فهرس المقالات پوران رئیسی


  • المقاله

    1 - رابطه دیدگاه 360 درجه در هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستان‌های منتخب شهر تهران: 1391
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 13 , السنة 5 , پاییز 1393
    مقدمه: دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی یک ابزار جامع برای گزارش دادن عمیق توانایی‌ها و نیازهای تکاملی درباره صلاحیت‌های ارتباطی بین فردی و اجتماعی مهم می‌باشد. هدف اصلی از نگارش این مقاله تعیین همبستگی بین دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستان‌های منتخب شهر تهرا أکثر
    مقدمه: دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی یک ابزار جامع برای گزارش دادن عمیق توانایی‌ها و نیازهای تکاملی درباره صلاحیت‌های ارتباطی بین فردی و اجتماعی مهم می‌باشد. هدف اصلی از نگارش این مقاله تعیین همبستگی بین دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستان‌های منتخب شهر تهران در سال 1391 بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روش‌شناسی یک مطالعه همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل 52 نفر از مدیران پرستاری، مدیران یا معاونان اجرایی و سوپروایزر‌های تعدادی از بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل بیمارستان‌های شهید هاشمی‌نژاد، محب، مطهری، فیروزگر، رسول اکرم (ص)، دکتر شریعتی و حضرت علی اصغر بود. به دلیل کم بودن تعداد افراد جامعه پژوهش، نمونه گیری انجام نگرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه‌ای 100 سوالی مشتمل بر 74 سوال در زمینه هوش عاطفی و 26 سوال نوآوری بود. اعتبار پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و صاحب‌نظران رشته مورد بررسی قرار گرفت و روایی آن نیز با استفاده از روش آزمون- بازآزمون و محاسبه‌ی میزان ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. جهت تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، از روش‌های آماری و نرم‌افزار SPSS استفاده شد. آزمون‌هایی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت عبارتند از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تی تک نمونه‌ای. یافته‌ها: میانگین نمره هوش عاطفی مدیران، 26/298 (از بیشینه 370 نمره‌ی قابل کسب) می‌باشد. مردان بطور کلی نمره هوش عاطفی بالاتری نسبت به زنان کسب کردند. میان ابعاد هوش عاطفی یعنی بعد خود مدیریتی، بعد ارتباطات و بعد مدیریت روابط با نوآوری همبستگی مستقیمی با 001/0P< مشاهده شد. یافته دیگر این پژوهش عبارت بود از اینکه بین هوش عاطفی و نوآوری هم، همبستگی مستقیم با 001/0P< وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به معنادار بودن رابطه بین متغیر نوآوری با هوش عاطفی و هم‌چنین ابعاد 3 گانه آن می‌توان برای افزایش متغیر نوآوری تمرکز برنامه‌ریزی استراتژیک را بر روی ابعاد خود مدیریتی، مدیریت روابط و ارتباطات در جهت افزایش متغیر هوش عاطفی قرار داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - عوامل موثر بر چابکی در زنجیره‌های تامین امدادی سلامت در بلایا
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 11 , السنة 5 , بهار 1393
    مقدمه: چابکی به عنوان توان پاسخگویی سریع به تغییرات غیر‌قابل پیش‌بینی در زنجیره‌های تامین امدادی که با بیشترین عدم قطعیت در صحنه بلایا مواجه بوده اهمیت فوق العاده‌ای می‌یابد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر چابکی در زنجیره‌های تامین امدادی سلامت در بلایا بود. رو أکثر
    مقدمه: چابکی به عنوان توان پاسخگویی سریع به تغییرات غیر‌قابل پیش‌بینی در زنجیره‌های تامین امدادی که با بیشترین عدم قطعیت در صحنه بلایا مواجه بوده اهمیت فوق العاده‌ای می‌یابد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر چابکی در زنجیره‌های تامین امدادی سلامت در بلایا بود. روش‌پژوهش: پژوهش حاضر از نوع تحلیل عاملی بود. خبرگان شرکت‌کننده شامل 138 نفر از متخصصین مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی و بلایا، مدیران وکارشناسان هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سراسر کشور بودند. جمع‌آوری داده‌ها توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی آن براساس قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با مقدار 99/0 و ضریب سازگاری درونی آلفای کرونباخ با مقدار 98/0 تایید گردیده انجام شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارSPSS16 انجام گردید. تعیین کفایت حجم نمونه با استفاده از6/0 ≤KMO صورت گرفت. یافته‌ها: در این پژوهش 49 عامل با ارزش ویژه بیش از 2 و بارهای عاملی بیش از6/0به عنوان عوامل موثر بر چابکی در زنجیره‌های تامین امدادی سلامت در بلایا شناسایی شدند. بیشترین همبستگی به ترتیب مربوط به متغیر تعیین سریع مقدار و نوع نیاز خانواده‌های آسیب‌دیده با بار عاملی939/0، استفاده از راهنمای کالای امدادی متناسب با حادثه و منطقه با مقدار 938/0و 928/0، وجود کارشناسان آموزش دیده با 919/0 و ارتباط با چندین مرکز توزیع با 918/0بود. نتیجه‌گیری: همبستگی بالای متغیرهای تعیین سریع نیاز خانواده‌های آسیب‌دیده، استفاده از راهنمای کالای امدادی، وجود کارشناسان آموزش دیده و ارتباط با چندین مرکز توزیع با عامل چابکی ،ضرورت توجه مسئولین سازمان‌های امدادی به تشکیل و آموزش تیم‌های ارزیاب، تقویت جایگاه مدیریت دانش در زنجیره‌های تامین امدادی، توانمند‌سازی کارکنان و بکارگیری اصول مدیریت زنجیره تامین، درجهت ارتقای سطح پاسخگویی به هنگام وقوع بلایا را نشان می‌دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی تاثیر استقرار استاندارهای اعتبار بخشی بر میزان مرگ و میر بیماران در ‌بیمارستان‌های منتخب مشهد
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 29 , السنة 9 , پاییز 1397
    مقدمه: در گروه‌های تخصصی و مراکز پزشکی، بهبود سلامت بیمار از طریق ایجاد استانداردها با استفاده از برنامه‌های اعتباربخشی، از اهداف مترقی محسوب شده است. یکی از نشانگرها برای بررسی سطح سلامت یک جامعه، مرگ و میر ‌می‌باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه استقرار استانداردهای ا أکثر
    مقدمه: در گروه‌های تخصصی و مراکز پزشکی، بهبود سلامت بیمار از طریق ایجاد استانداردها با استفاده از برنامه‌های اعتباربخشی، از اهداف مترقی محسوب شده است. یکی از نشانگرها برای بررسی سطح سلامت یک جامعه، مرگ و میر ‌می‌باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه استقرار استانداردهای اعتباربخشی با میزان مرگ و میر بوده است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت توصیفی - مقطعی در سال 1396 با جامعه آماری کلیه ‌بیمارستان‌های مشهد که 10 بیمارستان به عنوان نمونه انتخاب شدند، انجام پذیرفت. داده‌های این پژوهش را نمرات اعتباربخشی ‌بیمارستان‌ها و نسبت مرگ و میر به پذیرش بستری قبل و بعد از اجرای استانداردهای اعتباربخشی تشکیل ‌می‌داد. روش گردآوری داده‌ها به صورت میدانی با تکمیل چک لیست‌ها توسط محقق انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (درصد‌ها، فراوانی، میانگین‌ و انحراف معیارها) و برای بسط نتایج، از آزمون t-test استفاده شد. یافته‌ها: نشان داد که با توجه به مقدار احتمال معنی داری 0.027 که از 5% کمتر است فرض صفر آماری یعنی برابری میانگین‌ها رد ‌می‌شود و با توجه به مثبت بودن حد پایین و بالای فاصله اطمینان، میانگین نسبت مرگ و میر‌ها در قبل از اجرای استاندارد‌ها بیشتر از این نسبت در بعد از اجرای استاندارد‌ها بوده است. نتیجه‌گیری: بین اجرای استانداردهای اعتباربخشی با نسبت مرگ و میر در ‌بیمارستان‌های مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود دارد؛ استقرار این استانداردها ‌می‌تواند میزان مرگ و میر بیمارستانی را کاهش دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی چالش‌های مدیران بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران در رویارویی با مسائل امنیتی
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 42 , السنة 12 , زمستان 1402
    مقدمه: مبحث امنیت از منظر تأمین امنیت کارکنان و بیماران بیمارستان، اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش سعی شده است که امنیت در بیمارستان‌ها از سه جنبه‌ (امنیت فیزیکی، امنیت اجتماعی و امنیت اطلاعاتی) مورد بررسی قرار گیرد و چالش‌های پیش‌رو شناسایی گردد. روش پژوهش: این مطالعه أکثر
    مقدمه: مبحث امنیت از منظر تأمین امنیت کارکنان و بیماران بیمارستان، اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش سعی شده است که امنیت در بیمارستان‌ها از سه جنبه‌ (امنیت فیزیکی، امنیت اجتماعی و امنیت اطلاعاتی) مورد بررسی قرار گیرد و چالش‌های پیش‌رو شناسایی گردد. روش پژوهش: این مطالعه طی دو مرحله‌ی کیفی-موردی و کمی و با روش میدانی-پیمایشی بود. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی 14 نفر از خبرگان این حوزه (مدیران و مسئولان امنیتی بیمارستان ها) در بین جامعه آماری شناسایی شدند و به صورت مصاحبه نیمه ساختارمند با آنها مصاحبه شد. با استفاده از یافته‌های مرحله قبل در مرحله کمی، پرسشنامه‌ای بسته با مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت طراحی گردید و برای تعیین نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. تعداد جامعه آماری این مرحله 35 نفر بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و با نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته‌ها: با طراحی پرسشنامه مشخص شد که وجود وسایل مقابله با شرایط اضطراری و ایمن بودن اسناد کاغذی حساس در بعد امنیت فیزیکی، آموزش‌ حفاظت فیزیکی کارکنان حراست و خشونت جسمی برای پرستاران در بعد امنیت اجتماعی، به روز رسانی آنتی ویروس‌ها، کنترل ورودی و خروجی‌های بیمارستان، محدود سازی دسترسی به شبکه و ذخیره سازی دوربین‌ها در بعد امنیت اطلاعات در بیمارستان بیشترین تاثیر داشتند. نتیجه‌گیری: ایجاد زیرساخت های لازم جهت فراهم کردن سیستم امنیتی-فیزیکی و تجهیز شبکه نظارتی می‌تواند در حفظ امنیت فیزیکی، اجتماعی و اطلاعاتی موثر باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - عوامل محیطی موثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی در بیمارستان‌های دولتی ایران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 8 , السنة 3 , تابستان 1390
    مقدمه: مهم‌ترین مساله در مطالعات مربوط به تغییرات سازمان‌ها، محیط پیرامون سازمان است. قلمرویی که سازمان‌ها در آن شکل گرفته و دستخوش تغییر می‌گردند. مولفه‌های محیطی سازه‌هایی هستند که برای ارزیابی و درک مفهوم محیط سازمان بکار می‌روند. د أکثر
    مقدمه: مهم‌ترین مساله در مطالعات مربوط به تغییرات سازمان‌ها، محیط پیرامون سازمان است. قلمرویی که سازمان‌ها در آن شکل گرفته و دستخوش تغییر می‌گردند. مولفه‌های محیطی سازه‌هایی هستند که برای ارزیابی و درک مفهوم محیط سازمان بکار می‌روند. در این پژوهش تلاش گردیده است تا ابعاد و مولفه‌های محیطی موثر بر کارآفرینی سازمانی در بیمارستان‌های دولتی ایران شناسایی شده و میزان تاثیر آنها بر اقدامات کارآفرینانه مورد ارزیابی قرار گیرد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی و از نظر زمان مقطعی می‌باشد. محیط این پژوهش را بیمارستان‌های قطب علمی کشور و نمونه آماری این پژوهش را 500 نفر از مدیران میانی و کارشناسان این بیمارستان‌ها شامل: سوپروایزرها، سرپرستاران، پرستاران، و کارشناسان امور اداری که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا بوده و حداقل سه سال سابقه کار داشته باشند، تشکیل می‌دهد. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی ‌شده استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد و برای تحلیل آنها از روش‌های تحلیل عاملی، تحلیل مسیر، برازش مدل و نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر مقدار شاخص کفایت نمونه‌برداری (KMO) مولفه‌های محیطی 83%، مقدار p value زیر 05/0 و دسته‌بندی صورت گرفته نیز 89 درصد واریانس را می‌پوشاند که بیانگر مناسب بودن مؤلفه‌های استخراج شده محیطی است. مقادیر شاخص‌های نیکویی برازش GFI، CFI، NFI، RFI وIFI مدل بالای 99/0 و مقدار RMSEA نیز 05/0 و بسیار مناسب ارزیابی گردید. هم‌چنین ارتباط ابعاد محیط با یکدیگر و با متغیر وابسته کارآفرینی تأیید گردید. نتیجه‌‍‌گیری:عوامل محیطی شامل ابعاد پویایی، پیچیدگی، بخشندگی و تنازع و هم‌چنین مولفه‌های آنها در محیط پیرامونی بیمارستان‌های دولتی ایران وجود داشته و همگی بر کارآفرینی سازمانی آنها تاثیر مستقیم و معنی‌دار دارند. لذا در صورت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب، شرایط موجود در محیط بیرونی برای تحریک، ایجاد انگیزه و سوق دادن این بیمارستان‌ها به سمت اقدامات کارآفرینانه سازمانی برای رویارویی با تحولات رو به تزاید کنونی مهیا می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - رابطه فرهنگ سلامت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 8 , السنة 3 , تابستان 1390
    مقدمه: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیریت منابع انسانی،‌ حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمان‌ها و استفاده بهینه از آنهاست. نظر به اهمیت و حساسیت دانشگاه بعنوان محلی برای آموزش و پرورش نیروی انسانی تحصیل‌کرده، این پژوهش به بررسی ارتب أکثر
    مقدمه: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیریت منابع انسانی،‌ حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمان‌ها و استفاده بهینه از آنهاست. نظر به اهمیت و حساسیت دانشگاه بعنوان محلی برای آموزش و پرورش نیروی انسانی تحصیل‌کرده، این پژوهش به بررسی ارتباط بین سلامت سازمانی و مولفه‌های تشکیل‌دهنده آن و تعهد کارکنان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است.روش پژوهش: این مطالعه از نوع همبستگی بوده و در سال 1390 انجام پذیرفت. 90 نفر از کارکنان غیر هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه طبقه‌ای از دانشکده‌ها و حوزه ستاد دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر و پرسشنامه پژوهشگر ساخته سلامت سازمانی بود. داده‌ها از طریق مکاتبه رسمی با واحدهای مورد مطالعه و به شکل خود ایفا جمع‌آوری شد. در تحلیل داده‌ها از میانگین و انحراف معیار توزیع فراوانی برای توصیف و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی نمرات سلامت سازمانی و تعهد کارکنان بهره‌گیری شد. هم‌چنین آنالیز واریانس، آزمونt مستقل و تحلیل رگرسیون بکار گرفته شدند.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره سلامت سازمانی 38.13±178.85 (67 درصد) و در مورد تعهد کارکنان 29.56±145.16 (66 درصد) بود. وضعیت سلامت سازمانی و تعهد کارکنان در واحدهای زیر مجموعه سازمان مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری نداشت. بین کلیه ابعاد سلامت سازمانی یعنی یگانگی نهادی r1 = 0.657، مراعات r2 = 0.464، ساخت‌دهی r3=0.640 ، حمایت منابع r4 = 0.566، بانک اطلاعاتی r5 = 0.362و روحیه r6 = 0.625 با تعهد سازمانی کارکنان همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد (P<0.001). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سلامت سازمانی قابلیت تبیین تعهد کارکنان را به میزان 55.6 درصد دارد (F=17.3 , df = 6 , P<0.01). مؤثرترین مولفه پیش‌بینی‌کننده، یگانگی نهادی با بتای 0335/0 و 001/0P < بوده است. دومین مولفه مؤثر بر تعهد سازمانی روحیه بود ( =0.306β و(P=0.05.نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معنی‌دار بین سلامت سازمانی و تعهد کارکنان، تلاش در جهت سالم سازی سازمان از طریق ایجاد یگانگی نهادی با اقداماتی از قبیل حمایت از کارکنان در رویارویی با مشکلات محیطی و تقدیر از ایده‌های خلاق و هم‌چنین تقویت روحیه آنان با تدابیری چون ایجاد جو صمیمی، توام با تشریک مساعی و احترام و پرهیز از تبعیض می‌تواند نقش مؤثری در افزایش تعهد سازمانی کارکنان داشته باشد. تفاصيل المقالة