فهرس المقالات محبوبه اکبری


  • المقاله

    1 - ارزیابی وضعیت موجود شادی و نشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1393
    هدف از این تحقیق ارزیابی وضعیت شادی ونشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان ومدیران آموزش وپرورش شهرستان گرمسار بود و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بود .جامعه آماری در این تحقیق شامل تمام معلمان و مدیران دوره ابتدایی شهرستان گرمسار است که تعداد آنان 360 نفر بوده و برای نمون أکثر
    هدف از این تحقیق ارزیابی وضعیت شادی ونشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان ومدیران آموزش وپرورش شهرستان گرمسار بود و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بود .جامعه آماری در این تحقیق شامل تمام معلمان و مدیران دوره ابتدایی شهرستان گرمسار است که تعداد آنان 360 نفر بوده و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد بنابراین تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 186 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق تعداد 186 عدد پرسشنامه به صورت تصادفی در بین مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهرستان گرمسار توزیع و جمع آوری شد. از 186 پرسشنامه توزیع شده، 180پرسشنامه‌ی کامل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود به سبک لیکرت 5 گزینه ای (کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم). ضریب آلفای کرونباخ کلی 806/0 تعیین شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از آزمون t تک نمونه و t دو نمونه وابسته ، آزمون فریدمن برای رتبه بندی، و از آزمون tمستقل و آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) برای بررسی نقش متغیرهای جمعیت شناختی استفاده شده بود . نتایج تحقیق نشان داد همه مؤلفه های ایجاد شادی و نشاط در مدارس ابتدایی شهرستان گرمسار از جمله مؤلفه های فیزیکی، آموزشی، فردی و عاطفی از دیدگاه مدیران و معلمان وجود دارد تمامی عوامل و مؤلفه های ایجاد شادی و نشاط مدارس در سطح مطلوب قرار دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی وضعیت موجود شادی و نشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان ومدیران آموزش وپرورش شهرستان گرمسار
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 4 , السنة 6 , پاییز 1394
    هدف از این تحقیق ارزیابی وضعیت شادی ونشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان ومدیران آموزش وپرورش شهرستان گرمسار است که در آن به بررسی ابعاد و مؤلفه های شادی ونشاط در مدارس ابتدایی پرداخته شد. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد.ج أکثر
    هدف از این تحقیق ارزیابی وضعیت شادی ونشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان ومدیران آموزش وپرورش شهرستان گرمسار است که در آن به بررسی ابعاد و مؤلفه های شادی ونشاط در مدارس ابتدایی پرداخته شد. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد.جامعه آماری در این تحقیق شامل تمام معلمان و مدیران مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار است که تعداد آنان 360 نفر میباشد. وبرای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد بنابراین تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان به صورت تقریبی 186 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق تعداد 186 عدد پرسشنامه به صورت تصادفی در بین مدیران و معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسارتوزیع و جمع آوری شد. از 186 پرسشنامه توزیع شده، 180پرسشنامه‌ی کامل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق از پرسشنامه بسته استفاده شده است پرسشنامه از نوع محقق ساخته است. و در سؤال‌های پرسشنامه که برای سنجش متغیرهای اصلی مورد استفاده قرار گرفته از مقیاس لیکرت 5 گزینه ای استفاده شده. ضریب آلفای کرونباخ کل سؤال‌های پرسشنامه 806/0 تعیین شداز آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن جامعه، از آزمون t تک نمونه وtدو نمونه وابسته برای رد یا تایید فرضیات تحقیق، آزمون فریدمن برای رتبه بندی، و از آزمون tمستقل و آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) برای بررسی نقش متغیرهای جمعیت شناختی استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد همه مؤلفه های ایجاد شادی و نشاط در مدارس ابتدایی شهرستان گرمسار از جمله مؤلفه های فیزیکی، آموزشی، فردی و عاطفی از دیدگاه مدیران و معلمان وجود دارد تمامی عوامل و مؤلفه های ایجاد شادی و نشاط مدارس در سطح مطلوب قرار دارند. تفاصيل المقالة