فهرس المقالات کیانوش هاشمیان


  • المقاله

    1 - مقایسۀ فراوانی ویژگی‌های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال بر اساس آزمون ترسیم خانواده
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1394
    هدف این پژوهش مقایسۀ فراوانی ویژگی‌های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال، براساس آزمون ترسیم خانواده کرمن است. پژوهش از نوع علی ـ مقایسه‌ای بود.کودکان بدسرپرست (15 دختر و 15 پسر) به‌صورت تصادفی از میان خیریه‌های منطقۀ یک تهران انتخاب شدند و کودکان دارای أکثر
    هدف این پژوهش مقایسۀ فراوانی ویژگی‌های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال، براساس آزمون ترسیم خانواده کرمن است. پژوهش از نوع علی ـ مقایسه‌ای بود.کودکان بدسرپرست (15 دختر و 15 پسر) به‌صورت تصادفی از میان خیریه‌های منطقۀ یک تهران انتخاب شدند و کودکان دارای والدین عادی (15 پسر و 15 دختر) نیز به‌صورت تصادفی از پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌های همان منطقه انتخاب شدند تا شرکت‌کنندگان از نظر اقتصادی و فرهنگی بهتر همتا شوند. ابزار پژوهش شامل آزمون ترسیم خانواده مدل کرمن (کرمن، 1964) بود. مقایسۀ ترسیم کودکان در شاخص‌های: «حذف والدین»، «همسان‌سازی هشیار»، «پویایی ترسیم» (ریخت حسی‌ ـ تعقلی)، «اولین شخص ترسیم شده» و «سطح ترسیمی خطوط کمرنگ و پررنگ» صورت گرفت. در این پژوهش از روش آماری «خی‌دو» استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نوع سرپرستی و فراوانی ترسیم اولین شخص ترسیم شده، حذف کامل، همسان‌سازی هشیار و پویایی ترسیم (ریخت حسی‌ـ تعقلی) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P < ). بین نوع سرپرستی و سطح ترسیمی (کمرنگ ـ پررنگ) این تفاوت دیده نشد. نتیجه حاصل از یافته‌های پژوهش نشان داد که بین ارزنده‌سازی و ناارزنده‌سازی در کودکان بدسرپرست و کودکان عادی تفاوت وجود دارد. تفاصيل المقالة