-
المقاله
1 - واکاوی الزامات و بایسته های اجرای مطلوب برنامه درسی پژوهش کاربردی در مدارس ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1399هدف پژوهش حاضر، واکاوی الزامات و بایستههای اجرای مطلوب برنامه درسیِ پژوهش کاربردی در مدارس ابتدایی است. در این پژوهشِ ترکیبی، ابتدا در بخش کیفی با روش گراندد تئوری الگوی پیشنهادی در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی زایس (Zais) از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته و اکتشافی و أکثرهدف پژوهش حاضر، واکاوی الزامات و بایستههای اجرای مطلوب برنامه درسیِ پژوهش کاربردی در مدارس ابتدایی است. در این پژوهشِ ترکیبی، ابتدا در بخش کیفی با روش گراندد تئوری الگوی پیشنهادی در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی زایس (Zais) از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته و اکتشافی و رسیدن به اشباع نظری یافتهها با مشارکت 15 نفر از اساتید و متخصصان حوزه علوم تربیتی که به روش انتخاب هدفمند انتخاب شده بودند، با تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاریِ سه مرحلهایِ استراوس و کوربین (Strauss & Corbin,1992) طراحی شد. سپس در بخش کمّی با استفاده از روش توصیفی - زمینهیابی بهمنظور اعتباربخشیِ الگوی پیشنهادی، پرسشنامهای محقق ساخته با 46 گویه طراحی شده و در اختیار 384 نفر از آموزگاران شهر شیراز به روش تصادفی طبقهای و 15 نفر از اساتید و متخصصان حوزۀ علوم تربیتی به روش انتخاب هدفمند در آبانماه 98 قرار گرفت و برای آزمون فرضیهها از آزمون خیدو استفاده شد. بر اساس نتایج حاصله، الگوی پیشنهادی از نظر جامعۀ مورد پژوهش دارای اعتبار بوده و برنامه درسیِ پژوهش کاربردی بهعنوان مقولۀ محوری، بر مبنای شرایط علّی ِمحتوای پژوهش کاربردی، روشهای تدریس و ارزشیابی، در صورت تحقّقِ تشویقهای پژوهشمحورِ دانشآموزان و برقراری ارتباط ایشان با منابع علمی بهعنوان راهبرد، محقق میشود و چنانچه طراحی ساختار مدارس بر اساس فعالیتهای پژوهشی و حمایت مدیران و مربیان آموزشدیده بهعنوان تسهیلگر و همچنین انگیزش، نگرش و ارزشهای پذیرندگان و توسعۀ مهارتهای پژوهشی بهعنوان بستر در نظرگرفته شوند، علیرغم موانع موجود، به تحقّقِ پیامدهایِ تقویت تفکّر انتقادی و خلّاق، افزایش مهارتهای زندگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منجر میشود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تبیین مبانی زیباشناسانه اندیشه های خواجه نصیر و روسو در تربیت هنری کودکانپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1399هدف اصلی از انجام این پژوهش، تبیین مفهوم زیباشناسانه اندیشه های خواجه نصیر و روسو در تربیت هنری کودکان است. روش مورد استفاده به منظور گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتیجه به دست آمده از مطالعه حاضر مبنی بر آن است که تربیت هنری از عناصر مهم در رشد و نمو کودکان به عنوا أکثرهدف اصلی از انجام این پژوهش، تبیین مفهوم زیباشناسانه اندیشه های خواجه نصیر و روسو در تربیت هنری کودکان است. روش مورد استفاده به منظور گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتیجه به دست آمده از مطالعه حاضر مبنی بر آن است که تربیت هنری از عناصر مهم در رشد و نمو کودکان به عنوان یکی از قشر های مهم جامعه می باشد. بر این اساس پوشش تربیت هنری با اندیشه های زیباشناسانه اندیشمندان جهان اسلام و غرب مانند روسو و خواجه نصیرالدین طوسی سبب می گردد تا مجموعه آداب، تهذیب و اخلاقیات هنری از دو قطب جهانی در تربیت کودکان مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک الگوی مستحکم در فضای آموزش و نظام آموزش و پرورش تقویت و مورد استفاده قرار بگیرد. لذا لازم است تا متولیان امور آموزشی بر نوع تربیت کودکان واقف بوده و تلاش نمایند با محور هنر و زیبایی (و نه مجموعه الگو های تربیتی سنتی و از پیش تعیین شده) کودکان را مورد تعلیم و تربیت قرار دهند تا از این طریق جامعه ای پایدار بر محور اخلاق و انسانیت ایجاد و مورد توجه هر چه بیشتر قرار بگیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Presenting a Pattern of Mind training based on Islamic TraditionsBiannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 5 , بهار 2022The purpose of this research was to Presenting a Model of Mind Training Based on Islamic Traditions. The present study has used the method of qualitative content analysis. All available print and electronic resources based on research objectives and questions were used أکثرThe purpose of this research was to Presenting a Model of Mind Training Based on Islamic Traditions. The present study has used the method of qualitative content analysis. All available print and electronic resources based on research objectives and questions were used to collect information. Data analysis was performed using deductive categorization system. The findings of the study revealed a series of points as; recognizing and training the structure of the mind and how it changes during learning, thinking, and behavior and even when expressing emotions, has facilitated control over life and relationships within and outside the individual. With this understanding, humanity will reach the realization of humanity, peace and tranquility in the world, and these are the same components that may have existed years and centuries ago in the narrations of the innocents. These components have also been present in research conducted in the field of training the Islamic mind and among the opinions of Islamic scholars and philosophers. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد تغذیه ای برای دوره متوسطه دومعلوم اجتماعی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1398مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد تغذیه و ارائه الگو و بررسی دیدگاههای موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق امیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با تغذیه میباشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب, نمونه گیری أکثرمطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد تغذیه و ارائه الگو و بررسی دیدگاههای موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق امیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با تغذیه میباشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب, نمونه گیری لازم به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در بین صد نفرانجام می شود. جمع آوری اطلاعات از روش میدانی از طریق پرسشنامه و مدل برآمده ازسطح کیفی پژوهش، میباشد و جهت تعیین اعتبار به صاحب نظران عرصه سلامت تغذیه ارائه میشود. روایی پژوهش نیز از تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.آمارههای کمی دردو بخش آمار توصیفی با تکیه بر جداول فراوانی، شاخصهای آماری و شاخصهای پراکندگی و در بخش استنباطی نیز، با تکیه بر اطلاعات مستخرج از بخش تحلیل محتوا، میباشد.یافته های تحقیق،اهداف آشنایی با اصول تغذیه صحیح ، فاکتورهایی انتخاب محتوی گروههای غذایی مفید ، روشهای برگزاری برنامههای عملی و اموزشی مناسب و روشهای ارزشیابی، انجام فعّالیت های آموزشی را با ارائه الگوی مربوطه مورد نظر قرار میدهد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتداییعلوم اجتماعی , ستأتي المقالات قريبًاهدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی برای دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کمی – کیفی) از نوع اکتشافی است. رویکرد مورد استفاده در بخش کمی از نوع قیاسی است و همچنین در بخش کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جام أکثرهدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی برای دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کمی – کیفی) از نوع اکتشافی است. رویکرد مورد استفاده در بخش کمی از نوع قیاسی است و همچنین در بخش کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه متخصصان برنامه درسی اساتید متخصص علوم تربیتی که سابقه تدریس دروس تمرین معلمی 1و2 را داشتهاند شامل میشود. با توجه به حجم محدود جامعه، نمونه آماری اساتید کارورزی به تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از ابزار فیش برداری از کتابها، مقالات، اسناد و متون مرتبط با تمرین معلمی و برای گردآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با سوالات باز پاسخ استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی است که طی سه مرحله انجام گرفته است. ابتدا تمام دادهها به صورت متن آورده شد و تحلیل دادهها با خواندن مکرر متن برای یا فتن یک درک کلی آغاز شد. منابع دادهها شامل مصاحبهها و متون و اسنادی است که در مورد سوالات پژوهش در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. سپس به هر کدام از دادههای معنایی یک کد یا برچسب اختصاص داده شد. برای تهیه عنوان و نام برای کدها از ادبیات تخصصی حوزههای تمرین معلمی و یا از اصطلاحات موجود در متن استفاده شد. بعد از کدگذاری تمام دادهها، آنها را بر اساس اشتراکاتی که با یکدیگر داشتند تحت یک مقوله یا طبقه واحد درآمد و سپس مفهوم کلی که حاصل جمعبندی این مقولههاست (تمها) بدست آمد. یافتههای پژوهش شامل الگوی طراحی شده تمرین معلمی بر اساس مولفههای اهداف، محتوی، روشهای تدریس وروشهای ارزشیابی برنامه درسی تمرین معلمی جهت استفاده برای دانشجویان کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد. تفاصيل المقالة