فهرس المقالات مهدی عربزاده


  • المقاله

    1 - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اهمال‌کاری فعال در بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی شهر کرج
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 20 , زمستان 1398
    این پژوهش با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اهمال‌کاری فعال، شامل پایایی، روایی واگرا و روایی سازه به‌منظور آماده‌سازی آزمون برای پژوهش‌های تربیتی و شناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونة این پژوهش شامل 273 نفر (127 دختر و 146 پسر) دانشج أکثر
    این پژوهش با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اهمال‌کاری فعال، شامل پایایی، روایی واگرا و روایی سازه به‌منظور آماده‌سازی آزمون برای پژوهش‌های تربیتی و شناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونة این پژوهش شامل 273 نفر (127 دختر و 146 پسر) دانشجویان دانشگاه خوارزمی بود که با روش نمونه‌گیری تصادفیخوشه‌ای انتخاب شدند و با مقیاس اهمال‌کاری فعال چوی و موران (2009) و مقیاس اهمال‌کاری غیرفعال تاکمن (1991) مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تأییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد. پایایی مقیاس برحسب ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی در مورد گروه نمونه محاسبه و تأیید شد. به‌طورکلی یافته‌های تحلیل عاملی، تقریباً مشابه تحقیقات انجام‌گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با توجه به خصوصیات روان‌سنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر می‌تواند در پژوهش‌های مربوط به اهمال‌کاری فعال به کار رود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی نقش واسطه ای خود تفسیری در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت در دانش آموزان پسر سال سوم شهر کرج
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1396
    چکیده زمینه: پژوهشگران و محققان، مشتاق به یادگیری بیشتر در مورد ظرفیت مشخصه انسان برای تولید ایده های جدید، رویکردهای جدید و راه حل های جدید هستند اما برخی از افراد غیرمتخصص همچنان خلاقیت را صرفا به عنوان یک محصول استعداد و ویژگی های فردی می بینند. هر چند گیلفورد در خطا أکثر
    چکیده زمینه: پژوهشگران و محققان، مشتاق به یادگیری بیشتر در مورد ظرفیت مشخصه انسان برای تولید ایده های جدید، رویکردهای جدید و راه حل های جدید هستند اما برخی از افراد غیرمتخصص همچنان خلاقیت را صرفا به عنوان یک محصول استعداد و ویژگی های فردی می بینند. هر چند گیلفورد در خطابه برجسته خود به انجمن روانشناسی امریکا (گیلفورد،1950) محققان را بطور جدی ترغیب کرد که به خلاقیت به عنوان یک فرایند شناختی و اجتماعی و نیز یک ویژگی شخصیت بپردازند، اما این زمینه برای سالهای زیادی باقی نماند. هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ای خودتفسیری(مستقل / وابسته) در رابطه بین عزت‌نفس و خلاقیت بود. روش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم شهر کرج بود که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 300 دانش‌آموز دبیرستانی براساس روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه عزت‌نفس (روزنبرگ،1965) مقیاس تجدیدنظرشده خودتفسیری(سینگلیس، 1994) و پرسشنامه سنجش خلاقیت (تورنس، 1965) را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که: الف) عزت‌نفس پیش بینی کننده مثبت معنادار خلاقیت بود، ب) خودتفسیری مستقل/وابسته پیش بینی کننده مثبت معنادار خلاقیت بود و پ) خود تفسیری (مستقل / وابسته) در رابطه بین عزت‌نفس و خلاقیت نقش واسطه ای مهمی ایفا می کند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که خلاقیت بیشتر از اینکه تحت تاثیر ویژگی های فردی باشد تحت تاثیر ساختارهای اجتماعی و ویژگی های فرهنگی خواهد بود. همچنین تربیت افرادی که خودپذیری بالا و نگرانی کمتری برای نظرات دیگران دارند باید در اولویت کار خانواده ها و دستگاه آموزش و پروش قرار بگیرد، زیرا پرورش این ویژگی ها، زمینه را برای شکل گیری عزت نفس بالا و بروز تفکر واگرا فراهم می کند که تضمین کننده رفتارهای خلاق است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1400
    هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلوی أکثر
    هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه، بخشهای شیبکوه، کوشکنار و چاه مبارک دراستانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه خلاقیت هیجانی پاسخ دادندیافته ها: روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عامل اکتشافی به روش عامل یابی مؤلفه اصلی وچرخش به شیوه پروماکس اجرا شد و سه مؤلفه آمادگی، نوآوری و اصالت/ اثر بخشی استخراج شدند. شاخصهای برازش بدست آمده از تحلیل عامل تأییدی نشان داده که داده های تجربی پژوهش با مدل نظری سه عاملی خلاقیت هیحانی برازش قابل قبولی دارد. مقدار پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفا کرونباخ برای پرسشنامه کل،آمادگی، نوآوری و اصالت/اثربخشی به ترتیب مقدار 0/88، 0/80، 0/78 و 0/83 بدست آمد که مطلوب و قابل قبول بود.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خلاقیت هیجانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی جامعه معلمان دبیرستان ایران دارد.تعمیم نتایج پژوهش به معلمان ابتدایی و اساتید دانشگاه با احتیاط صورت گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان بر اساس ابعاد شخصیت و نیازهای اساسی روانشناختی
    تعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1397
    هدف: نهادهای آموزشی هموراه بدنبال عوامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی نسل جوان جامعه می باشند. در این میان درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی سهم هر یک از مولفه های ابعاد شخصیت ونیازهای اساسی روانشناختی بر د أکثر
    هدف: نهادهای آموزشی هموراه بدنبال عوامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی نسل جوان جامعه می باشند. در این میان درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی سهم هر یک از مولفه های ابعاد شخصیت ونیازهای اساسی روانشناختی بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود. روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر (100 نفر زن و 100 نفر مرد) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 96-95 بود که به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. پرسشنامه های ابعاد شخصیت (کاستا و مک کری، 1992)، نیازهای اساسی روانشناختی (دسی و رایان، 2000) و درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391) را تکمیل نمودند. تجزیه تحلیل داده ها به روش رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان دادند که در بین مولفه های ابعاد شخصیت تنها دو مولفه مسئولیت پذیری و روان آزرده خویی (جمعا 21 درصد) و نیز در بین مولفه های نیازهای اساسی روانشناختی دو مولفه خودمختاری و شایستگی (جمعا 3/19 درصد) در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان سهیم هستند. نتیجه گیری: نیازهای اساسی روانشناختی در محیط های آموزشی و خانواده می توانند بر انگیزش درونی و در نتیجه انجام تکالیف مدرسه و درگیری تحصیلی یادگیرندگان اثر موثر باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - نقش هوش موفق ، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1382
    هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سهم عوامل هوش موفق، خرد وخلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونه ای به حجم 260 نفر(180عادی أکثر
    هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سهم عوامل هوش موفق، خرد وخلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونه ای به حجم 260 نفر(180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین هوش موفق وخرد با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام حاکی ازاین بود که 17 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی توسط متغیرهای خرد وخلاقیت و 10 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش توسط هوش موفق تبیین شده است. در مجموع، یافته‌های این پژوهش، بر اهمیت نقش خرد، خلاقیت و هوش موفق در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان عادی و تیزهوش تأکید دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تحلیل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدایی مبتنی بر هوش موفق
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر ، بررسی وتحلیل محتوای کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مکاشفه هوش موفق و فراهم آوردن اطلاعات وارائه پیشنهادهایی به برنامه ریزان به منظور بهبود واصلاح این کتاب بوده است.. جامعۀ آماری پژوهش، کتاب‌ درسی فارسی چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1401 است که با أکثر
    هدف پژوهش حاضر ، بررسی وتحلیل محتوای کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مکاشفه هوش موفق و فراهم آوردن اطلاعات وارائه پیشنهادهایی به برنامه ریزان به منظور بهبود واصلاح این کتاب بوده است.. جامعۀ آماری پژوهش، کتاب‌ درسی فارسی چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1401 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعۀ آماری از نمونه‌گیری صرف نظر شده، کل آن‌ها به عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی است که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی تهیه و تدوین شده است ،روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردیده است. ابزار اندازه‌گیری چک لیست مبتنی بر واحد تحلیل محتوا ؛متن ،عکس،پاراگراف و تمرین بوده است. نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی وشاخص انتروپی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند .از محاسبه ضریب انتروپی بر اساس فرمول شانون استفاده شدکه نشان داد که مبتنی بر سه بعد هوش موفق که شامل هوش تحلیلی ،خلاق و عملی است بیشترین وزن مربوط به سازگاری با محیط ،توانمندی در تحلیل، تعامل استفاده از مهارت عملی، کاوشگری و یادگیری مستمر است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی مؤلفه‌های بکارگیری شایستگی‌های تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای توسط معلمان در دوران پساکرونا
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 55 , السنة 14 , بهار 1403
    پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بکارگیری سواد تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای توسط معلمان در دوران پساکرونا می باشد. در انجام این پژوهش دو گروه مشارکت داشتند: متخصصان حوزه های مربوط به شایستگی‌های تربیتی‌ـ‌رسانه‎ای و معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. از گروه متخصصان به روش دردسترس و د أکثر
    پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بکارگیری سواد تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای توسط معلمان در دوران پساکرونا می باشد. در انجام این پژوهش دو گروه مشارکت داشتند: متخصصان حوزه های مربوط به شایستگی‌های تربیتی‌ـ‌رسانه‎ای و معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. از گروه متخصصان به روش دردسترس و داوطلبانه نمونه‎گیری شد و برای انتخاب معلمان، روش طبقه‎ای چندمرحله‎ای استفاده شد. نمونه مورد استفاده متخصصان ۱۵ نفر و نمونه معلمان ۱۸۵نفر بود. در فرایند عمل، ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، مؤلفه‌های بکارگیری سواد تربیتی‌ـ‌رسانه‌ای شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته طراحی گردید. و در مرحله بعد برای سنجش روایی دراختیار گروه متخصصان قرار گرفت و پس از اطمینان از روایی آن، دراختیار معلمان قرار گرفت تا به سنجش پایایی اقدام شود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی برازش آماری مدل با داده های پژوهش نشان داد که مدل شامل الگوی سه عاملی با بارشدن ۲۸ سوال روی سه عامل مدل نظری آماده‌سازی درس، اجرای درس و ارزشیابی انطباق داشت. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی مولفه‌های پرسشنامه بدست آمد که مقدار آن مطلوب و ضرایب زیرمقیاس‌های آن بین (۸۷/۰-۸۱/۰) می‌باشد. به طور کلی نتایج نشان داد که پرسشنامۀ بکارگیری سواد تربیتی‌ـرسانه‌ای معلم ابزاری معتبر و با پایایی و روایی مطلوب برای سنجش بوده است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان
    روان سنجی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان است. این پرسشنامه توسط میدگلی و همکاران (2000) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 400 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستان‌های استان کهگیلویه و بویرا أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان است. این پرسشنامه توسط میدگلی و همکاران (2000) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 400 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش میدگلی و همکاران(2000) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاس‌های آن بین 79/0 تا 90/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می-کنند. همچنین نتایج نشان داد ساختار هدفی تبحری و ساختار هدفی عملکردی- رویکردی با هیجان های مثبت(لذت از کلاس و امیدواری در کلاس) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ساختار تبحری با هیجانهای منفی(خستگی از کلاس و اضطراب در کلاس)، رابطه منفی دارد درحالیکه رابطه بین ساختار هدفی عملکردی- رویکردی و هیجان های منفی معنادار نبوده است. علاوه براین، ساختار هدفی عملکردی-اجتنابی با هیجان های منفی رابطه مثبت و با هیجان های مثبت رابطه منفی دارد. بنابراین،این پرسشنامه می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی ادراک دانش‌آموزان از ساختار هدفی کلاس باشد و ساختار هدفی کلاس در چگونگی هیجان های دانش آموزان نقش اثرگذاری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - بررسی شاخص‌های روان سنجی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1398
    هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان است. این پرسشنامه توسط میدگلی و همکاران (2000) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 400 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستان های استان کهگیلویه و بو أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان است. این پرسشنامه توسط میدگلی و همکاران (2000) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 400 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش میدگلی و همکاران(2000) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاس های آن بین 79/0 تا 90/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می کنند. همچنین نتایج نشان داد ساختار هدفی تبحری و ساختار هدفی عملکردی- رویکردی با هیجان های مثبت(لذت از کلاس و امیدواری در کلاس) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ساختار تبحری با هیجانهای منفی(خستگی از کلاس و اضطراب در کلاس)، رابطه منفی دارد درحالیکه رابطه بین ساختار هدفی عملکردی- رویکردی و هیجان های منفی معنادار نبوده است. علاوه براین، ساختار هدفی عملکردی-اجتنابی با هیجان های منفی رابطه مثبت و با هیجان های مثبت رابطه منفی دارد. بنابراین،این پرسشنامه می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی ادراک دانش آموزان از ساختار هدفی کلاس باشد و ساختار هدفی کلاس در چگونگی هیجان های دانش آموزان نقش اثرگذاری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - شاخص های روانسنجی پرسشنامه بهزیستی مدرسه کونو، آلانن، لینتونن و ریمپلا 2002
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1400
    هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس بهزیستی مدرسه کونو، آلانن، لینتونن و ریمپلا برای استفاده در ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان های دولتی شهر کرج بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرح أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس بهزیستی مدرسه کونو، آلانن، لینتونن و ریمپلا برای استفاده در ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان های دولتی شهر کرج بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای 330 دانش آموز (170 دختر و 160 پسر) به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه بهزیستی مدرسه را تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید این است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد. همسانی درونی (آلفای کرونباخ) از 0/69 تا 0/86 و (تتای ترتیبی) از 0/71 تا 0/88 متغیر بود که نشانگر پایایی مناسب ابزار می باشد. بررسی روایی ملاکی (همزمان) نشان داد که زیر مقیاس‌ها از روایی قابل قبولی برخوردار می باشند. نتایج نشان داد، مقیاس بهزیستی مدرسه از روایی و پایایی مناسبی در جامعه دانش‌آموزان ایرانی برخوردار است و جهت پژوهش‌های آتی در حوزه تعلیم و تربیت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - بررسی ویژگی‌های روان سنجی مقیاس اهداف پیشرفت2×3: ساختار عاملی، پایایی و روایی
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1397
    پژوهش حاضر با هدف بررسیویژگی هایروان سنجیمقیاس اهداف پیشرفت، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی،به منظورآماده سازی آزمون برایپژوهش های روانشناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ نمونه پژوهش شامل400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه د أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسیویژگی هایروان سنجیمقیاس اهداف پیشرفت، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی،به منظورآماده سازی آزمون برایپژوهش های روانشناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ نمونه پژوهش شامل400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه در رشته های ریاضی– فیزیک و تجربی بودکهباروشنمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدندوبامقیاس اهداف پیشرفت الیوت، موریاما و پکران (2011) موردآزمونقرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تأییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد و شاخص های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کنند. پایایی مقیاس با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی درمورد گروهنمونه محاسبه و تایید شد. به طور کلی، یافته های تحلیل عاملی، تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این مقیاس در جامعه دانش آموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می‌توان جهت سنجش سطوح اهداف پیشرفت از آن استفاده کرد. تفاصيل المقالة