فهرس المقالات سیدابراهیم مساوات


  • المقاله

    1 - مطالعه‌ی رابطه‌ی سبک زندگی و رفتار مصرف‌کننده (مطالعه‌ی موردی: زنان متأهل شهر شیراز)
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1398
    مصرف و مصرف گرایی، مقوله­ای چند بُعدی است که می­توان از ابعاد گوناگون به آن نگاه کرد. با وجود این­که مصرف، هدف نهایی تولید است و مطلوبیت بشر را افزایش می­دهد، اما روند کنونی مصرف و گسترش فزاینده­ی جامعه­ی مصرفی، بحران کنونی سیاره­ی زمین را شد أکثر
    مصرف و مصرف گرایی، مقوله­ای چند بُعدی است که می­توان از ابعاد گوناگون به آن نگاه کرد. با وجود این­که مصرف، هدف نهایی تولید است و مطلوبیت بشر را افزایش می­دهد، اما روند کنونی مصرف و گسترش فزاینده­ی جامعه­ی مصرفی، بحران کنونی سیاره­ی زمین را شدت می­بخشد. میزان و نوع مصرف می‌تواند بیانگر مسائلی چون سبک زندگی، طبقه و حتی نوع نگرش افراد باشد و از سوی دیگر می‌توان با توجه به موارد یاد شده، میزان و نوع مصرف را سنجید. در این راستا، تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه­ی بین سبک زندگی و رفتار مصرف­کننده در بین 383 نفر از زنان متأهل شهر شیراز، بر اساس جدول لین و با استفاده از ابزار پرسش­نامه­ی خودگزارشی و شیوه­ی نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله­ای در مناطق نه­گانه­ی شهر، انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع هم­بستگی است. هم­چنین اعتبار پرسش­نامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها بیانگر آن بود که ابعاد مختلف سبک زندگی، از جمله بُعد فرهنگی (407/0)، شبکه‌های مجازی (335/0)، مدیریت بدن و مصرف آرایش (365/0)، سبک دینی (128/0-) و فعالیت‌های گذران اوقات فراغت (397/0) رابطه­ی معنی‌داری با شیوه­ی رفتار مصرفی پاسخگویان داشته‌اند. هم­چنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، می‌توان نتیجه گرفت که 42 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل وارد شده در معادله­ی رگرسیونی،  تبیین شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مذهب و رفتار مصرف کننده
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1391
    چگونگی مصرف کالاها و خدمات موجود در جامعه و مقدار مصرف آن‌ها یکی از دغدغه‌های جوامع هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ ارزشی بوده و می‌باشد. در جوامع مبتنی بر ارزش های اسلامی، مصرف‌های بی رویه و آن‌چه اسراف و تبذیر نامیده می‌شود، از مسایل مهم اقتصادی تلقی می‌شود. این مقاله أکثر
    چگونگی مصرف کالاها و خدمات موجود در جامعه و مقدار مصرف آن‌ها یکی از دغدغه‌های جوامع هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ ارزشی بوده و می‌باشد. در جوامع مبتنی بر ارزش های اسلامی، مصرف‌های بی رویه و آن‌چه اسراف و تبذیر نامیده می‌شود، از مسایل مهم اقتصادی تلقی می‌شود. این مقاله بر آن بوده است که با رویکردی جامعه‌شناختی به بررسی رفتار مصرفی خانوارهای ساکن در شهر شیراز بپردازد. بر این اساس چارچوب نظری مبتنی بر مدل آجزن انتخاب و طراحی گردید. با روش پیمایشی و پرسشنامه‌ای محقق ساخته، داده‌های مورد نیاز از نمونه‌ 383 نفری از زنان متأهل ساکن شهر شیراز جمع‌آوری شد. شیوه‌ نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. جهت آزمون فرضیه‌ها و مدل پژوهش از روش آماری رگرسیون خطی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که ابعاد گوناگون مذهبی بودن (مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) با نگرش به مصرف دارای رابطه‌ی منفی معناداری بودند. از سوی دیگر، نگرش به مصرف با رفتار مصرفی دارای رابطه‌ی معنادار مثبتی بوده است.   تفاصيل المقالة