-
المقاله
1 - تولید و مشخصهیابی پوشش کامپوزیتی WC-10Co-4Cr-xGr اعمال شده به روش پاشش حرارتیفرآیندهای نوین در مهندسی مواد , العدد 68 , السنة 18 , بهار 1403بهبود مقاومت سطحی قطعات صنعتی در برابر عوامل مخربی همچون سایش و خوردگی، یکی از چالشهای مهم در مهندسی سطح محسوب میشود. یکی از مهمترین روشهای افزایش مقاومت سطحی، اعمال پوشش WC-10Co-4Cr مییاشد. اما این پوشش با وجود مقاومت به خوردگی عالی که دارد، رفتار تریبولوژیکی منا أکثربهبود مقاومت سطحی قطعات صنعتی در برابر عوامل مخربی همچون سایش و خوردگی، یکی از چالشهای مهم در مهندسی سطح محسوب میشود. یکی از مهمترین روشهای افزایش مقاومت سطحی، اعمال پوشش WC-10Co-4Cr مییاشد. اما این پوشش با وجود مقاومت به خوردگی عالی که دارد، رفتار تریبولوژیکی مناسبی نسبت به دیگر پوششهای پایه کاربید تنگستنی ندارند. به همین منظور در این پژوهش با افزودن گرافیت در دو مقدار 7 و 14 درصد وزنی به پودر WC-10C-4Cr و اعمال پوششها به روش پاشش حرارتی بر روی زیرلایه فولادی به مقایسه رفتار تریبولوژیکی آنها پرداخته شد. بررسیها به کمک تصاویر SEM، آزمون XRD، زبری سنجی، سختی سنجی انجام گرفت. برای ارزیابی رفتار مقاومت سایشی پوششها و زیرلایه نیز ار آزمون پین بر دیسک استفاده شد. نتایج نشان داد که گرافیت با وجود کاهش نسبی سختی و افزایش زبری پوششِ پایه کاربید تنگستنی با توجه به خاصیت روانکاری فوق العادهای که دارد منجر به ارتقای قابل توجه رفتار تریبولوژیکی زیرلایه و پوشش کاربید تنگستنی میگردد.در بین پوششها نیز بوشش دارای 7 درصد گرافیت بهترین مقاومت سایشی را با توجه به همزمانی سختی مناسب، تخلخل کم و ضریب اصطکاک پایین دارا بود. مکانیزم سایشی پوششها نیز به کمک تصاویر SEM و آنالیز EDS مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که مکانیزم غالب دو پوشش حاوی گرافیت ورقهای و پوشش WC-10Co-4Cr چسبان بود و مهمترین دلیل افزایش خواص تریبولوژیکی پوششها در حضور گرافیت تشکیل لایهای محافظ از این ذرات تقویتی در مسیر سایشی و اطراف پین بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Comparison of Tribological Behavior of Single-Layer and Multilayer Electroless Nickel-Phosphorus Coatings in the Presence of Al2O3 and SiC Reinforcing ParticlesJournal of Environmental Friendly Materials , العدد 15 , السنة 8 , بهار 1403Due to their morphology, chemical composition, and phase structure, electroless nickel-phosphorus coatings are used on various substrates, including st37 steel, with the aim of improving working life in various industries. The latest generation of these coatings is the أکثرDue to their morphology, chemical composition, and phase structure, electroless nickel-phosphorus coatings are used on various substrates, including st37 steel, with the aim of improving working life in various industries. The latest generation of these coatings is the multilayer or hybrid type of nickel-phosphorus electroless coatings. In this research, for the first time, a three-layer Ni-P/Ni-P-Al2O3/Ni-P-SiC coating was produced and its tribological properties were investigated. X-ray diffraction test, energy beam spectrometer, optical and electron microscope images, hardness measurement, roughness measurement, adhesion test (according to ASTM B571 standard), and pin-on-disk wear (according to ASTM-G99 standard) were used for characterization. In the X-ray diffraction pattern related to the multilayer coating, in addition to the amorphous nickel-phosphorus phase, SiC and Al2O3 phases were also seen. The hardness of multilayer coating was 126 Vickers more than that of single-layer coating. The adhesion of all the coatings was very good, so after performing the bending test, no galling was observed in the coatings. In general, it was found that the use of multi-layer coating compared to single-layer coating (with the same thickness) leads to increased hardness, better adhesion, and superior wear behavior. The wear mechanism of the coatings was also evaluated with the help of electron microscope images and energy-dispersive X-ray spectroscopy. The wear mechanism of the electroless nickel-phosphorus coating was delamination and Abrasive, while the hybrid coating changed the mechanism to adhesive by creating a gradient of mechanical properties and lubrication. تفاصيل المقالة