فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد4,السنة
6
,
پاییز
1394
رانندگان پرخاشگر یکی از نگرانیهای سلامت عمومی و اجتماعی هستند و توجه رسانهای و عمومی قابل ملاحظهای به آنها شده است. رفتار پرخاشگرانه در جاده طبق گزارشات رو به افزایش است. در کشورهای مختلف توجه ویژهای به خشونت جادهای میشود و برنامههای متعددی برای آموزش کنترل و مدی أکثر
رانندگان پرخاشگر یکی از نگرانیهای سلامت عمومی و اجتماعی هستند و توجه رسانهای و عمومی قابل ملاحظهای به آنها شده است. رفتار پرخاشگرانه در جاده طبق گزارشات رو به افزایش است. در کشورهای مختلف توجه ویژهای به خشونت جادهای میشود و برنامههای متعددی برای آموزش کنترل و مدیریت خشم به رانندگان طراحی و اجرا میگردد. به هرحال، در ایران به این مهم توجه نشده است. در این مطالعه، اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای روانیاجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی است. آموزش در یک گروه از رانندگان (176 نفری) به مدت 9 جلسه 80 دقیقهای اجرا شد. ابزار پژوهش، دو ابزار سیاهه بیان خشم حالت-صفت و پرسشنامه پرخاشگری پری و باس بودند. هر چند، نتایج حاکی از اثربخشی بسته آموزشی بر کاهش پرخاشگری رانندگان بود، اما مداخله حاضر تاثیر معناداری را بر کاهش خشم در شرکتکنندگان نشان نداده است. در پایان، نتیجه گیری و بحث و همچنین محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارایه شده است.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد5,السنة
2
,
زمستان
1390
از آنجایی که خشم در برخی از موارد نتیجه ناتوانی افراد در اتخاذ راه حل مناسب برای مشکلات روزمره خانوادگی است، آموزش مهارت های حل مسئله و به کارگیری آن در تربیت فرزندان می تواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه والدین پیشگیری کند. هدف مطالعه حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش روش تربی أکثر
از آنجایی که خشم در برخی از موارد نتیجه ناتوانی افراد در اتخاذ راه حل مناسب برای مشکلات روزمره خانوادگی است، آموزش مهارت های حل مسئله و به کارگیری آن در تربیت فرزندان می تواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه والدین پیشگیری کند. هدف مطالعه حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسئله بر تغییر روش تربیتی والدین و کاهش خشم آنها نسبت به فرزندان است. در این مطالعه والدین 29 کودک به صورت داوطلبانه در کارگاههای آموزش والدین شرکت کردند. در این کارگاه ها والدین در زمینه استفاده از روش حل مسئله و تغییر روش تربیتی خود در مواجهه با رفتارهای چالش برانگیز کودکان و واکنش مناسب نسبت به آنها آموزش دیدند. کارگاه ها به مدت 9 جلسه دو ساعته و یک روز در هفته برگزار میشدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه ارزیابی روش تربیتی والدین و پرسشنامه ارزیابی میزان خشم والدین بوده است. نتایج نشان داد که آموزش روش حل مسئله به والدین در بهبود سبک تربیتی و کاهش رفتارهای خشم آلود آنها نسبت به فرزندان موثر بوده است.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد2,السنة
2
,
تابستان
1391
مهارت حل مسأله در برقراری ارتباط مناسب با دیگران، از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم برخورداری از توانایی حل مسأله در مواجهه با مشکلات بین فردی، میتواند موجب بروز رفتارهای تکانشی، پرخاشگری، گوشهگیری، احساس ناکامی و رفتارهای غیرانطباقی در کودکان شود. از سوی دیگر، در کودک أکثر
مهارت حل مسأله در برقراری ارتباط مناسب با دیگران، از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم برخورداری از توانایی حل مسأله در مواجهه با مشکلات بین فردی، میتواند موجب بروز رفتارهای تکانشی، پرخاشگری، گوشهگیری، احساس ناکامی و رفتارهای غیرانطباقی در کودکان شود. از سوی دیگر، در کودکان کم توان ذهنی وجود نقایص شناختی و نارسایی مهارتهای اجتماعی، بر کنترل تکانه و سازگاری رفتاری تأثیرگذار است. از این رو، آموزش مهارتهای تفکر از جمله حل مسأله ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر برنامه حل مسأله بین فردی بر کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان دیرآموز پایه اول دبستان انجام شده است. این پژوهش از نوع طرحهای تک آزمودنی است که به صورت طرح A-B با مرحله پیگیری بر روی پنج دانشآموز پسر انجام گرفت. پرخاشگری، زورگویی و تهدید، شکایت کردن، بحث و مجادله به عنوان رفتارهای آماج مورد مشاهده قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به خط پایه در 10 جلسه جمعآوری شد. سپس طی 30 جلسه 50 دقیقهای، سه جلسه در هر هفته ، برنامه حل مسأله بین فردی به صورت گروهی آموزش داده شد. اطلاعات مرحله پیگیری در طی 10 جلسه بعد از پایان برنامه مداخله جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نمودار و تحلیل چشمی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها مبین آن است که آموزش، در کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان در مرحله مداخله تأثیرگذار بوده و روند نزولی رفتارها در مرحله پیگیری نیز قابل مشاهده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications