فهرس المقالات احمد موذنی


  • المقاله

    1 - گفتمان کاوی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه‌های ایلام در زمینه توسعه فرهنگی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 1400
    این مطالعه باهدف شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه‌های ایلام در زمینه توسعه فرهنگی است. روش مطالعه، تلفیقی از روش‌های (کیفی- کمی) است، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها کیفی، از نوع کیو هست. تالار گفتمان پژوهش را 14 نفر از کارکنان و مدیران سازمان‌های دول أکثر
    این مطالعه باهدف شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه‌های ایلام در زمینه توسعه فرهنگی است. روش مطالعه، تلفیقی از روش‌های (کیفی- کمی) است، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها کیفی، از نوع کیو هست. تالار گفتمان پژوهش را 14 نفر از کارکنان و مدیران سازمان‌های دولتی (فرهنگ و ارشاد، استانداری، آموزش پرورش) و اساتید دانشگاه‌های استان ایلام دارای پیشینه مطالعه درزمینهی توسعه تشکیل دادهاند. نمونه آماری پژوهش شامل 21 نفر از کارکنان دانشگاه‌های ایلام بودند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس مصاحبه‌های انجام‌شده، تعداد 49 گزاره کیو استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 49 کارت و یک نمودار کیو در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده از تحلیل عاملی اکتشافی 6 گونه ذهنیت؛ دینی و تقدیرگرا، عامیانه، مسئولیت‌پذیر، علم‌گرا، قانون‌مدار و فردگرایی اخلاقی دسته‌بندی شدند. نتایج نشان داد که ذهنیت مشارکت‌کنندگان در الگوهای ذهنی 1 و 2، بر اساس دیدگاه نظریه‌پردازان نوسازی، با خصوصیات و ویژگی‌های جوامع سنتی و ماقبل مدرن همسو است و الگوهای ذهنی مشارکت‌کنندگان قرارگرفته در دسته‌های سوم تا ششم، با ذهنیت جوامع مدرن و توسعه یافته قرابت دارد و به ارزش‌هایی چون: حس تعهد، مشارکت، علم‌گرایی و نوآوری توجه داشته‌اند. به‌طورکلی، نتایج نشان داد که الگوی ذهنی مشارکت‌کنندگان نسبت به توسعه فرهنگی با خصوصیات جوامع ماقبل مدرن قرابت بیشتری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مطالعه جامعه‌شناختی رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه فرهنگی
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1398
    مفهوم توسعه حرکت رو به بهبود نظام اجتماعی را موردتوجه قرار می‌دهد. این مفهوم ابتدا بر محور حوزه اقتصادی- اجتماعی قرار داشت، ولی بعدازآن که سازمان یونسکو دهه پایانی سده 20 میلادی را دهه جهانی توسعه فرهنگی نام‌گذاری کرد، محور اصلی آن، به حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی تغییر یا أکثر
    مفهوم توسعه حرکت رو به بهبود نظام اجتماعی را موردتوجه قرار می‌دهد. این مفهوم ابتدا بر محور حوزه اقتصادی- اجتماعی قرار داشت، ولی بعدازآن که سازمان یونسکو دهه پایانی سده 20 میلادی را دهه جهانی توسعه فرهنگی نام‌گذاری کرد، محور اصلی آن، به حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی تغییر یافت. به‌طوری‌که توسعه فرهنگی به‌عنوان پیش‌شرط دستیابی به توسعه همه‌جانبه مطرح گردید. لذا با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی، هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه فرهنگی شهروندان ایلام است. روش مطالعه پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است و از نظریه‌های سرمایه اجتماعی، بوردیو، کلمن، پاتنام و فوکویاما، جهت تنظیم فرضیه‌های پژوهش استفاده به عمل آمد. حجم نمونه 385 نفر است که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعیین شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایspss , amos تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین اعتماد اجتماعی، تعهد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، روابط اجتماعی و توسعه فرهنگی رابطه مستقیم و معناداری برقرار است. نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان می‌دهد که متغیرهای سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و تعهد اجتماعی) درمجموع 47 درصد از واریانس توسعه فرهنگی را تبیین می‌کنند. تفاصيل المقالة