فهرس المقالات علینقی مصلح شیرازی


  • المقاله

    1 - بکارگیری طراحی مبتنی بر بدیهیات و کارت امتیازی متوازن پایدار برای طراحی زنجیره تامین LARG در محیط فازی تردیدی
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 2022
    تا کنون رویکرد‌های مختلفی به زنجیره تامین مانند ناب، چابک، تاب‌آور و سبز وجود داشته است که هر کدام از زاویه‌های خاصی به آن توجه می‌کنند. هدف از این پژوهش تحلیل زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی با استفاده از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب کارت امتیازی متوازن پای أکثر
    تا کنون رویکرد‌های مختلفی به زنجیره تامین مانند ناب، چابک، تاب‌آور و سبز وجود داشته است که هر کدام از زاویه‌های خاصی به آن توجه می‌کنند. هدف از این پژوهش تحلیل زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی با استفاده از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب کارت امتیازی متوازن پایدار در محیط فازی تردیدی می‌باشد. این مطالعه در دو مرحله انجام گرفته است. در مرحله اول نیازمندی‌های عملیاتی و پارامترهای طراحی در زنجیره تامین LARG مبتنی بر مرور پیشینه پژوهش و نظر 10 نفر از خبرگان صنعت خودروسازی مشخص گردیدند. در مرحله دوم با ادغام روش بهترین-بدترین و کارت امتیازی متوازن پایدار در محیط فازی تردیدی، زنجیره تامین صنعت خودروسازی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که برای طراحی زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی می‌بایستی 21 معیار در هردو بدیهه استقلال و اطلاعات برآورده گردند. نتایج بیانگر این است برای طراحی زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی، در منظر رشد و یادگیری، تحویل به موقع خودرو به مشتری با وزن 0.15، در منظر ذینفعان، لحاظ کردن آنچه مشتری می‌خواهد با وزن 0.08، در منظر پایداری، ایجاد فرآیندهای سبز 0.05 و در منظر فرآیندهای داخلی، حذف فعالیتهای فاقد ارزش افزوده با وزن 0.05 دارای بیشترین اهمیت بوده‌اند. همچنین نتایج بیانگر این است در طراحی زنجیره تامین LARG برای صنعت خودروسازی، منظر رشد و یادگیری با وزن0.46 دارای بیشترین اهمیت و منظر فرآیندهای داخلی با وزن 0.09 دارای کمترین اهمیت می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه مدل ارزیابی فناوری های نرم تجاری در کاربری های تجاری شهری (مطالعه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط شهرستان بوشهر)
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1401
    آگاهی از وضعیت فناوری های جدید بعد از اجرا و شناسایی تبعات و پیامدهای حاصل از اجرای آنها همواره مسئله اساسی و حیاتی در مدیریت فناوری بوده که با انتخاب درست فناوری های جدید مطابق با شرایط منطقه تجاری و مشخصات بنگاه ضمن تاثیر گسترده در توسعه پایدار منطقه ای می تواند به کس أکثر
    آگاهی از وضعیت فناوری های جدید بعد از اجرا و شناسایی تبعات و پیامدهای حاصل از اجرای آنها همواره مسئله اساسی و حیاتی در مدیریت فناوری بوده که با انتخاب درست فناوری های جدید مطابق با شرایط منطقه تجاری و مشخصات بنگاه ضمن تاثیر گسترده در توسعه پایدار منطقه ای می تواند به کسب مزیت رقابتی در کاربری های تجاری کمک نماید. بنابراین شناخت مولفه های تاثیرگذار و سازوکار فرآیند ارزیابی فناوری از دلایل نگارش این مقاله بوده است. از این رو، هدف این پژوهش ارائه مدلی سیستمی برای ارزیابی فناوری نرم تجاری در واحدهای کوچک و متوسط حاضر در کاربری های تجاری شهری شهرستان بوشهر می باشد. این مهم با بهره گیری از روش آمیخته متوالی و در سه مرحله (کیفی، تدوین ابزار، کمی) انجام شده است. در مرحله اول از تحلیل مضمون استفاده و با 25 نفر از از خبرگان کسب و کارهای کوچک و متوسط و مدیران شهری مصاحبه عمیق انجام تا اشباع نظری صورت گرفت سپس با کدگذاری های لازم تعداد 157 کدکلیدی شناسایی گردید که در قالب 57 مضمون پایه، 25 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر دسته بندی شده اند. در مرحله دوم با بهره گیری از مدل های اطلس فناوری و داداریو، سازوکارهای ارزیابی فناوری نرم تجاری تدوین و در ادامه در یکی از واحدهای کسب و کار کاربری های تجاری شهرستان بوشهر اجرا شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که مهمترین مولفه های ارزیابی فناوری نرم تجاری شامل انسان فناور، سطح پذیرش فناوری، سطح تاثیرگذاری فناوری، انتقال فناوری، چرخه عمر فناوری و درجه اتوماسیون سازی می باشند. نتایج تحقیق نشان داد این مدل می تواند مشخصات، ویژگی ها، پیامدها و تبعات کاربرد فناوری های نرم تجاری در کاربری تجاری شهری را شناسایی کند. همچنین نتایج اجرای مدل نشان داد فناوری های نرم مدیریت و بازاریابی با ضریب های ارزیابی 0.62 و 0.6 بالاترین سطح پیچیدگی و گستردگی را در بین فناوری نرم تجاری در کاربری های تجاری شهر بوشهر دارند. تفاصيل المقالة