فهرس المقالات علی محجوب


  • المقاله

    1 - تأثیر مدیریت دولتی نوین بر اعتماد سازمانی کارکنان ستادی شهرداری رشت
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1394
    با توجه به تحولات گسترده به وجود آمده در بخش دولتی بر مبنای راهبرد مدیریت دولتی نوین سعی نمودیم که با بررسی تأثیر مدیریت دولتی نوین بر اعتماد سازمانی را که کمتر در حوزه سازمان مورد واکاوی قرار گرفته است، خلاء موجود در آن زمینه را پر نماییم. در این پژوهش مدیریت دولتی نوی أکثر
    با توجه به تحولات گسترده به وجود آمده در بخش دولتی بر مبنای راهبرد مدیریت دولتی نوین سعی نمودیم که با بررسی تأثیر مدیریت دولتی نوین بر اعتماد سازمانی را که کمتر در حوزه سازمان مورد واکاوی قرار گرفته است، خلاء موجود در آن زمینه را پر نماییم. در این پژوهش مدیریت دولتی نوین را به عنوان متغیر مستقل و اعتماد سازمانی را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار دادیم. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان ستادی شهرداری رشت می‌باشد که تعداد آن‌ها 280 نفر می‌باشد که از طریق فرمول کوکران 165 نفر برآورده شده است. همچنین روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده می‌باشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA) استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می‌دهد که به کارگیری اصول مدیریت دولتی نوین در یکی از سازمان‌های بخش عمومی با ضریب 833/0 بر اعتماد سازمانی کارکنان تأثیر دارد. همچنین آزمون فرضیه‌های فرعی حاکی از آن است که کوچک‌سازی و خصوصی‌سازی بر اعتماد سازمانی بی تأثیر است ولی تمرکززدایی، دیوان‌سالاری‌زدایی و مدیریت‌گرایی بر اعتماد سازمانی تأثیر مثبتی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 2 , السنة 4 , زمستان 1392
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران دبیرستان‌های شهرستان میانه ‌است. در این پژوهش فرهنگ سازمانی به‌عنوان متغیر مستقل و یادگیری سازمانی و خلاقیت به ‌‌عنوان متغیرهای وابسته ‌در نظر گرفته ‌شدند. روش پژوهش توصیفی-همبستگی می‌باشد. تعداد أکثر
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران دبیرستان‌های شهرستان میانه ‌است. در این پژوهش فرهنگ سازمانی به‌عنوان متغیر مستقل و یادگیری سازمانی و خلاقیت به ‌‌عنوان متغیرهای وابسته ‌در نظر گرفته ‌شدند. روش پژوهش توصیفی-همبستگی می‌باشد. تعداد جامعه ‌آماری تحقیق که ‌شامل دبیران دبیرستان‌های شهرستان میانه ‌بود 411 نفر بودند که ‌با استفاده ‌از فرمول کوکران حجم نمونه ‌200 نفر و از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده ‌انتخاب شدند. در این پژوهش برای آزمودن فرضیه‌ها از رگرسیون خطی ساده ‌و ضریب همبستگی اسپیرمن و برای تعیین برازش متغیرها از مدل معادلات ساختاری استفاده ‌شده ‌است. در این پژوهش جهت دستیابی به ‌اعتبار پرسشنامه‌ها از دو روش روایی محتوایی و روایی سازه ‌استفاده ‌شد. همچنین پایایی به ‌دست آمده ‌با استفاده ‌از ضریب آلفای کرونباخ 812/0 می‌باشد که ‌مورد تأیید قرار گرفت. نتایج به ‌دست آمده ‌از پژوهش نشان می‌دهد که ‌فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران دبیرستان‌های شهرستان میانه، تأثیر دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه
    مدیریت فرهنگی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1395
    مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه می باشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهر أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه می باشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه مؤثر می باشد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1393 شامل 411 نفر از دبیران بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامه ها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 801/0 به دست آمد. نتیجه گیری و یافته‌ها: نتایج نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با ضریب 742/0 بر یادگیری سازمانی و با ضریب 799/0 بر اشتراک گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش توسط دبیران به ترتیب رسالت، درگیر شدن در کار، انطباق پذیری و سازگاری می باشد. بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان های دانشی را بیش از پیش نمایان می سازد.بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان‌های دانشی را بیش از پیش نمایان می سازد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی رابطه مدیریت کوانتومی ‌با رضایت شغلی و اعتماد سازمانی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت کوانتومی ‌با رضایت شغلی و اعتماد سازمانی دبیران دبیرستان‌های شهرستان هشترود می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش 175 نفر، دبیران أکثر
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت کوانتومی ‌با رضایت شغلی و اعتماد سازمانی دبیران دبیرستان‌های شهرستان هشترود می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش 175 نفر، دبیران دبیرستان‌های شهرستان هشترود‌ بودند که با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر و از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل؛ پرسشنامه 21 سوالی مدیریت کوانتومی محقق ساخته، پرسشنامه 61 ‌سوالی رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969) و پرسشنامه 49 سوالی اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد که r مشاهده شده در سطح ‌ 05/0 p≤همبستگی مثبت و معناداری را بین مدیریت کوانتومی ‌با رضایت شغلی و اعتماد سازمانی دبیران دبیرستان‌های شهرستان هشترود وجود دارد. r مشاهده شده در سطح ‌ 05/0 p≤همبستگی مثبت و معناداری را بین مؤلفه‌های دیدن کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی، اعتماد کوانتومی ‌و وجود کوانتومی ‌با رضایت شغلی و اعتماد سازمانی دبیران نشان داد و بین رضایت شغلی و اعتماد سازمانی دبیران با ضریب 742/0 رابطه مستقیمی وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تأثیر فلات شغلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان آتش‌نشانی آذربایجان شرقی
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1395
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر فلات شغلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان با استفاده از روش همبستگی است.در این پژوهش فلات شغلی را به عنوان متغیر مستقل و رضایت شغلی و تعهد سازمانی را به عنوان متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار داده‌ایم. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کارکنان آتش‌ن أکثر
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر فلات شغلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان با استفاده از روش همبستگی است.در این پژوهش فلات شغلی را به عنوان متغیر مستقل و رضایت شغلی و تعهد سازمانی را به عنوان متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار داده‌ایم. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کارکنان آتش‌نشانی استان آذربایجان شرقی می‌باشد که در سال 1396 با استفاده از روش نمونه‌گیری احتمالی ساده، از مجموع تعداد 135 نفر، به وسیلۀ فرمول کوکران 100 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است که برای دستیابی به اعتبار پرسشنامه‌ها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 886/0 به دست آمد که مورد تأیید قرار گرفت. همچنین در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و LISREL و آزمون‌های ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA) استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در مجموع فلات شغلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان آتش‌نشانی استان آذربایجان شرقی تأثیر منفی دارد. تفاصيل المقالة