فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1400
هدف این پژوهش طراحی الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی مدیران بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی- کمی) با راهبرد اکتشاف متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری أکثر
هدف این پژوهش طراحی الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی مدیران بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی- کمی) با راهبرد اکتشاف متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل شامل کلیه مدیران شهرداری بندرعباس است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانه-ای، و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) انجام شد که خبرگان روا بودن مصاحبه را تایید کردند, محاسبه پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار که پایا و روا بودن مصاحبه را نشان می داد، مشخص شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته نیز از طریق روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دراین پژوهش به منظور تحلیل دادهها از دو بخش کیفی وکمی استفاده شد.در بخش کیفی کدگذاری نتایج مصاحبه انجام شد ودر بخش کمی نیز از آمار توصیفی و استنباطی(مدلسازی معادلات ساختاری، عاملی تائیدی و آماره t) استفاده شد.
تفاصيل المقالة
معلمان، صاحبنظران و دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت دریافتهاند که موفقیت دانشآموزان در زندگی نیازمند چیزی بیش از گذراندن واحدهای درسی و کسب دانش تحصیلی و ارتقای مدرک است. تعلیم و تربیت باید مهارتهای اجتماعی و هیجانی را نیز شامل شود تا به فراگیران امکان دهد به طور م أکثر
معلمان، صاحبنظران و دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت دریافتهاند که موفقیت دانشآموزان در زندگی نیازمند چیزی بیش از گذراندن واحدهای درسی و کسب دانش تحصیلی و ارتقای مدرک است. تعلیم و تربیت باید مهارتهای اجتماعی و هیجانی را نیز شامل شود تا به فراگیران امکان دهد به طور مؤثر با چالشهای پیش رو در زندگی روبهرو شوند. از جمله عواملی که موفقیت دانشآموزان را تا حد زیادی پیشبینی میکند تواناییها و شایستگیهای اجتماعی ـ روانی است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سطح خود اگاهی معلمان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان چالوس می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی و به روش همبستگی می باشد .جامعه آماری کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهرستان چالوس در سال تحصیلی 1399-98 و بر اساس جدول مورگان تعداد 114 نفر انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی همبستگی استفاده شد؛ و نتایج حاکی از آن است که بین خودآگاهی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و پیشنهاد می گردد که توجه به ابعاد خودآگاهی معلمان توجه و تأکید مسئولین قرار گیرد.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر توسعه پایدار، است. در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 16 نفر خبره شامل صاحب نظران، متخصصان و اعضای هیات علمی و معاونت¬های فرهنگی دانشگاه-های علوم أکثر
هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر توسعه پایدار، است. در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 16 نفر خبره شامل صاحب نظران، متخصصان و اعضای هیات علمی و معاونت¬های فرهنگی دانشگاه-های علوم پزشکی مازندران استفاده گردید. فرایند تحلیل داده¬ها در دو مرحله¬ی شناسایی راهبردها از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل محتوا و نیز غربالگری و اولویت¬بندی راهبرد¬ها از طریق ابزار پرسشنامه و روش دلفی فازی انجام شد. ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﮥ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، روش آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ با استفاده از نرماﻓﺰار SPSS25 عدد 81/0 درصد بدست آمد که در محدوده قابل قبول(بزرگتر از 7/0) قرار دارد. نتایج تحقیق نشان داد، تحقیق در دانشگاهها با هدف فرهنگ سازی در حوزه توسعه پایدار بالاترین اولویت را در میان راهبردها دانشگاه فرهنگ ساز با تاکید بر توسعه پایدار به خود اختصاص داد و پس از آن آموزش در دانشگاهها با هدف فرهنگسازی در حوزه توسعه پایدار، شبکه¬سازی در راستای تعامل فرهنگی در حوزه محلی، منطقهای و جهانی، جریان سازی و ارائه یک الگوی فرهنگ ساز اولویت¬های دوم تا چهارم را کسب نمودند. همچنین، ایجاد فرهنگ توسعه اجتماعی، ایجاد فرهنگ توسعه اقتصادی و نیز ایجاد فرهنگ توسعه زیستمحیطی به ترتیب پیامدهای ناشی از فرهنگسازی دانشگاه با تاکید بر توسعه پایدار هستند.