فهرس المقالات جواد محرابی


  • المقاله

    1 - پیش بینی الگوی یکپارچه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران (مورد مطالعه: شرکت دخانیات ایران)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 133 , السنة 34 , تابستان 1402
    چکیده: جانشین‌پروری موفق می‌تواند موجب کاهش ترک شغل کارکنان شود، زیرا کارکنانی که آینده شغلی مطلوبی در پیش روی خود در سازمان ببینند، کمتر به ترک شغل خود می‌اندیشند. از این رو، هدف تحقیق حاضر پیش بینی الگوی یکپارچه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران در شرکت دخانیات ایران می أکثر
    چکیده: جانشین‌پروری موفق می‌تواند موجب کاهش ترک شغل کارکنان شود، زیرا کارکنانی که آینده شغلی مطلوبی در پیش روی خود در سازمان ببینند، کمتر به ترک شغل خود می‌اندیشند. از این رو، هدف تحقیق حاضر پیش بینی الگوی یکپارچه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران در شرکت دخانیات ایران می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی توسعه‌ای است. استراتژی تحقیق پیمایشی از نوع دلفی می‌باشد. ابتدا با استفاده از تفسیر 12 مصاحبه صورت گرفته از خبرگان شرکت دخانیات ایران و بررسی سطر به سطر مصاحبه‌ها و شناسایی مدل مفهومی با استفاده از روش تحلیل تم، فرآیند دلفی در چهار دور به انجام رسید و پس از دور چهارم توافق حاصل گردید. در این پژوهش برای الگوی یکپارچه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران نسبت به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته شد، در این زمینه 90 کد در قالب 10 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شناسایی شد. نتایج پژوهش الگویی یکپارچه برای برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران در شرکت دخانیات ایران ارائه نمود که می‌تواند مورداستفاده مدیران و پژوهشگران قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان: بررسی دیدگاه خبرگان
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    این مقاله با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی مدل نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس نظریات اندیشمندان مختلف صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری و تجزیه داده ها از نوع پیمایشی است، که بر این اساس ضمن بررسی مفاهیم و ادبیات موضوع أکثر
    این مقاله با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی مدل نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس نظریات اندیشمندان مختلف صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری و تجزیه داده ها از نوع پیمایشی است، که بر این اساس ضمن بررسی مفاهیم و ادبیات موضوع، مولفه ها استخراج و در چهارچوب مراحل مطالعه دلفی انجام شده است. به روش نمونه گیری هدفمند، اعضای پانل دلفی به تعداد 15 نفر از میان متخصصان مرتبط با موضوع انتخاب شد. پیمایش دلفی طی دو دور تکرار (پرسشنامه دور اول خبره با 162 گزاره و پرسشنامه دور دوم خبره با 99 گزاره) و پس از رسیدن به اجماع قابل قبول میان اعضای پانل، متوقف شد. آزمونهای توصیفی شامل میانگین برای تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی دلفی و همچنین ضریب توافقی کندال برای بررسی سطح اجماع میان مشارکت کنندگان به کار گرفته شد. مدل پیشنهادی خبره پژوهش پس از اجرای دو راند دلفی با 83 مولفه شامل مربی یا الهام بخش، فرهنگ گشودگی و یادگیری چگونه آموختن و ... ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی سازمانی( مورد مطالعه: شرکتهای تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی صورت گرفته است. تحقیق حاضر بر حسب هدف توسعه ای و کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای وابسته سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی صورت گرفته است. تحقیق حاضر بر حسب هدف توسعه ای و کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای وابسته سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و روش نمونه گیری در این تحقیق از میان شرکتهای مذکور به تعداد 36 عدد بوده است. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ به میزان 71/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده گردید و تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه ابزار اندازه گیری به کمک نرم افزارPLS انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد که از میان 13 رابطه، تعداد 9 رابطه تایید شده است. و تمامی روابط جهت مثبت دارند. (05/0>P). یافته ها نشان می دهد که متغیر مستقل محرک های بیرونی مستقیما بر نتایج فردی و سازمانی بی تاثیر است، اما توانسته است تاثیر معنی داری بر دیدگاه استراتژیک و گرایش و رفتار کارآفرینانه داشته باشد. متغیر مستقل شناخت کارآفرینانه بر نتایج فردی و سازمانی تاثیرگذار است و تاثیر معنی داری نیز بر دیدگاه استراتژیک، معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه داشته دارد. از بین سه متغیر وابسته میانی (دیدگاه استراتژیک، معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه)، دو متغیر معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه بر نتایج فردی و سازمانی تاثیر دارند (05/0>P) و دیدگاه استراتژیک بر نتایج فردی و سازمانی بی تاثیر بوده است. تفاصيل المقالة