فهرس المقالات امیر عباس شجاعی


  • المقاله

    1 - بهبود دقت پیش بینی پروژه های ساخت با استفاده از ادغام مدیریت ارزش کسب شده با روش های کمی پیش بینی در سری های زمانی. مورد مطالعاتی: پروژه های ساخت در شرکت بزرگ آذر آب اراک
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 2019
    در این پژوهش دو پروژه در فاز ساخت شرکت آذر آب برای پیش بینی هزینه های ساخت در نظر گرفته شد و هزینه های واقعی پروژه های مذکور بعد از جمع آوری اطلاعات محاسبه گردید ، سپس شش مدل رگرسیونی در چهار دوره زمانی برای هر پروژه ارائه و سپس میانگین خطای مدل ها برای هر پروژه در چهار أکثر
    در این پژوهش دو پروژه در فاز ساخت شرکت آذر آب برای پیش بینی هزینه های ساخت در نظر گرفته شد و هزینه های واقعی پروژه های مذکور بعد از جمع آوری اطلاعات محاسبه گردید ، سپس شش مدل رگرسیونی در چهار دوره زمانی برای هر پروژه ارائه و سپس میانگین خطای مدل ها برای هر پروژه در چهار دوره محاسبه گردید تا مدل نهایی و مورد قبول برای هر پروژه مشخص گردد. نتایج نشان داد که مدلهای 2 و 3 درصد خطای پایین و قابل قبولی را نسبت به دیگر مدل ها دارند. وجود منغیر های موثر در مدل ها و همچنین با توجه به ماهیت پروژه ها نتیجه می گیریم مدل شماره 3 با درجه اطمینان قابل قبول تری هزینه های آتی پروژه ها را پیش بینی می کند. درمجموع مدل شماره 3 را به عنوان مدل برتر برای پیش بینی هزینه های آتی پروژه های مورد بحث انتخاب خواهیم کرد. با این حال یادآور می شویم که برای هر پروژه با توجه به ماهیت آن ممکن است یک معادله خاص دیگر، پیش بینی های دقیق تری را ارائه دهد.اما به طور کلی می توان بیان داشت که مدلهای رگرسیونی برای پیش بینی هزینه های دوره های مختلف پروژه با توجه به ماهیت آن کاربردی می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - A Location-Routing-Inventory Model for Perishable Items Using Fresher First and Older First Inventory Management Policies
    Journal of Industrial Engineering International , العدد 1 , السنة 17 , زمستان 2021
    The purpose of the current research is to present a location-routing-inventory model for perishable products. The presented model is applied in a two-stage structure. The first-stage decisions confirm the establishment of distribution centers, whereas the second-stage d أکثر
    The purpose of the current research is to present a location-routing-inventory model for perishable products. The presented model is applied in a two-stage structure. The first-stage decisions confirm the establishment of distribution centers, whereas the second-stage decisions determine the other variables of the problem. For a better management of inventory, it has been used under the names of fresher first and older first policies. In the fresher first policy, the fresher items have a priority to be sent to the customer, whereas in the older first policy, the items with a longer age have the priority to be sent to the customer. The summary of the results of the models demonstrates that among the free, fresher first, and older first policies, it is the free policy that offers a higher profit function to the customer than the other two policies since it is more flexible and general,and encompasses these two extremes. The free policy lets the model determine which items to sell at any given time period in order to maximize profit.Moreover, in the older first policy, since the older items reach the customers sooner than the other items, the number of the expired items is reduced. However, this policy brings the lowest revenue to the customer. In the fresher first policy, since the fresher items are sold first and then the older items are sold, the number of the expired items is increased along the customer horizon. Nevertheless, the customer obtains more revenue compared with the older first policy. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Location of facilities in the design of the global logistics hub network taking into account the time discount coefficient
    Journal of Industrial Engineering International , العدد 5 , السنة 18 , پاییز 2022
    In this research, the problem of designing a logistics hub network to improve flow management in the implementation of global transport operations has been investigated. In this case, shipments can be moved directly or indirectly between points. In indirect shipping mod أکثر
    In this research, the problem of designing a logistics hub network to improve flow management in the implementation of global transport operations has been investigated. In this case, shipments can be moved directly or indirectly between points. In indirect shipping mode, the shipment first enters the hub network and then is sent to customers. In this case, there is a certain discount factor that reduces the time it takes for the product to reach end customers. The objective function of the proposed model is to minimize the fixed costs of constructing a hub, the cost of constructing an inter-hub infrastructure, the cost of transportation if the equipment is transported directly, and the cost of transportation if the hub network is used. The limitations of the model also include locating logistics hubs, managing flow between points, calculating transport time, and finally managing flow between network points. To evaluate the performance of the proposed model, a researcher-made numerical example based on real-world conditions with randomly generated data and sensitivity analysis on the problem outputs was performed. According to the results, it can be seen that the proposed model can produce justified and optimal global answers and therefore can solve real-world problems. Also, based on the sensitivity analysis, it can be seen that with increasing the amount of capacity, the values of the target function decrease. In other words, if capacity is increased, there is a need for fewer vehicles and thus costs are reduced. It is also clear that as capacity increases, the number of vehicles to respond to decreases. In fact, the greater the carrying capacity, the easier it is to manage the flow between the hubs as well as the direct transmission, thus reducing the number of vehicles. In addition, as the cost of building infrastructure increases/decreases, the cost of the entire system is affected. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - A heuristic algorithm for solving bi-level programming problems with application to large-scale location-arc routing in urban traffic lights maintenance
    Journal of Industrial Engineering International , العدد 2 , السنة 19 , بهار 2023
    The present study developed a bi-level mathematical model to determine optimal routes for repair teams in charge of inspecting urban traffic lights. In this model, the municipality as the leader locates the construction sites of urban spare parts warehouses and repair c أکثر
    The present study developed a bi-level mathematical model to determine optimal routes for repair teams in charge of inspecting urban traffic lights. In this model, the municipality as the leader locates the construction sites of urban spare parts warehouses and repair centers to minimize the costs of constructing the facilities. At the follower level, the contractor determines the optimal routes for the repair teams. Bi-level models are strongly NP-hard in type. A heuristic algorithm is therefore developed to solve numerical examples, in which the leader first determines different decision-making strategies for the follower through generating a set of justified solutions. In response to the leader’s set of strategies, the follower presents a set of corresponding solutions. The individual solutions of the follower are then entered into the leader model and the corresponding values of the objective function are calculated. A solution with the optimal numerical value for the leader is ultimately selected as the Stackelberg equilibrium. The efficiency of the proposed model and algorithm was evaluated by presenting the computational results obtained from solving several random numerical examples of small, medium and large dimensions through generating the Stackelberg equilibrium and establishing a relationship between the leader and follower levels. The present findings are recommended to be used as a management tool by policymakers in the urban management sector. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تحلیل عاملی شاخص‏های سازمان‏های دانش بنیان و تاثیر آن در استراتژی زنجیره تامین
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1394
    سازمان های دانش بنیان[1] می توانند نقش کلیدی در رشد علم و فن آوری که در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است، ایفا کنند. از سوی دیگر، به دلیل رقابتی بودن بازارهای موجود امروز، سازمان ها به تنهایی قادر به رقابت به عنوان موجودیت های مستقل در بازار نیستند و ن أکثر
    سازمان های دانش بنیان[1] می توانند نقش کلیدی در رشد علم و فن آوری که در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است، ایفا کنند. از سوی دیگر، به دلیل رقابتی بودن بازارهای موجود امروز، سازمان ها به تنهایی قادر به رقابت به عنوان موجودیت های مستقل در بازار نیستند و نیاز مبرمی به یکپارچگی همه اعضای تشکیل دهنده در زنجیره تامین با یکدیگر است و موفقیت نهایی یک سازمان در گرو توانایی مدیریتی آن در همسوسازی رویه های بهم پیوسته تجاری در بخش های مختلف زنجیره تامین خواهد بود؛ اما به نظر می رسد درک دقیقی از ویژگی ها و توانمندی های سازمان های دانش بنیان و تاثیر آن ها بر تدوین استراتژی زنجیره تامین سازمان‌های دانش بنیان در داخل کشور، وجود نداشته باشد. این مطالعه قصد دارد با بررسی ویژگی ها و توانمندی‌های سازمان های دانش بنیان و تاثیر آن بر تدوین استراتژی زنجیره تامین، به این مهم دست پیدا کند. در این مطالعه ابتدا با مرور مبانی نظری و با اتکا به رویکردهای منبع محور به بررسی ویژگی ها و شاخص های سازمان های دانش بنیان و نیز شاخص های استراتژی زنجیره تامین پرداخته شده است. در این راستا، پرسشنامه ای با توجه به مبانی نظری و نظر خبرگان مبنی بر 9 عامل (6 عامل مربوط به استراتژی زنجیره تامین و 3 عامل مربوط به سازمان های دانش بنیان که خود دارای 13 زیر عامل است) و 80 سوال (25 سوال استراتژی زنجیره تامین و 55 سوال سازمان دانش بنیان) و با استفاده از طیف لیکرت با دامنه 5 تایی طراحی شد. از 260 پرسشنامه توزیع شده در چهار شرکت دانش بنیان با زمینه فعالیت های تولید تجهیزات نظامی، لیزرهای صنعتی، نرم افزارهای هوشمند و تولید مواد پلیمری، 254 پرسشنامه جمع آوری شد. مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و 8 عامل با عناوین تحقیق و توسعه، بازاریابی، تجاری سازی، مدیریت، فن آوری اطلاعات، نوآوری، مدیریت دانش، منابع دانش برای شاخص های سازمان دانش بنیان شناسایی شد که در نهایت با انجام تحلیل عاملی اکتشافی مرحله دوم عوامل نام برده در دو عامل به نام رقابت پذیری و دانش جای گرفتند. برای شاخص های استراتژی زنجیره تامین نیز 3 عامل با عناوین بازار- محصول، تحقیق و توسعه و برنامه ریزی، فن آوری اطلاعات شناسایی شد. 3. Knowledge-Based-Organizations (KBO) تفاصيل المقالة