فهرس المقالات ودیهه ملاصالحی


  • المقاله

    1 - Evaluating the Effects of Architectural Aspects on Student Sociability (Case Study: Tehran University)
    International Journal of Architecture and Urban Development , العدد 5 , السنة 10 , پاییز 2020
    The sociability and quality of behavior settings, according to general psychology data, are the most significant environmental values, measuring which helps to assess the success of environmental and architectural aspects. The present study was aimed at investigating th أکثر
    The sociability and quality of behavior settings, according to general psychology data, are the most significant environmental values, measuring which helps to assess the success of environmental and architectural aspects. The present study was aimed at investigating the efficient environmental characteristics for the achievement of sociability in educational space. This issue has been addressed by examining the type and manner of interactions of students at the University of Tehran as well as qualified environmental factors facilitating, or restricting these interactions. In this study, data were collected as a combination of three methods of interview, observation, and questionnaire; with a population of students at the University of Tehran. With regards to statistical investigations, the sample size was 386 taken with a simple random sampling, and the data were analyzed using SPSS22 software. The one-sample t-test was also used for data analysis in order to find a logical relationship between variables. The results have shown that all environmental indicators are of significant importance for students in the formation of social interactions between students. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین مؤلفه های تأثیر گذار بر شکل گیری فضاهای اجتماع پذیر در محیط های آموزشی با استفاده از روش تحلیل عاملی(نمونه موردی: فضاهای دانشگاهی)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 7 , السنة 23 , پاییز 1400
    زمینه و هدف: فضاهای آموزشی ـ دانشگاهی به عنوان یک اجتماع علمی ـ فرهنگی یکی از مهم ترین فضاهای تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی با مناسبات، روابط و هنجارهای خاص خود است. چرا که شکل گیری و پویائی تعاملات اجتماعی میان دانشجویان قطعاً به عوامل فردی و محیطی بسیاری وابسته است. هد أکثر
    زمینه و هدف: فضاهای آموزشی ـ دانشگاهی به عنوان یک اجتماع علمی ـ فرهنگی یکی از مهم ترین فضاهای تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی با مناسبات، روابط و هنجارهای خاص خود است. چرا که شکل گیری و پویائی تعاملات اجتماعی میان دانشجویان قطعاً به عوامل فردی و محیطی بسیاری وابسته است. هدف مقاله شناسایی مؤلفه های تأثیر گذار بر شکل گیری فضاهای اجتماع پذیر در محیط های دانشگاهی است.روش بررسی: این پژوهش به کمک روش تحلیل عاملی؛ در محیط های آموزشی به واکاوی در خصوص تبیین مؤلفه های تأثیر گذار بر شکل‌گیری تعاملات اجتماعی پراخته است. محدوده مورد مطالعه این تحقیق به طور تصادفی 3 دانشگاه تهران، علم و صنعت و الزهرا (س) تهران است. در این پژوش از نرم افزار SPSS22 برای تحلیل داده ها و جهت شناسایی و مشخص نمودن بار عاملی مولفه ها از روش تحلیل عاملی نوع R و متعامد استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان از تأثیر 6 عامل مبلمان، راحتی و آسایش فیزیولوژیک؛ امنیت و قلمرو؛ فضای ورزشی و ورودی؛ فضای عمومی باز و بسته مشترک؛ فرم و الگوی معماری؛ امکان مجاورت چهره به چهره بر شکل گیری تعاملات اجتماعی در محیط های دانشگاهی را دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که عامل مبلمان، راحتی و آسایش فیزیولوژیک مهمترین عامل تاثیر گذار بر شکل گیری تعاملات اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه و شاخص نوع رنگ بندی فضا با بار عاملی 745/0 مهمترین شاخص تاثیر گذار می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارتباط میان محیط مسکونی تک خانواری و روابط اجتماعی ایمن (مطالعه موردی : محله‌کتی‌شرقی وغربی و زرگر محله شهر بابل)
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    این پژوهش به رابطه میان محیط مسکونی تک‌خانواری و روابط اجتماعی ایمن دردومحله متوسط (زرگرمحله) و‌‌ضعیف(محله کتی شرقی‌و‌غربی)می‌پردازد.مساله اساسی‌ پژوهش تاثیر‌مسائل اجتماعی بر شکل گیری معماری فضای‌مسکونی در دو‌محله ‌است. با . با توجه به کیفی بودن متغیرها و همچنین تاثیرگذ أکثر
    این پژوهش به رابطه میان محیط مسکونی تک‌خانواری و روابط اجتماعی ایمن دردومحله متوسط (زرگرمحله) و‌‌ضعیف(محله کتی شرقی‌و‌غربی)می‌پردازد.مساله اساسی‌ پژوهش تاثیر‌مسائل اجتماعی بر شکل گیری معماری فضای‌مسکونی در دو‌محله ‌است. با . با توجه به کیفی بودن متغیرها و همچنین تاثیرگذاری متفاوت متغیرها بر میزان احساس امنیت ساکنین و سطح روابط اجتماعی آنها، از ابزار پرسشنامه در قالب پیمایش مقطعی جهت سنجش استفاده می شود . کار تحلیل داده های جمع آوری شده حاصل از پرسشنامه نیز با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری جهت تعیین مولفه های موثر و تعیین سهم هر کدام از مولفه ها در شکل‌گیری حس امنیت و افزایش تعاملات اجتماعی افراد و نیز سهم و نقش تاثیر گذاری متغیرهای مداخله گر انجام میگردد. نتایج حاکی است. بین احساس امنیت و عوامل فیزیکی محیط و نوع کاربری و نظارت و میزان تعاملات اجتماعی ساکنان و میزان کاهش جرم و سطح کیفیت زندگی ساکنان در بین زنان و مردان محلات سطح متوسط و پایین شهرستان بابل تفاوت وجود دارد. شدت این رابطه متوسط و جهت رابطه از نوع مستقیم است. همچنین میانگین متغیر عوامل فیزیکی محیط (3.375) و میانگین نوع کاربری (3.251) نظارت (3.143) و میانگین میزان تعاملات اجتماعی (3.365) و میانگین میزان احساس امنیت (3.108) و میانگین میزان کاهش جرم (3.989) و میانگین سطح کیفیت زندگی (3.438) می‌باشد. همچنین انحراف معیار متغیرهای فوق به ترتیب برابر با (0.621) و (0.578) و (0.682)، (0.680) و (0.552) و (0.612) و (0.366) می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارزشیابی برنامه درسی آموزش معماری ایران بر اساس رویکرد راهبردی با تأکید بر پیوند نظریه و عمل
    آموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1399
    هدف این پژوهش ارزشیابی ناکارآمدی برنامه‌ی آموزشی کارشناسی رشته‌ی مهندسی معماری و تعیین میزان مطلوبیت سرفصل‌ها با رویکرد راهبردی برای جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای ضروری، واقعی و صالح جامعه در جهت ساماند‌هی وضعیت ساختار آموزش معماری با تبیین آسیب‌ها و گسستگی‌های میان آ أکثر
    هدف این پژوهش ارزشیابی ناکارآمدی برنامه‌ی آموزشی کارشناسی رشته‌ی مهندسی معماری و تعیین میزان مطلوبیت سرفصل‌ها با رویکرد راهبردی برای جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای ضروری، واقعی و صالح جامعه در جهت ساماند‌هی وضعیت ساختار آموزش معماری با تبیین آسیب‌ها و گسستگی‌های میان آموزش‌های نظری و عملی در جهت رسیدن به اهداف این رشته در ایران است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و متخصصان رشته معماری است، که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و غیراحتمالی در دسترس 67 نفر بعنوان نمونه انتخاب شد و از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده که دارای 37 سؤال و 5 مؤلفه اثربخشی درونی، اثربخشی بیرونی، اثربخشی نهانی، پیوند نظریه و عمل و نیازها و اهداف بازنگری می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه از تحلیل‌عاملی تأییدی استفاده کردیم. با توجه به نتایج در برنامه‌های بازنگری‌شده اخیر هیچ کدام از نیازها برآورده نشده‌اند و لزوم بازنگری مجدد برنامه‌درسی آموزش کارشناسی معماری ایران با ضرورت توجه به پیوند نظریه و عمل در چارچوب توسعه دانش معماری در مرتبه اول و در نظر گرفتن نیازهای ضروری، واقعی و صالح جامعه در برنامه بازنگری در جهت رسیدن به اهداف که در مرتبه دوم ضرورت می‌باشد وجود دارد که در این راستا پیشنهادانی ارائه شده‌است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - ارتباط میان محیط مسکونی تک خانواری و روابط اجتماعی ایمن (مطالعه موردی : محله‌کتی‌شرقی وغربی و زرگر محله شهر بابل)
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    این پژوهش به رابطه میان محیط مسکونی تک‌خانواری و روابط اجتماعی ایمن دردومحله متوسط (زرگرمحله) و‌‌ضعیف(محله کتی شرقی‌و‌غربی)می‌پردازد.مساله اساسی‌ پژوهش تاثیر‌مسائل اجتماعی بر شکل گیری معماری فضای‌مسکونی در دو‌محله ‌است. با . با توجه به کیفی بودن متغیرها و همچنین تاثیرگذ أکثر
    این پژوهش به رابطه میان محیط مسکونی تک‌خانواری و روابط اجتماعی ایمن دردومحله متوسط (زرگرمحله) و‌‌ضعیف(محله کتی شرقی‌و‌غربی)می‌پردازد.مساله اساسی‌ پژوهش تاثیر‌مسائل اجتماعی بر شکل گیری معماری فضای‌مسکونی در دو‌محله ‌است. با . با توجه به کیفی بودن متغیرها و همچنین تاثیرگذاری متفاوت متغیرها بر میزان احساس امنیت ساکنین و سطح روابط اجتماعی آنها، از ابزار پرسشنامه در قالب پیمایش مقطعی جهت سنجش استفاده می شود . کار تحلیل داده های جمع آوری شده حاصل از پرسشنامه نیز با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری جهت تعیین مولفه های موثر و تعیین سهم هر کدام از مولفه ها در شکل‌گیری حس امنیت و افزایش تعاملات اجتماعی افراد و نیز سهم و نقش تاثیر گذاری متغیرهای مداخله گر انجام میگردد. نتایج حاکی است. بین احساس امنیت و عوامل فیزیکی محیط و نوع کاربری و نظارت و میزان تعاملات اجتماعی ساکنان و میزان کاهش جرم و سطح کیفیت زندگی ساکنان در بین زنان و مردان محلات سطح متوسط و پایین شهرستان بابل تفاوت وجود دارد. شدت این رابطه متوسط و جهت رابطه از نوع مستقیم است. همچنین میانگین متغیر عوامل فیزیکی محیط (3.375) و میانگین نوع کاربری (3.251) نظارت (3.143) و میانگین میزان تعاملات اجتماعی (3.365) و میانگین میزان احساس امنیت (3.108) و میانگین میزان کاهش جرم (3.989) و میانگین سطح کیفیت زندگی (3.438) می‌باشد. همچنین انحراف معیار متغیرهای فوق به ترتیب برابر با (0.621) و (0.578) و (0.682)، (0.680) و (0.552) و (0.612) و (0.366) می‌باشد. تفاصيل المقالة