فهرس المقالات حسین افراسیابی


  • المقاله

    1 - شناسایی واکنش فکری و رفتاری مردان پس از خیانت همسر: مطالعه پدیدارشناسی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 23 , زمستان 1401
    هدف این پژوهش شناسایی واکنش‌های فکری و رفتاری مردان طلاق نگرفته، پس از پی بردن به روابط فرازناشویی همسر بود. پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. محیط پژوهش، تمام مردان خیانت دیده استان یزد در سال 1398 بودند که پس از خیانت همسر طلاق نگرفته بودند. با ا أکثر
    هدف این پژوهش شناسایی واکنش‌های فکری و رفتاری مردان طلاق نگرفته، پس از پی بردن به روابط فرازناشویی همسر بود. پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. محیط پژوهش، تمام مردان خیانت دیده استان یزد در سال 1398 بودند که پس از خیانت همسر طلاق نگرفته بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی،تعداد 12 نفر انتخاب شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه ساخت‌یافته بود که بر اساس روش کلایزی که یکی از روش‌های تجزیه‌وتحلیل روش پدیدارشناسی توصیفی است، تحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که واکنش مردان در چهار مقوله یا مضمون اصلی با عنوان واکنش‌های آنی ناسازگارانه، گذر از خویش، تمهیدات مدبرانه و نشخوار فکری خلاصه می‌گردد. این مقولات اصلی به پانزده مقوله فرعی تقسیم گردید. به طور کلی واکنش مردان خیانت دیده از رفتارهای منطقی تا رفتارهای هیجانی پرخطر، بیانگر این واقعیت است که خیانت و روابط فرازناشویی زن می‌تواند باعث فعال شدن واکنش‌های فکری و رفتاری مردان شود. چه بسا واکنش فکری آزاردهنده همسر ممکن است به رفتارهای پر خطر منجر گردیده و حوادث بدتری را رقم بزند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی وضعیت مصرف گرایی با تأکید بر شهرنشینی در بین جوانان شهر یزد
    مطالعات جامعه شناختی شهری , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1395
    امروزه مصرف‌گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی است. مصرف‌گرایی یکی از مؤلفه‌های مشترک دوران مدرن و پست‌مدرن است. بنابراین مقاله‌ی حاضر به بررسی تجربی عوامل مرتبط با مصرف‌گرایی در بین جوانان شهر یزد می‌پردازد. این پژوهش با روش پیمایش و استفاده از أکثر
    امروزه مصرف‌گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی است. مصرف‌گرایی یکی از مؤلفه‌های مشترک دوران مدرن و پست‌مدرن است. بنابراین مقاله‌ی حاضر به بررسی تجربی عوامل مرتبط با مصرف‌گرایی در بین جوانان شهر یزد می‌پردازد. این پژوهش با روش پیمایش و استفاده از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته، 384 نفر از جوانان شهر یزد را به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای مورد بررسی قرار داد. برای پایایی تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. در این مقاله تأثیر متغیرهایی نظیر وسایل ارتباط جمعی، جهانی‌شدن، دینداری، جنس، محل تولد و تحصیلات با متغیر وابسته بررسی شد. همچنین از نظریات اندیشمندانی مانند گیدنز، بودریار، برایان ترنر و .. استفاده شد. از آنجا که هیچ کدام از نظریات نمی‌توانند به طور کامل و جامع پدیده‌ی مصرف‌گرایی را تبیین کنند، ما از چارچوب نظری ترکیبی استفاده کردیم. نتایج تحقیق نشان داد که در بین متغیرهای زمینه‌ای، متغیر جنس و محل تولد با مصرف‌گرایی رابطه‌ی معنا‌داری برقرار کردند در واقع هر چه جوامع به سمت مدرنیته و شهرنشینی گام بردارند، میزان مصرف‌گرایی در بین کنش‌گران بیشتر می‌شود و متغیر تحصیلات با مصرف‌گرایی رابطه‌ای نداشت. همچنین بین استفاده از وسایل ارتباط جمعی (با تأکید بر ماهواره) و جهانی‌شدن رابطه معنادار و مثبتی وجود داشت ولی بین دینداری و مصرف‌گرایی رابطه‌ی معنا‌دار و منفی‌ای وجود داشت یعنی دینداری افراد مانعی بر مصرف گرایی بیشتر آنها بود. نتایج رگرسیون نشان داد که دو متغیر جهانی‌شدن و دینداری، 17 درصد از واریانس مصرف‌گرایی را تبیین کرده‌اند. تفاصيل المقالة