ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد5,السنة
6
,
زمستان
1395
هدف: این مقاله در صدد بررسی نقش فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره)، استان آذربایجان غربی است. روش: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. أکثر
هدف: این مقاله در صدد بررسی نقش فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره)، استان آذربایجان غربی است. روش: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)، استان آذربایجان غربی، شامل 437 نفر میباشد که از بین آنان 205 نفر به عنوان نمونه با استفاده از برآورد جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد فعالیتهای توسعه منابع انسانی ادراک شده، مدیریت دانش لاوسون، یادگیری سازمانی و نوآوری استفاده شد. همچنین، به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی مدل معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار میان فعالیتهای توسعه منابع انسانی با مدیریت دانش و یادگیری سازمانی می باشد. همچنین نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. ارتباط مستقیم میان فعالیتهای توسعه منابع انسانی و نوآوری در این مطالعه تایید نشد. رابطه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با نوآوری در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که با تقویت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، نوآوری کارکنان ارتقا خواهد یافت.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد2,السنة
10
,
تابستان
1399
هدف: هدف از اجرای این تحقیق شناسایی و مقوله بندی عوامل موثر بر شکل گیری دانشجوی کارآفرین در داشگاه می باشد. روش: این پژوهش بصورت آمیخته (کمی و کیفی) اجرا شده است و برای شناسایی عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی و برازش مدل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. جامعه آماری ت أکثر
هدف: هدف از اجرای این تحقیق شناسایی و مقوله بندی عوامل موثر بر شکل گیری دانشجوی کارآفرین در داشگاه می باشد. روش: این پژوهش بصورت آمیخته (کمی و کیفی) اجرا شده است و برای شناسایی عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی و برازش مدل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان بوده و ابزار گردآوری اطلاعات نیز مصاحبه نیمه ساخت یافته و برمبنای آن پرسشنامه محقق ساخته می باشد. با انجام آزمون آلفای کرونباخ کلیه سوالات پرسشنامه بامقدار آلفای 92/0 تایید شدند. برای تعیین مقدار کفایت حجم نمونه نیز از آزمون کرویلت بارتلت استفاده شده است. حجم نمونه شامل 228 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان است که 43 درصد یعنی 99 نفر را اساتید زن و 57 درصد یا 129نفر را اساتید مرد تشکیل می دادند. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که عوامل روانشناختی خصوصاً عوامل شخصیتی مانند گشودگی به تجربه، همسازی، وظیفه شناسی، برون گرایی و همچنین عوامل آموزشی و عوامل مالی مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری و پرورش دانشجوی کارآفرین می باشند.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
,
العدد2,السنة
5
,
تابستان
1394
ارزیابی زیست محیطی پروژههای مسکن مهر در ایران به عنوان رویکردی اجتنابناپذیر در سنجش میزان سازگاری این سیاست با مؤلفههای توسعه پایدار شهری با توجه به اثرگذاری گسترده آن بر فضاهای اکولوژی شهرهای ایران امری ضروری به نظر م أکثر
ارزیابی زیست محیطی پروژههای مسکن مهر در ایران به عنوان رویکردی اجتنابناپذیر در سنجش میزان سازگاری این سیاست با مؤلفههای توسعه پایدار شهری با توجه به اثرگذاری گسترده آن بر فضاهای اکولوژی شهرهای ایران امری ضروری به نظر میرسد. در همین چارچوب، سنجش اثرات زیستمحیطی ناشی از توسعه مسکن مهر در شهر طرقبه به عنوان یکی از حوزههای اکوتوریستی پیرامون کلانشهر مشهد در استان خراسان رضوی، هدف اصلی این مقاله بوده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدفِ تحقیق،کاربردی و از منظر چارچوبِ پژوهش، تحلیلی- توصیفی است که به شیوه پیمایشی و بر روی پروژه 4151 واحدی مسکن مهر در شهر طرقبه انجام میشود. چارچوب این تحقیق مبتنی بر ایجاد سامانهای همدیدبان برای تلفیق معیارها و زیرمعیارهای متعدد برای ارزیابی مؤلفههای زیست محیطی مسکن مهر با مبتنی بر نظرات خبرگان شهری و برداشتهای کارشناسی در این پروژه خواهد بود. مهمترین شاخصهای مورد استفاده در این پژوهش، معیار آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی هوا و آلودگی صداست. ابزار جمعآوری اطلاعات، مشاهدات و نیز پرسشنامههای محقق ساخته مبتنی بر معیارهای زیست محیطی همراه با برخی زیرمعیارها در الگوی پایدار محیطی است که به شیوه نمونهگیری منظم از دیدگاه مسئولین مرتبط با موضوع به دست آمد. هچنین در این تحقیق از روش AHP به عنوان ابزار تحلیل فضایی شاخصهای پایداری محیطی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که آلودگی آب با وزن 0.498 در الویت اول و پس از آن به ترتیب تغییرات پوشش گیاهی با وزن 0.258 در الویت دوم، آلودگی خاک با وزن 0.134 در الویت سوم، آلودگی هوا با وزن 0.076 در الویت چهارم و در نهایت آلودگی صوتی با وزن 0.034 در الویت پنجم از مهمترین اثرات اجرای طرح مسکن مهر بر محیط زیست میباشند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications