فهرس المقالات ابوالفضل عباسی


  • المقاله

    1 - توسعه و بهسازی رهبران آموزشی؛ یک رهیافت پژوهشی جهت شناسایی موانع و چالش‌های فرارو
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1397
    هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل موانع توسعه و بهسازی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان لامرد بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران مدارس شهرستان لامرد هستند که از روش نمونه ‌گیری طبقه‌ای تصادفی بر اساس جدول کرجسی و مورگان أکثر
    هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل موانع توسعه و بهسازی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان لامرد بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران مدارس شهرستان لامرد هستند که از روش نمونه ‌گیری طبقه‌ای تصادفی بر اساس جدول کرجسی و مورگان 210 مدیر مدرسه و 36 مدیر ارشد آموزش و پرورش انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ با 43 سؤال 5 گزینه‌ای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده بود، استفاده گردید. برای تعیین روایی آن از روایی محتوایی و صوری، و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شد، که ضریب آلفا 91/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، استنباطی و تحلیل عاملی با چرخش واریماکس با نرم افزارهای SAS و SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد ضعف در زیرساختهای انسانی، تجهیزاتی و فرهنگی مانع توسعه و بهسازی مدیران شاغل در آموزش و پرورش شهرستان لامرد است. همچنین بین میانگین‌های نمرات بدست آمده در زیرساخت‌های انسانی، تجهیزاتی و فرهنگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. براساس یافته های حاصل از تحلیل عاملی، 43 متغیر در 12 عامل موانع انگیزشی، تجهیزاتی _ فنی، فرهنگی، انسانی، اقتصادی _ مالی، زیرساخت‌های آموزشی، ساختاری، ارزشیابی، توانایی‌های حرفه‌ای، سیاسی، اجتماعی، متخصصین طراحی، قرار گرفتند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی میزان استفاده از مؤلفه های آموزش فلسفه در برنامه ی درسی سه ساله ی اول دوره ی ابتدایی از دیدگاه معلمان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1382
    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های آموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله‌ی اول دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 أکثر
    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های آموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله‌ی اول دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می‌باشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با استفاده از روش تصادفی طبقه‌ای پرسشنامه بین آن‌ها توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامه‌ی آموزش فلسفه لیپمن می‌باشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزه‌ی تعلیم و تربیت و سرگروه‌های آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد که این ضریب نشان از پایایی بالای ابزار می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از روش‌های آمار توصیفی (شامل جدول فراوانی) و استنباطی (کروسکال والیس) استفاده شد که نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود؛ نشان داد، میزان استفاده از مؤلفه‌های توانایی تعقل، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میان فردی و مؤلفه‌ی درک اخلاقی در برنامه‌ی درسی سه سال‌ی اول دوره‌ی ابتدایی در سطح نسبتاً مطلوبی می‌باشد. همچنین میزان استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامه‌ی درسی پایه‌ی اول و سوم در سطح نسبتاً مطلوب و برای پایه‌ی دوم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی وضعیت آموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله‌ی اول دوره-ی ابتدایی از دیدگاه معلمان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1382
    چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های آموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله‌ی اول دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395 أکثر
    چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های آموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله‌ی اول دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می‌باشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با استفاده از روش تصادفی منظم اعضای نمونه مشخص شدند و پس از هماهنگی با آموزش و پرورش این افراد در کارگاه آموزش فلسفه شرکت کردند و پرسشنامه بین آن‌ها توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامه‌ی آموزش فلسفه لیپمن می‌باشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزه‌ی تعلیم و تربیت و سرگروه‌های آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد که این ضریب نشان از پایایی بالای ابزار می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از روش‌های آمار توصیفی (شامل جدول فراوانی) و استنباطی (کروسکال والیس) استفاده شد که نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود؛ تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی وضعیتآموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله‌ اول دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1382
    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های آموزش فلسفه در برنامه‌ درسی سه ساله‌ اول دوره‌ ابتدایی از دیدگاه معلمان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ آماری شامل 280 نفر از معلمان دوره ابتداییشهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می‌باشد که أکثر
    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های آموزش فلسفه در برنامه‌ درسی سه ساله‌ اول دوره‌ ابتدایی از دیدگاه معلمان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ آماری شامل 280 نفر از معلمان دوره ابتداییشهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می‌باشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش تصادفی منظم اعضای نمونه مشخص شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامه‌ی آموزش فلسفه لیپمن می‌باشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزه‌ی تعلیم و تربیت و سرگروه‌های آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد. نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود نشان داد میزان استفاده از مؤلفه-های توانایی تعقل، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میان فردی و مؤلفه‌ی درک اخلاقی در برنامه‌ی درسی سه سال‌ی اول دوره‌ی ابتدایی در سطح نسبتاً مطلوبی می‌باشد. همچنین میزان استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامه‌ی درسی پایه‌ی اول و سوم در سطح نسبتاً مطلوب و برای پایه‌ی دوم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی وضعیت آموزش فلسفه در برنامه‌ی درسی سه ساله اول دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1395
    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه های آموزش فلسفه در برنامه درسی سه ساله اول دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل 280 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می باشد که از أکثر
    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه های آموزش فلسفه در برنامه درسی سه ساله اول دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل 280 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می باشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش تصادفی منظم اعضای نمونه مشخص شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامه ی آمـوزش فلسفه لیپمن می باشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزه ی تعلیم و تربیت و سرگروه های آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد. نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود نشان داد میزان استفاده از مؤلفه های توانایی تعقل، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میان فردی و مؤلفه ی درک اخلاقی در برنامه درسی سه سال اول دوره ابتدایی در سطح نسبتاً مطلوبی می باشد. همچنین میزان استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامه درسی پایه ی اول و سوم در سطح نسبتاً مطلوب و برای پایه دوم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد. تفاصيل المقالة