نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
4
,
بهار
1394
هدف: هدف این پژوهش شناخت وضعیت بهداشت کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران است. روششناسی: روشاین پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران است که با استفاده از سیاهه وارسی ای محقق ساخته دادهها أکثر
هدف: هدف این پژوهش شناخت وضعیت بهداشت کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران است. روششناسی: روشاین پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران است که با استفاده از سیاهه وارسی ای محقق ساخته دادههای مرتبط با هفت شاخص بهداشت کتابخانه جمعآوری گردید. دادههای به دست آمده از سیاهه وارسی با استفاده از نرمافزارها و تکنیکهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای رتبهبندی مؤلفههای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان میدهد که کتابخانههای مرکزی دانشگاهی تهران، در خصوص مجموع شاخص بهداشت و سلامت 18 درصد در وضعیت نامناسب، 40 درصد در وضعیت متوسط، 36 درصد در وضعیت مناسب و 3 درصد در وضعیت بسیار مناسب قرار دارند و در 3 درصد از کتابخانهها این شاخص ها رعایت نشده است. نتیجهگیری: وضعیت بهداشت و سلامت محیط کار در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران با در نظر گرفتن مؤلفههای بهداشت و سلامت محیط کار در سطح متوسط قرار گرفتهاند و تا حدودی موفق عمل کردهاند.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف این پژوهش فراتحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در مقالات پژوهشی منتشر شده در ایران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه هدف پژوهش، مقالات منتشر شده در نشریات علمی و پژوهشی و همایشی های بین المللی و ملی است که ا أکثر
هدف: هدف این پژوهش فراتحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در مقالات پژوهشی منتشر شده در ایران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه هدف پژوهش، مقالات منتشر شده در نشریات علمی و پژوهشی و همایشی های بین المللی و ملی است که از نظر روش شناسی، فرضیه ها، سوالات پژوهش و شیوه تحلیل داده ها، ملاک های مورد نظر در فراتحلیل را دارا بودند، بدین ترتیب 63 مقاله شناسایی شد که از این تعداد 27 مقاله که ویژگی های مورد نظر را داشتند وارد جامعه آماری گردید. روش تحلیل داده ها، فراتحلیل با استفاده از نرم افزارCMA2 جهت سنجش اندازه اثر فرضیه ها است. یافته ها: یافته های بدست آمده نشان داد در ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد شناختی با 644/0، بعد ارتباطی493/0، و بعد ساختاری 416/0 در مدیریت دانش اثر گذار هستند. در ابعاد مدیریت دانش بعد کسب دانش با 287/0 کمترین و بعد عامل فرهنگی با 935/0 بیشتری رابطه را با سرمایه اجتماعی دارد و بیشترین اثر را از آن پذیرفته است. در مجموع مقدار اندازه اثر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش 645/0 است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش اثر گذار بوده، مقدار اثر هر یک از مولفه های سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش، و مقدار اثر سرمایه اجتماعی در هر یک از ابعاد مدیریت دانش متفاوت است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر بازیابی تعاملی اطلاعات بر فرآیند مدیریت دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی است. جامعه پژوهش 452 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است، که براساس جدول مورگان تعداد جامعه نم أکثر
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر بازیابی تعاملی اطلاعات بر فرآیند مدیریت دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی است. جامعه پژوهش 452 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان است، که براساس جدول مورگان تعداد جامعه نمونه 208 نفر تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها دو پرسشنامه محقق ساخته، بر اساس مدلهای بلکین، و فونگ و چوی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش توصیفی و استنباطی بود، و شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار، تحلیل عاملی تاییدی ، آلفای گرونباخ ، رگرسیون، آزمون کلموگروف- اسمیرنوف بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای اسپیاساس نسخه 24، و آموس استفاده شد. جهت بررسی رابطهی بین بازیابی تعاملی اطلاعات و مدیریت دانش، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد، ابعاد (بازنمون، مقایسه، نمایش، راهبری، و تجسم)، در بازیابی تعاملی نقش دارند، و به عنوان عوامل موثر بر مدیریت دانش شناخته شده اند، علاوه بر آن، عوامل (کسب دانش، خلق دانش، حفظ و ذخیره دانش، توزیع دانش، کاربرد دانش) نیز بر مدیریت دانش تاثیر دارند که در این میان توزیع دانش دارای بیشترین، و حفظ و ذخیره دانش دارای کمترین تاثیر هستند. نتایج نشان داد، بازیابی تعاملی اطلاعات و تمام ابعاد آن رابطه مثبت و معنادار و تاثیر مستقیم بر فرآیند مدیریت دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان دارند، و بعد مقایسه بیشترین، و بعد تجسم کمترین عامل تاثیر گذار شناخته شدند.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکههای عصبی خودسازمانده است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش 195 نفر کتابدران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، با روش سرشماری کام أکثر
پژوهش حاضر در پی سنجش تاثیر توانمندسازها بر مدیریت دانش کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با استفاده از شبکههای عصبی خودسازمانده است، و از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش 195 نفر کتابدران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، با روش سرشماری کامل است. ابزار جمع آوری دادهها دو پرسشنامه بر اساس مدلهای لی و چوی، و نانوکا و تاکهاوچی بود، و تجزیه و تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی استنباطی، آزمون پیرسون، فیشر و شبکه عصبی خودسازمانده بود، که با کمک نرم افزارهای اسپیاساس ، آموس ، و متلب انجام شد. یافتهها نشان داد که مقدار وزن اهمیت (شیب خط رگرسیون استاندارد شده) برابر با 55/0 است، و نشان دهنده 30% اثر بخشی توانمندسازها بر مدیریت دانش است، از دیدگاه شاخصهای برازش ضریب همبستگی بین توانمندسازها و مدیریت دانش مثبت است. نتایج نشانداد که توانمندسازهای مدیریت دانش و تمام ابعاد آن رابطه مثبت، معنادار، و تاثیر مستقیم بر مدیریت دانش دارند، بصورتی که بعد پشتیبانی آیتی بیشترین، و بعد مهارتهای تی شکل کمترین عامل تاثیرگذار هستند، و شبکه عصبی خودسازمانده نیز رابطه توامندسازها با مدیریت دانش را تایید کرده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications