مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد2,السنة
7
,
تابستان
1395
یکی از مشکلات عظیم صنعتگران در زمینه غلتکهای میلگرد از جنس فولاد تندبر، آجزدن این غلتکها است که بهعلت عدم توانایی لازم در این کار، غلتکهای تندبر تبدیل بهغلتکهای یکبار مصرف شدهاند. هنگامی که بر روی این غلتکها نورد انجام میشود، بهدلیل آستنیت باقیمانده، کار سختی أکثر
یکی از مشکلات عظیم صنعتگران در زمینه غلتکهای میلگرد از جنس فولاد تندبر، آجزدن این غلتکها است که بهعلت عدم توانایی لازم در این کار، غلتکهای تندبر تبدیل بهغلتکهای یکبار مصرف شدهاند. هنگامی که بر روی این غلتکها نورد انجام میشود، بهدلیل آستنیت باقیمانده، کار سختی بالایی پیدا میکند و آجزنی بسیار مشکل می-شود. در این تحقیق غلتکهای تندبر با سختی بالای 70 شورسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای آجزدن این غلتکها، ابزارهای الماس، سرامیک و CBN مورد آزمایش قرار گرفتند. هدف ما بهدست آوردن پارامترهای بهینه ماشینکاری است که بهمنظور دستیابی به این هدف با انجام کمترین آزمایش، روش RSM در نرم افزار مینیتب مورد استفاده قرار گرفت. پس از بررسی های انجام شده میتوان گفت که ابزار الماس توانایی نفوذ به سطح غلتک تندبر را ندارد. ابزار سرامیکی قابلیت نفوذ و براده برداری دارد ولی از نظر زمان و هزینه، مقرون بهصرفه نیست. ابزار CBN در همه تستها عملکرد خوبی داشته و در بهترین حالت با سرعت برشی m/min 25، پیشروی mm/rev 05/0 و عمق بار mm 05/0در زمان 1080 ثانیه یک کالیبر آجزده شد.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
نیروی الکترومغناطیس یکی از نیرو های بنیادی و پرکاربرد در صنعت می باشد . در صورت افزایش این نیرو می تواند در صنعت های شکل دهی ، مونتاژ کاری ، جوشکاری و شتاب دهی مورد استفاده قرار گیرد . شتاب اجسام و سرعت گرفتن آنها یکی از کاربرد های دیگر نیروی الکترومغناطیس است. با قرار أکثر
نیروی الکترومغناطیس یکی از نیرو های بنیادی و پرکاربرد در صنعت می باشد . در صورت افزایش این نیرو می تواند در صنعت های شکل دهی ، مونتاژ کاری ، جوشکاری و شتاب دهی مورد استفاده قرار گیرد . شتاب اجسام و سرعت گرفتن آنها یکی از کاربرد های دیگر نیروی الکترومغناطیس است. با قرار گرفتن جسمی در میدان مغناطیسی شدید و لحظه ای، باعث شتاب گرفتن و افزایش سرعت آن می شود. با توجه به اینکه نیروی الکترومغناطیس نسبت به سایر نیرو های پاک تر و بدون صدا می باشد از این رو از شتاب دهی جهت پرتاب هواپیما ها جهت جایگزین نیروی فنر ، پرتاب پرتابه ها به جای استفاده از نیروی باد و یا باروت استفاده نمود . هدف اصلی در این تحقیق استفاده از نیروی الکترومغناطیس در پرتاب پرتابه ها می باشد. جهت انجام این کار ابتدا دستگاه تامین کننده انرژی الکترومغناطیس ساخته می شود. در ادامه کار با مطالعه و انتخاب پارامتر های قطر سیم سیم پیچ ، طول سیم پیچ ، تعداد لایه ، جنس لوله ، ولتاژ و وزن و طول پرتابه، تاثیر هر یک از پارامتر ها بر روی سرعت پرتابه ها بررسی می شود.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1396
با پیشرفت علم دانشمندان روشهای جدید را جایگزین روشهای قدیمی میکنند. امروزه خودرو سازان جهت کاهش وزن خودروها از ورقهایی با ضخامت پایین استفاده میکنند که جهت شکلدهی آنها نیاز به روشهای جدیدی میباشد. شکلدهی الکترومغناطیس یک روش شکلدهی میباشد که بوسیله آن میتوا أکثر
با پیشرفت علم دانشمندان روشهای جدید را جایگزین روشهای قدیمی میکنند. امروزه خودرو سازان جهت کاهش وزن خودروها از ورقهایی با ضخامت پایین استفاده میکنند که جهت شکلدهی آنها نیاز به روشهای جدیدی میباشد. شکلدهی الکترومغناطیس یک روش شکلدهی میباشد که بوسیله آن میتوان قطعات بسیار نازک را شکلدهی نمود. در شکل دهی الکترومغناطیس با تخلیه انرژی الکتریکی در سیمپیچهای آن میدان مغناطیسی به وجود میآید که همانند سنبه ولی بدون اثر گذاری قطعه-کار را به سمت قالب هدایت میکند و باعث شکلدهی آن میشود. این عمل در مدت زمان کمتر از یک میکروثانیه انجام میشود و باعث میشود تعداد قطعات تولید شده از این روش افزایش یابند. با توجه به اینکه سیمپیچها رابط بین دستگاه و قطعهکار میباشند، در این پژوهش به بررسی عددی و تجربی تعداد دور سیمپیچ و ولتاژ در شکلدهی الکترومغناطیس پرداخته میشود. جهت انجام آزمایشهای عملی سیمپیچهای الکترومغناطیس ساخته شده و با استفاده از دستگاه الکترومغناطیس با قدرت 3 کیلوژول آزمایشها انجام میشوند. جهت انجام آزمایشهای عددی نیز از نرمافزار آباکوس و جیمگ استفاده شده است که نتایج عددی با نتایج تجربی مطابقت خوبی داشته است. پس از انجام آزمایشها، مشاهده شد که سیمپیچها باید هم مساحت با قطعهکار در نظر گرفته شوند و جهت شکلدهی مساحتهای بزرگی از ورق باید شکلدهی در چند مرحله با سیمپیچهای کوچک انجام شود. همچنین جهت افزایش استحکام سیمپیچها در زمان شکلدهی باید سیمپیچها در محلولهای اف کا 20 قرار گیرند.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد4,السنة
8
,
پاییز
1396
آلیاژ آلومینیوم A356 یکی از آلیاژهای هیپویوتکتیک آلومینیوم- سیلیسیم است. این آلیاژ با خواص مکانیکی خوب و قابلیت انعطاف پذیری بالا، ویژگی های ریخته گری عالی و مقاومت در برابر خوردگی بالا شناخته شده است. تیگزوفورجینگ یک فرآیند تولید نیمه جامد است که دارای پتانسیل تولید قط أکثر
آلیاژ آلومینیوم A356 یکی از آلیاژهای هیپویوتکتیک آلومینیوم- سیلیسیم است. این آلیاژ با خواص مکانیکی خوب و قابلیت انعطاف پذیری بالا، ویژگی های ریخته گری عالی و مقاومت در برابر خوردگی بالا شناخته شده است. تیگزوفورجینگ یک فرآیند تولید نیمه جامد است که دارای پتانسیل تولید قطعات با خواص مکانیکی و میکروساختار عالی میباشد. این فرآیند دارای پتانسیل بالایی در کاربردهای خودرو و هواپیما است. در این پژوهش فرآیند تیگزوفورجینگ به عنوان روش شکل دهی قطعات بررسی شد، که شامل آهنگری آلیاژ آلومینیم A356 در محدوده دمایی دو فازی (حالت خمیری) است. به منظور دست یافتن به شرایط مطلوب، تأثیر پارامتر دما در عملیات گرمایش مجدد روی فرآیند تیگزوفورجینگ مورد بررسی قرار گرفت. برای تهیه بیلت اولیه، از روش انجماد روی سطح شیبدار استفاده شد. دماهای نیمه جامد 575، 585 و 595 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد که در دمای 575 درجه سانتیگراد و زمان 20 دقیقه، ریزترین ساختار (37 میکرومتر) بدست آمده است. همچنین به منظور بررسی خواص مکانیکی، آزمون فشار و سختی سنجی نیز انجام شد و همانگونه که انتظار میرفت بهترین خواص مکانیکی (تنش تسلیم 218 مگاپاسکال، تنش فشاری نهایی 466 مگاپاسکال و سختی 89 برینل) در نمونه با ریزترین ساختار نمایان شد.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد5,السنة
9
,
زمستان
1397
هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر ارتعاش مکانیکی در ریختهگری نیمهجامد آلیاژ 380A با استفاده از طراحی آزمایشات تاگوچی است. این کار به منظور بهبود خواص مکانیکی و توسعه کاربرد این آلیاژ در ساخت پوسته پینیون و گیریبکس دستگاه انتقال قدرت خودرو میباشد. قطر دانهها، سختی و أکثر
هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر ارتعاش مکانیکی در ریختهگری نیمهجامد آلیاژ 380A با استفاده از طراحی آزمایشات تاگوچی است. این کار به منظور بهبود خواص مکانیکی و توسعه کاربرد این آلیاژ در ساخت پوسته پینیون و گیریبکس دستگاه انتقال قدرت خودرو میباشد. قطر دانهها، سختی و میزان تخلخل در نمونهها به عنوان مشخصههای مهم خروجی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهند که ارتعاش مذاب با شدت مناسب و همچنین زمان کافی سبب کاهش قطر ذرات و افزایش سختی نمونهها گردید. ولی با افزایش ارتعاش مخصوصاً در دماهای بالا افزایش تخلخل مشاهده گردید. در این تحقیق سختی اولیه آلیاژ که در حدود 80 برینل اندازهگیری گردید، با استفاده از این روش و در شرایط ریختهگری با دمای 595 درجهسانتیگراد، ارتعاش 90 هرتز و در مدت زمان ارتعاش 30 ثانیه به 100 برینل افزایش یافت. همچنین در بررسی ریزساختار مشاهده شد که با استفاده از این روش ریزساختار از حالت شاخهای شکسته شده و به شکل کروی با قطر دانه 32 میکرومتر رسیده است.
تفاصيل المقالة
Iranian Journal of Optimization
,
العدد2,السنة
11
,
زمستان
2019
Optimization of noisy non-linear problems plays a key role in engineering and design problems. These optimization problems can't be solved effectively by using conventional optimization methods. However, metaheuristic algorithms such as Genetic Algorithm (GA) and Partic أکثر
Optimization of noisy non-linear problems plays a key role in engineering and design problems. These optimization problems can't be solved effectively by using conventional optimization methods. However, metaheuristic algorithms such as Genetic Algorithm (GA) and Particle Swarm Optimization (PSO) seem very efficient to approach in these problems and became very popular. The efficiency of these methods against many new metaheuristic optimization algorithms has been proved in previous works, however a robust comparison between GA and PSO to solve noisy nonlinear problems has not been reported yet. Therefore, in this paper GA and PSO are adapted to find optimal solutions of some noisy mathematical models. Based on the obtained results, GA shows a promising potential in terms of number of iteration to converge and solutions found so far for either for optimization of low or elevated levels of noise.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications