فهرس المقالات زهره شکیبایی


  • المقاله

    1 - رابطه بین برنامه درسی پنهان و نابرابری های جنسیتی در دانشجویان دانشگاه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1394
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و نابرابری‌های جنسیتی در دانشجویان شرق گیلان انجام شده است. روش آن توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه آماری پژوهش دانشجویان زن و مرد دانشگاه‌های شرق گیلان در سال تحصیلی 91-90 با حجم 30489 وحجم نمونه 379 نفر که شامل190 ن أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و نابرابری‌های جنسیتی در دانشجویان شرق گیلان انجام شده است. روش آن توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه آماری پژوهش دانشجویان زن و مرد دانشگاه‌های شرق گیلان در سال تحصیلی 91-90 با حجم 30489 وحجم نمونه 379 نفر که شامل190 نفر زن و 189 نفر مرد به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ا نتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان که شامل جو اجتماعی دانشگاه و ساختار سازمانی دانشگاه و پرسشنامه محقق ساخته نابرابری‌های جنسیتی با استفـاده از روش الفای کرونباخ، روایی و پایایی کل سؤالات 92 صدم محاسبه گردید. در بخش آمار توصیفی از نمودارفراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیری وضریب همبستگی پیرسون، استفاده گردید که به وسیله نرم افزار spss پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها باعنایت به نتایج به دست آمده مشخص شد بین برنامه درسی پنهان و نابرابری‌های جنسیتی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین ساختارسازمانی دانشگاه و متغیرهای جامعه‌پذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی و ایفای نقش جسیتی با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و.بین جو اجتماعی دانشگاه و متغیرهای جامعه پذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی، ایفای نقش جسیتی و ایدئولوژی مرد سالاری با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و ا بعاد برنامه درسی پنهان توان پیش‌بینی نابرابری‌های جنسیتی دانشگاه‌ها را دارند. تفاصيل المقالة