمره میانگین 91/2 نسبت به منطقه یک از شرایط بهتری برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که از بین 32 شاخص مورد مطالعه که در مدل نظری پژوهش تدوین گردید، 14 زیر شاخص در منطقه یک و 8 زیرشاخص در منطقه شش مورد تأیید قرار گرفت. نتایج بدان معنا است که مدل نظری پژوهش در منطقه یک قابلیت و کاربرد بیشتری دارد.
تفاصيل المقالة
کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامهریزی
,
العدد5,السنة
8
,
زمستان
1396
تصادفات جادهای از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن ، جوامع بشری کشورهای در حال توسعه و بهویژه ایران را به شدت مورد تهدید قرار دادهاست . عوامل جغرافیایی، یکی از مهمترین عوامل بروز این حوادث مرگبار میبا أکثر
تصادفات جادهای از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن ، جوامع بشری کشورهای در حال توسعه و بهویژه ایران را به شدت مورد تهدید قرار دادهاست . عوامل جغرافیایی، یکی از مهمترین عوامل بروز این حوادث مرگبار میباشند. از میان عوامل جغرافیایی که در بروز تصادفات جادهای نقش دارند سهم پدیدههای اقلیمی و ژئومورفولوژیکی قابل توجه است. هدف این پژوهش مطالعه اثرات عوامل اقلیمی و انسانی بر بروز تصادفات جادهای با استفاده از منطق فازی و سیستم اطلاعات جغرافیایی در محور مشهد-قوچان میباشد. جهت بررسی محور مذکور نقشههای رقومی ،نقشههای زمین شناسی و کاربری اراضی به همراه آمار ایستگاههای هواشناسی منطقه در یک دورهی 30 ساله و نیز آمار تصادفات جاده ای بررسی شده است. سپس با کلاسهبندی فراوانی تصادفات محور مذکور در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ، نقشه پهنهبندی خطر تصادفات جاده-ای با درجات زیاد ، متوسط ، کم و خیلیکم تهیه گردید. نتیجه بررسیها نشان میدهد که نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات جادهای بسیار زیاد است. بهطوری که در بروز بیش از 90 درصد تصادفات، عامل انسانی نقش اصلی را داشتهاست. همچنین در بررسی خطرخیز بودن مسیر با مدل فازی زبانی، مشخص شد 5 تا 35 کیلومتر اولیه ورودی و خروجی شهرها پرخطرترین مناطق در بروز تصادفات جادهای میباشند.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی از انجام این تحقیق، بررسی وضعیت مناطق 1و 6 شهرداری مشهد از لحاظ شاخصهای شهرخلاق بود. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. پرسشنامه پژوهش بر اساس شاخصهای خلاقیت طراحی و در ادامه این پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش توزیع و اطلاعات گردآوری شده در نرمافزار SPSS سام أکثر
هدف اصلی از انجام این تحقیق، بررسی وضعیت مناطق 1و 6 شهرداری مشهد از لحاظ شاخصهای شهرخلاق بود. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. پرسشنامه پژوهش بر اساس شاخصهای خلاقیت طراحی و در ادامه این پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش توزیع و اطلاعات گردآوری شده در نرمافزار SPSS ساماندهی شد. نتایج پژوهش در منطقه یک نشان داد که شاخص سرمایه انسانی با نمره میانگین 52/3 نسبت به سه شاخص دیگر از وضعیت بهتری برخوردار است. به ترتیب شاخصهای سرمایه ساختاری، فرهنگی و اجتماعی در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفتند. در نهایت نمره میانگین برای شاخص خلاقیت در منطقه یک برابر با عدد 04/3 ارزیابی شد. نتایج در منطقه شش نشان داد که شاخص سرمایه اجتماعی با نمره میانگین 91/2 نسبت به سه شاخص دیگر از وضعیت بهتری برخوردار است. به ترتیب شاخصهای سرمایه ساختاری، فرهنگی و انسانی در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفتند. در نهایت نمره میانگین برای شاخص خلاقیت در منطقه شش برابر با عدد 98/1 ارزیابی شد. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل در سطح اطمینان 99 درصد میتوان گفت، بین منطقه یک و شش، از لحاظ شاخصهای خلاقیت شهری اختلاف معناداری وجود دارد. بر اساس مقایسه نمرات میانگین، تنها از لحاظ شاخص سرمایه اجتماعی، منطقه شش وضعیت بهتری نسبت به منطقه یک داشت. اما از لحاظ سه شاخص دیگر، وضعیت منطقه یک بهتر بود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications