خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1401
زمینه : مزیت رقابتی پایدار، توانایی سازمان برای اجرای یکی از مهمترین روشها در طولانی مدت است که رقبا نمیتوانند به راحتی با آن روبرو شوند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با استفاده از روش دلفی فازی می باشد.
روشها: روش گرد أکثر
زمینه : مزیت رقابتی پایدار، توانایی سازمان برای اجرای یکی از مهمترین روشها در طولانی مدت است که رقبا نمیتوانند به راحتی با آن روبرو شوند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با استفاده از روش دلفی فازی می باشد.
روشها: روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه های آن ها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است.
یافتهها: براساس بررسی های صورت گرفته، بحث ایجاد مزیت رقابتی در مقابل رقبا یکی از چالش های جدید در حوزه بازاریابی است. اهمیت پژوهش در این میباشد که به گونه ای تجربی به استفادهکنندگان نتایج این پژوهش نشان دهیم که مزیت رقابتی در پایداری سازمانها تأثیر معناداری داشته باشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مدیران صنایع مختلف میتوانند با استفاده از این مدل و در نظر گرفتن متغیرهای دیگر، با استفاده از مستندات موجود در سازمانشان، میزان اثرگذاری هر یک از معیارهای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار بر معیارها و شاخصهای مدنظرشان از جمله ارزش ویژه برند، سهم بازار برند و سودآوری و تقاضا و... پیشبینی کنند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد50,السنة
14
,
زمستان
1402
مقدمه: افزایش سلامت کارکنان یکی از راههای مقابله با مشکلات سازمان ها میباشد که سازمانها در حال جستجو و کنکاش این موضوع میباشند. رهبری سلامت یکی از نکات کلیدی توسعه و سلامت کارکنان است. افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند می توانند منشا بسیاری از تغییرات باشند پس أکثر
مقدمه: افزایش سلامت کارکنان یکی از راههای مقابله با مشکلات سازمان ها میباشد که سازمانها در حال جستجو و کنکاش این موضوع میباشند. رهبری سلامت یکی از نکات کلیدی توسعه و سلامت کارکنان است. افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند می توانند منشا بسیاری از تغییرات باشند پس درک رهبری سلامت در محیط پیچیده با جهت گیری حفظ فرهنگ حول محور سلامت کارکنان از نظر جسمی و روانی از میزان اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجا که تاکنون مدل مشخصی برای رهبری سلامت تدوین نشده است، هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه به اشتراک گذاشتن یک نمای کلی از ایده پردازی، مفهوم سازی مدل رهبری سلامت با روش آمیخته اکتشافی،کیفی تحلیل مضمون برای سلامت کارکنان است.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش از خبرگان کلیدی و مطلع و دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان لرستان بوده و تا هنگام شناسایی و توصیف ابعاد و عناصر با رویکرد کیفی و با روش کیفی تحلیل مضمون و حصول اشباع نظری استمرار یافته و تدوین شده است. دادهها از طریق مصاحبه های مکتوب با انتخاب 16 نفر از خبرگان گردآوری و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته است. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبه ها به صورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و در نهایت با تحلیل شبکه مضامین و روش کدگذاری سه مرحلهای مورد تحلیل قرا رگرفت و اثر گذاری در ابعاد و عناصرمضمون اصلی سازمان دهنده دسته بندی، خلاصه و شکل گرفتند.یافتهها: پس از انجام مراحل سه گانه، کدگذاری و تحلیل داده های مصاحبه تعداد 54 مضمون پایه استخراج شد و تعداد 35 مضمون سازمان دهنده و در نهایت تعداد 6 مضمون فراگیر بودند شناسایی و استخراج شدند. یافته های تجربی حاصل از این پژوهش بر اساس نتایج حاصله نشان می دهد رهبری سلامت، موجب افزایش بهزیستی و سلامت جسمانی کارکنان می شود و مزایای مداخلات موجب حفظ منابع انسانی سازمان ها می شود. مدل استخراج شده با ابعاد و عناصر کلیدی رهبر، موقعیت و پیروان، مکانیسم، پیشایندها و پسایندها دارای مقوله های تم به عنوان مدل رهبری سلامت پیشنهادی به رهبران و تحقیقات آتی برای سلامت کارکنان ارائه شد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مجموعه ای از رفتارهای فردی، سازمانی شناسایی شده می تواند مدل مفهوم سازی رهبری سلامت را به طور منحصر بفردی قادر به هدایت مدیران و سیاستگذاران به سمت پسایندهای بهزیستی و سلامت و فرصتی را ایجاد کند که منجر به تحقق بستر تجربی عملکرد جدیدی برای مجموعه تحت رهبری سلامت آینده سازمان ها را فراهم می نماید. این مطالعه برای اولین بار در ایران نیاز به ارائه تحلیل موضوعی برای سلامت کارکنان به عنوان بخش عمده سرمایه انسانی را برجسته کرده است.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد4,السنة
9
,
پاییز
1396
مالیات به عنوان یک بخش از درآمدهای دولت نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارد. امروزه نقش نظام های مالیاتی در هر کشوری در تأمین درآمدها از محل وصول منابع مالیاتی بر هیچکس پوشیده نیست. روند تکاملی تشخیص مالیات در سطح کشورهای پیشرفته جهان نشان دهنده کاهش استفاده از ابزارهای سنت أکثر
مالیات به عنوان یک بخش از درآمدهای دولت نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارد. امروزه نقش نظام های مالیاتی در هر کشوری در تأمین درآمدها از محل وصول منابع مالیاتی بر هیچکس پوشیده نیست. روند تکاملی تشخیص مالیات در سطح کشورهای پیشرفته جهان نشان دهنده کاهش استفاده از ابزارهای سنتی جهت تشخیص مالیات و روی آوری به استفاده از مالیات الکترونیکی بصورت چشمگیری می باشد. سرمایه گذاری و داشتن متخصص کافی که همواره به عنوان دو عامل اصلی در راه اندازی و به ثمر رسیدن یک پروژه محسوب شده، بر جریان راه اندازی طرح مالیات الکترونیک در ایران نیز اثرگذار بوده اند. این پژوهش با هدف بررسی و اولویت بندی عوامل موثر با پذیرش مالیات الکترونیک توسط مودیان شهرتهران انجام شده است. مدلی که در این تحقیق استفاده کردیم مدل تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده تیلور وتاد است که سعی دارد، باورهای برجسته و تاثیر گذار بر پذیرش مالیات الکترونیک، مانند نگرش، هنجارذهنی و ادراک از کنترل رفتاری را تعیین کند. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مودیان بزرگ مالیاتی شهر تهران در سال 1395 است. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 384 نفر از اعضای جامعه آماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . چهار ویژگی شامل جنسیت، سن و میزان تحصیلات مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به تحلیل و آزمون فرضیه های پژوهش پرداخته شده است. با استفاده از روش های آمار توصیفی، نتایج داده های به دست آمده از متغیرهای جمعیت شناختی بیان شده است. بین کنترل رفتاری و پذیرش خدمات مالیات الکترونیک رابطه همبستگی متوسطی وجود دارد. سطوح بالای نگرش ذهنی مودیان با سطوح بالای پذیرش خدمات مالیات الکترونیک و سطوح پایین نگرش ذهنی مودیان با سطوح پایین پذیرش خدمات مالیات الکترونیک همراه بوده است. می توان گفت که بین ادراک از سهولت و پذیرش خدمات مالیات الکترونیک رابطه همبستگی قوی وجود داردو همچنین بین امنیت و پذیرش خدمات مالیات الکترونیک رابطه همبستگی متوسطی وجود دارد. می توان گفت که بین سرعت و پذیرش خدمات مالیات الکترونیک و بین خدمات حمایتی مشتریان و پذیرش خدمات مالیات الکترونیک رابطه همبستگی قوی وجود دارد.
تفاصيل المقالة
استراتژی مالی بعدی از استراتژی شرکت است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین می کند. هدف نهایی هر شرکت تجاری افزایش ثروت سهامداران است و عملکرد مطلوب باعث افزایش ارزش شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران می شود. شرکت ها بدون داشتن استراتژی صحیح نمی توانند به اهداف أکثر
استراتژی مالی بعدی از استراتژی شرکت است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین می کند. هدف نهایی هر شرکت تجاری افزایش ثروت سهامداران است و عملکرد مطلوب باعث افزایش ارزش شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران می شود. شرکت ها بدون داشتن استراتژی صحیح نمی توانند به اهداف خود برسند و تدوین استراتژی در نتیجه ارزیابی عملکرد از ابعاد مختلف است. ابعاد حاکمیت شرکتی(کفایت و توانایی) مجموعه ای از مکانیزم های کنترلی درون شرکتی و برون شرکتی است که تعادل مناسب بین حقوق صاحبان سهام از یکسو و نیاز ها و اختیارات هیات مدیره را از سوی دیگر برقرار می کند.روش تحقیق بر مبنای نتیجه، توسعه ای و بر مبنای هدف، توصیفی-تبیینی و بر مبنای روش، پس رویدادی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که 25 شرکت به روش قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، تحلیل صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها می باشد و از آزمون های t، لونز، کولموگردف- اسمیرنوف و یومن- ویتنی، آزمون های چاو و هاسمن و نیز مدل رگرسیونی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین رفتار تونل وار سهامداران بر عملکرد شرکت (میانگین بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبتQ توبین و حاشیه سود) با، استراتژی مالی هماهنگ با حاکمیت شرکت، بیشتر و معنادارتر از شرکت های ناهماهنگ است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications