فهرس المقالات محمد نوریان


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفه‌های اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , پاییز 1402
    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفه‌های اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن می‌باشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصیفی -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت أکثر
    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفه‌های اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن می‌باشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصیفی -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ـ کارشناسان ارشد و ستادی آموزش و پرورش و کارشناسان استان تهران که براساس قانون اشباح نظری با 14 نفر انجام گرفت و در قسمت کمی مدیران مدارس غیردولتی (مدارس برتر) شهر تهران که تعداد آن‌ها 540 نفر بوده که 190 نفر به عنوان نمونه آماری ا نتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. پرسشنامه پژوهش شامل 6 مؤلفه اصلی و 21 مؤلفه فرعی و 89 گویه است که براساس طیف لیکرت پنج گزینه‌ای تنظیم شده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کمی آزمون‌های تحلیلی عامل تأییدی و با استفاده از نرم‌افزار AMOS انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که در الگوی بومی ارزشیابی مدارس برتر مؤلفه‌های برنامه‌ریزی ـ ارزیابی ـ آموزش ـ مدیریت ـ امکانات و حوزه فرهنگی اجتماعی تأیید و میزان اعتباربخشی آن به روش Gof-R2 مورد بررسی و مدل ارائه شده را تأیید کردند و به مسئولین نظام آموزشی پیشنهاد می‌گردد در ارزشیابی آموزشی بومی از متغیرهای به‌دست آمده استفاده نمایند. تفاصيل المقالة