هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سبکهای دلبستگی و مکانیزمهای دفاعی زنان سرپرست خانوار انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش تمامی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش مرکز بهزیستی أکثر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سبکهای دلبستگی و مکانیزمهای دفاعی زنان سرپرست خانوار انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش تمامی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش مرکز بهزیستی شهدای افسریه در سال 1397 بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد، ۳۰ نفر از زنانی که دارای سبک دلبستگی ناایمن بودند (کسب نمره پایینتر از 10 در مقیاس سبک دلبستگی ایمن) و در مقیاس مکانیزم های دفاعی نیز نمرات آنها ۲ انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در معرض ۸ جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی قرار گرفت. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبک دلبستگی سیمپسون (1990) و پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی آندروز و همکاران (1993) استفاده شد. دادههای پژوهش توسط تحلیل کوواریانس چندمتغیری به وسیله نرم افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تمامی سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا و مکانیسمهای دفاعی رشدیافته، رشدنایافته و روانآزرده زنان سرپرست خانوار شهر تهران (در سطح خطای 05/0) موثر است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجهگیری نمود که درمان پذیرش و تعهد میتواند با آموزش مفاهیمی همچون شناسایی ارزشها، ذهنآگاهی و عمل متعهدانه به عنوان یک درمان موثر برای بهبود سبکهای دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی قلمداد شود.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران که تعداد آنها برابر با 245897 نفر بوده که 385 ن أکثر
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران که تعداد آنها برابر با 245897 نفر بوده که 385 نفر از آنان به عنوان نمونه به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه هوش معنوی آمرام (2007) انجام شده است. داده های به دست آمده به کمک آزمون تحلیل رگرسیون (به روش گام به گام) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران رابطه وجود دارد. بین ابعاد هوش معنوی (تفکر کلی و اعتقادی – توانایی مقابله با مشکلات -خودآگاهی و عشق و علاقه – سجایای اخلاقی ) با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تهران رابطه وجود دارد.
تفاصيل المقالة
این مطالعه با هدف پیشبینی رابطه انتظار از ازدواج بر اساس جهتگیری مذهبی و سبکهای دلبستگی دانشجویان انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در نیمسال اول (95-1394 )بود.که از بین آنها182 نفر با روش نمون أکثر
این مطالعه با هدف پیشبینی رابطه انتظار از ازدواج بر اساس جهتگیری مذهبی و سبکهای دلبستگی دانشجویان انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در نیمسال اول (95-1394 )بود.که از بین آنها182 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس انتظار از ازدواج جونز و نلسون (۱۹۹۶)، مقیاس جهتگیری مذهبی آلپورت (1978) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور (۱۹۸۷) بود. تجزیه و تحلیل دادهها به روش همبستگی و رگرسیون چند متغیری سلسله مراتبی انجام پذیرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین جهت گیری مذهبی درونی وسبک دلبستگی ایمن وانتظار واقع بینانه از ازدواج رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین جهتگیری مذهبی درونی و انتظار بدبینانه از ازدواج رابطه منفی و معنادار و بین سبکهای دوسوگرا و اجتنابی، انتظار بدبینانه از ازدواج رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که جهتگیری مذهبی درونی و سبک دلبستگی ایمن قادر به پیشبینی انتظار از ازدواج واقع بینانه و جهتگیری مذهبی بیرونی و سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا قادر به پیشبینی انتظار از ازدواج بدبینانه میباشند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications