فهرس المقالات علی فرهادیان


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی تبیین عوامل مؤثر بر مدگرایی در ایران با رویکرد فراترکیب
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401
    امروزه بررسی پدیده مدگرایی و عوامل مؤثر بر آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. مقاله ی حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب یافته‌های مطالعات صورت گرفته در این خصوص را که به روش های مختلف کمی و کیفی انجام گرفته اند، به صورت نظام مند بررسی کرده و به ت أکثر
    امروزه بررسی پدیده مدگرایی و عوامل مؤثر بر آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. مقاله ی حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب یافته‌های مطالعات صورت گرفته در این خصوص را که به روش های مختلف کمی و کیفی انجام گرفته اند، به صورت نظام مند بررسی کرده و به تحلیل آنها بپردازد. به همین دلیل با استفاده از روش مذکور، نتایج پژوهش‌های پیشین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از سال‌ ۱۳۸۵ تا 1399 از بین ۲۳۵ مقاله در نهایت ۶۱ مقاله برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند که بعضی از مقاله ها به روش کمی و بعضی دیگر به روش کیفی انجام گرفته اند. نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین عوامل موثر بر مدگرایی در ایران عبارتند از: عوامل بازاریابی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، عوامل اجتماعی، تأیید و تحسین دیگران، فرهنگ و سبک زندگی، عوامل موقعیتی، ایده آل گرایی، تعلق و تأثیرات گروه ها، نمایش قدرت و برندگرایی، مدیریت بدن، لذت گرایی و مصرف گرایی، رفتار رقابتی، درگیری ذهنی با مد و کمبودها.کلیدواژه‌ها: طراحی الگو، مد، مدگرایی، علل مدگرایی، فراترکیب تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - فراترکیب مطالعات کیفی در حوزه شادکامی زنان در ایران
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 16 , زمستان 1402
    زنان، همسران و مادران شاد، موجب مستحکم شدن کانون خانواده در سطح خرد و تزریق شادکامی مولد، خلاق و سازنده است .از این ، به جامعه در سطح کلان میشوند؛ زیرا انسان شاد، انسانی مبتکر، کارآ رو شناخت شادکامی، ضرورتی انکارناپذیر و مسلم در جهان امروز است. هدف از انجام پژوهش حاضر أکثر
    زنان، همسران و مادران شاد، موجب مستحکم شدن کانون خانواده در سطح خرد و تزریق شادکامی مولد، خلاق و سازنده است .از این ، به جامعه در سطح کلان میشوند؛ زیرا انسان شاد، انسانی مبتکر، کارآ رو شناخت شادکامی، ضرورتی انکارناپذیر و مسلم در جهان امروز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر شادکامی زنان و طرحریزی مدلی پیرامون عوامل موثر بر شادکامی زنان است. 1 جامعه پژوهش، مقالات نشریات معتبر علمی- پژوهشی مرتبط با موضوع است، که طی سالهای 390 مقاله پژوهشی استاندارد بود که بعد از رتبهبندی مقالات از بین 13 منتشر شدهاند. نمونه پژوهش، 1400 مقاله، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش، کیفی و از نوع فراترکیب بود. پس از 92 مفهوم شناسایی و پس 61 استخراج عوامل موثر بر شادکامی زنان، نتایج نشان داد که در مقالات مذکور، مقوله اصلی فرد، 5 از تایید متخصصان حوزه زنان و خانواده، مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت مفاهیم در جامعه، خانواده، سرمایه اجتماعی و سبک زندگی و مقولات فرعی آنها طبقهبندی شدند و به مثابه عوامل موثر بر شادکامی زنان تبیین و در قالب یک مدل ارائه شد. یافتهها حاکی از آن بود که مدل تحلیلی ارائه شده برای عوامل موثر بر شادکامی زنان، با هرم سلسلهمراتب نیازهای مازلو تطبیق داشت تفاصيل المقالة