فهرس المقالات مجید پاکدامن


  • المقاله

    1 - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی ریاضی در دانش آموزان ابتدایی
    روان سنجی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1400
    مطالعه حاضر باهدف اعتبار یابی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی که توسط انجمن مطالعات طولی آمریکا با اقتباس از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی ریاضی لئو، کویرالا (2009) و می (2009) برای دانش‌آموزان دوره متوسطه تدوین‌شده بود. با توجه به نیاز و ضرورت، در جامعه آماری دانش‌آموزان دو أکثر
    مطالعه حاضر باهدف اعتبار یابی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی که توسط انجمن مطالعات طولی آمریکا با اقتباس از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی ریاضی لئو، کویرالا (2009) و می (2009) برای دانش‌آموزان دوره متوسطه تدوین‌شده بود. با توجه به نیاز و ضرورت، در جامعه آماری دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-97 اجرا شد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای بوده که از بین 24 مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس انتخاب شد تا به سؤالات پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی پاسخ دهند. با بررسی حجم اولیه و برای غلبه بر مشکل وجود تک داده‌های مفقوده، در نرم‌افزار آماری SPSS به کمک ماکرو و با روش Hot-Deck Imputation داده‌ها تکمیل و از 460 آزمودنی، پاسخ‌‌های 441 آزمودنی به‌عنوان حجم نمونه نهایی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش با استفاده از روش‌ها و نرم‌افزارهای آماری SPSS 21، LISREL 8.80 و R 3.6.1 در دو بخش توصیفی یافته‌ها و آزمون فرضیه پژوهش و مدل معادلات ساختاری در بخش مدل اندازه‌گیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته که RMSEA با مقدار کمتر از 0/08 و مقادیر تمامی شاخص‌های GFI، AGFI، NFI، NNFI و CFI بیش از 0/90 بوده که تأییدکننده روایی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی برای دانش آموزان ابتدایی است تفاصيل المقالة